Ararteko

  • RSS
  • Contactar
  • Buscador
  • Mapa Web
CASTELLANO
  • A
  • A
  • A

Liburuaren aurkibidea

  • + I. ATALA . Laburpena
    • Hitzaurrea
  • II. ATALA . Sarrera: espetxeetako biztanleriaren karakterizazioa
  • III . ATALA . Buruko gaixotasunaren prebalentzia espetxean
  • IV . ATALA .EAEri espetxeetako osasunaren gaineko eskumenak eskualdatzea
  • V . ATALA . Espetxe Erakundeetako Espetxeetan Buruko Gaixoei Arreta Integrala Emateko Esparru Programa (PAIEM)
  • VI . ATALA . Zigor eta espetxe sistema burutik gaixo dauden pertsonekin lotuta
  • + VII . ATALA . Landa-azterlana
    • 1. Sarrera
    • 2. Eremua
    • 3. Metodologia kualitatiboa: oinarriak
    • 4. Landa-azterlanaren lehen fasea
    • 5. Landa-azterlanaren bigarren fasea
  • + VIII . ATALA . EAEko espetxeetan esku hartzen duten GKEen ekarpenak
    • 1. 2011n jasotako ekarpenak
    • 2. 2013an jasotako ekarpenak
  • IX . ATALA . EAEko adingabeen eta askatasunik gabeko gazteen egoera berezia
  • X . ATALA . Ondorioak
  • XI . ATALA . Gomendioak
  • + XII . ATALA . Eranskinak
    • Lehen eranskina: Glosarioa
    • Bigarren eranskina: 2 . Landa azterketaren galdeketa gidoia (2013)
    • Hirugarren eranskina: Erakundeek galdeketei emandako erantzunak (2011)
    • Laugarren eranskina: Erakundeek galdeketei emandako erantzunak (2013)
    • Bibliografia
    • Arartekoaren argitalpenak

Txostenen bilatzailea

Erakundeen aurkibidea

  • Ir a p;gina inicial
  • Askatasunik gabe dauden pertsonen buruko osasunari EAEn emandako arreta soziosanitarioa
  • I. ATALA . Laburpena
  • Hitzaurrea
Deskargatu formatu librean:
  • RTF
  • XML

Hitzaurrea

Urteak dira preso bizi diren per­­tsonen buruko osasuna Arartekoaren kez­ka nagusienetako bat dela, kolek­tibo honek, sarritan izaten dituenak buruko gaixotasuna eta askatasun-falta, gure lehentasunez­ko arreta eska­­tzen duelako, ahulezia-egoera berezian egonik.

Azterlan hau per­­tsona horien oinarriz­ko eskubideak babesteko ikuspegitik sustatu da, beren bizi-prozesuan zehar arreta sozio-sanitario hobea bila­­tzeko asmoz, zigor-sistema judizialarekin, eta, zehaz­ki, espe­­txeko egonaldiarekin duen harremana kontuan hartuta.

Espe­­txeetako biztanleriari buruz­ko azterlan askok agerian uzten dituzte per­­tsona presoen buruko osasunaren narriadura garran­­tzi­­tsua, buruko nahasdurak dituzten per­­tsonen egoera eta osasun-arretarako sistemaren gabeziak.

Beharrizan horiek egiaztatu diren arren, eskuragarri dauden bitartekoak urriak dira. Berez, egozgarritasun-maila dela-eta arreta espezializatua behar duten per­­tsonen­­tzat bi espe­­txe psikiatriko soilik daude Estatu osoan: Sevillan eta Alacanten. Horrez gain, osasun-sareko ospitale-zentroetan plaza ba­­tzuk daude segurtasun-neurriak bete­­tzeko. Hala ere, beste beharrizan asko estali gabe daude, batez ere pairamen ez hain larriak dituzten per­­tsonei arreta emateko bitarteko baliabideak, espe­­txe barruko arreta espezializatua eta arreta sozio-sanitarioko kanpo-zerbi­­tzuak.

Errealitate honek azterketa sakon bat eska­­tzen du, baita erakunde ukituen aldetik konpromiso-maila altuagoa ere. Gure kasuan argi dago euskal administrazioak osasunaren eta gizarte-politiken arloan duen eran­­tzukizuna, kontuan hartuta, gainera, espe­­txe-osasuneko eskumenak berariaz eskualdatu zaiz­kiolarik, tokiko administrazioen eremu desberdinetan dituzten eskumenez gain.

Azterlan hau metodologia kualitatiboan oinarrituta egin da, argi eta garbi bereizitako bi fasetan: lehena, 2010. urtearen amaieran hasia eta 2011. urtean zehar garatua; eta bigarrena, 2013ko irailetik abendura, ekainaren 28ko 140/2011 Dekretuaren bidez Eusko Jaurlari­­tzari eskualdatu zaiz­kiolako espe­­txe-osasunaren arloko eskumenak eta gertaera hori garran­­tzi­­tsua delako ­txosten hau gara­­tzeko orduan. Halaber, Espe­­txe Erakundeen Zuzendariorde­­tza Nagusiaren eskutik Espe­­txeetan Buruko Gaixoei Arreta Integrala Emateko Esparru Programa (PAIEM) bul­­tzatu zela egiaztatu zen.

Ondorioz, eskualdaketa hori ikusita, gaia erabakigarria denez eta garran­­tzi handia duenez, beharrez­koa iruditu zi­­tzaigun azterketaren bigarren faseari ekitea, errealitate berria ezar­­tzeko arrazoiz­ko epea igaro­­tzean, baloratu ahal izateko ea eskualdaketa horrek zein eragin duen EAEn askatasuna kendu dieten per­­tsonen buruko osasunaren arreta sozio-sanitarioan eta sortutako egoera berrian.

Txosten honetako helburuak honako hauek dira:

  1. Per­tsona presoen egoera ezagu­tzea, beren buruko osasun-egoerari eta buruko gaixotasunak biztanleria horrengan duen prebalen­tziari dagokienez.
  2. EAEra espe­txe-osasunaren gaineko eskumenak eskualdatzearen egoera ezagu­tzea, baita Espe­txe Era­kundeek garatutako PAIEM eta zigor- eta espe­txe-arloko legedia ere, kolek­tibo honen inguruko esku-har­tze desberdinak arau­tzen dituen esparru gisa.
  3. Buruko gaixotasunak dituzten per­tsona presoekin egiten den esku-har­tzea ezagu­tzea eta Osakide­tzak, Espe­txe Erakundeek edo erakunde pribatuek espe­txe bakoi­tzean heda­tzen dituzten baliabideak ezagu­tzea.
  4. Espe­txetik irtetetan erkidegoko baliabide sozio-sanitarioekiko esku-har­tzea eta koordinazioa ezagu­tzea.
  5. 5. Presoek beren buru-osasunari eragiten dion edozein zailtasuni dagokionez dituzten eskari eta beharrizanak ezagu­tzea.
  6. Adingabeen errehabilitazio-zentroetan dauden adingabeen beharrizan eta eskariak ezagu­tzea, beren buru-osasunari eragiten dioten alderdietan.
  7. Egindako azterketan oinarrituta, administrazio inplikatuei gomendioak egitea, batez ere Eusko Jaurlari­tzako Osasun, Justizia eta Gizarte Politika sailei, beharrez­ko gailuak sor di­tzaten, independenteak edo foru aldundiekiko eta tokiko administrazioekiko koordinatuak, gizarte-sarearen partaide­tza kontuan hartuta.

Txosteneko helburuak lor­­tzeko, azterketa bat egin dugu hona­ko azterlan-prozesuari jarraiki:

  1. Eskuragarri dauden informazioa, dokumentazioa eta datuak batu eta informazio-iturri propioak eta bestelakoak zehaztu ditugu.
  2. Bilerak egin ditugu talde fokalekin eta elkarriz­keta egituratuak izan ditugu espe­txe-erakundeetako eta adingabeen zentroetako teknikari eta fun­tzionarioekin, espe­txeetako osasun-langileekin, lehen mailako arreta-unitateetako buruekin eta psikiatra aholkulariekin, toxikomanien taldeekin, nahiz askatasuna kendu dieten per­tsonekin, psikopatologien eragina duten per­tsonen osasun-arretaren errealitateari eta espe­txeetan eskuragarri dauden baliabideei buruz­ko informazio kualitatiboa jaso­tzeko.
  3. Informazio-eskaerak egin diz­kiegu ukitutako administrazioei.
  4. Bilerak egin ditugu espe­txeetako biztanleriarekin lan egiten duten elkarteekin, beren eskari, zailtasun eta proposamenak ezagu­tzeko.
  5. Bilera antolatu da arlo honetan lan egiten duten euskal herri-administrazioetako profesionalekin.

Txosten hau egiteko EAEn koka­­tzen diren hiru espe­­txeetako arduradunen lankide­­tza eskuzabala izan dugu, baita espe­­txeetako teknikari, fun­­tzionario, talde mediko eta toxikomania-taldeena, psikiatra aholkulariena eta askatasuna kendu dieten per­­tsona ba­­tzuena, beren esperien­­tzia per­­tsonala eta espe­­txeetako errealitatearen ezagu­­tza zuzenak jakinarazi diz­kigutelarik. Era berean, Ibaiondo eta ­txema Fínez adingabe-zentroetako (euskal administrazioaren menpekoak) arduradun eta hezi­­tzaileek eta hirugarren sek­toreko erakunde eta organismoek lan honetan parte hartu dute.

Eskerrak eman behar diz­kiegu, halaber, Eusko Jaurlari­­tzako Osasun, Herri Administrazio eta Justizia sailei, ikerketa hau errazteagatik.

Eskerrik beroenak guztioi ­txosten hau egiten parte hartu eta lagun­­tzeagatik. Haien lagun­­tza gabe ezinez­koa li­­tzateke ­txostena egitea.

Creative Commons lizentziako
Lan hau Creative Commons-en Attribution 3.0 Unported lizentziapean dago.

XHTML 1.0 Strict
Nivel Doble-A de Conformidad con las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 (WCAG 1.0)