Ararteko

  • RSS
  • Contactar
  • Buscador
  • Mapa Web
CASTELLANO
  • A
  • A
  • A

Liburuaren aurkibidea

  • + I. ATALA . Laburpena
    • Hitzaurrea
  • II. ATALA . Sarrera: espetxeetako biztanleriaren karakterizazioa
  • III . ATALA . Buruko gaixotasunaren prebalentzia espetxean
  • IV . ATALA .EAEri espetxeetako osasunaren gaineko eskumenak eskualdatzea
  • V . ATALA . Espetxe Erakundeetako Espetxeetan Buruko Gaixoei Arreta Integrala Emateko Esparru Programa (PAIEM)
  • VI . ATALA . Zigor eta espetxe sistema burutik gaixo dauden pertsonekin lotuta
  • + VII . ATALA . Landa-azterlana
    • 1. Sarrera
    • 2. Eremua
    • 3. Metodologia kualitatiboa: oinarriak
    • 4. Landa-azterlanaren lehen fasea
    • 5. Landa-azterlanaren bigarren fasea
  • + VIII . ATALA . EAEko espetxeetan esku hartzen duten GKEen ekarpenak
    • 1. 2011n jasotako ekarpenak
    • 2. 2013an jasotako ekarpenak
  • IX . ATALA . EAEko adingabeen eta askatasunik gabeko gazteen egoera berezia
  • X . ATALA . Ondorioak
  • XI . ATALA . Gomendioak
  • + XII . ATALA . Eranskinak
    • Lehen eranskina: Glosarioa
    • Bigarren eranskina: 2 . Landa azterketaren galdeketa gidoia (2013)
    • Hirugarren eranskina: Erakundeek galdeketei emandako erantzunak (2011)
    • Laugarren eranskina: Erakundeek galdeketei emandako erantzunak (2013)
    • Bibliografia
    • Arartekoaren argitalpenak

Txostenen bilatzailea

Erakundeen aurkibidea

  • Ir a p;gina inicial
  • Askatasunik gabe dauden pertsonen buruko osasunari EAEn emandako arreta soziosanitarioa
  • IV . ATALA .EAEri espetxeetako osasunaren gaineko eskumenak eskualdatzea
Deskargatu formatu librean:
  • RTF
  • XML

IV . ATALA .EAEri espetxeetako osasunaren gaineko eskumenak eskualdatzea

Espainiako Konstituzioko 25. artikuluaren arabera, espe­­txe-zigorra duen per­­tsona orok kapitulu honetako oinarriz­ko eskubideez gozatuko du, kondena-epaiaren edukiagatik, zigorraren zen­­tzuagatik edo espe­­txeen legeagatik berariaz muga­­tzen diren horiez salbu. Ondorioz, per­­tsona preso orok bizi­­tzarako, osotasun fisikorako eta osasunaren babeserako eskubidea dauka (Espainiako Konstituzioko 15 eta 43. artikuluak).

Ildo horretatik, Espe­­txeen Lege Organiko Orokorraren 3. artikuluak dio espe­­txeen erakundeak per­­tsona presoen oinarriz­ko eskubideak bermatu behar dituela bere jarduera gara­­tzean. Eskubide horietako bat osasuna babestekoa da eta, espe­­txeen gaineko araudiaren arabera ez ezik, hiritar guztien­­tzat eskubide hori arau­­tzen duen horren arabera ere bete­­tzen da, hau da, Osasunari buruz­ko 14/1986 Lege Orokorraren, Osasun Publikoari buruz­ko urriaren 4ko 33/2011 Lege Orokorraren (lehen xedapen gehigarria) eta espe­­txe-establezimenduetako osasun-lanaren garapenari eragiten dion araudi zentral eta autonomikoaren arabera.

Osasunerako eta osotasun fisikorako eskubide hori oinarriz­ko aurrekaria da per­­tsonen duintasuna berma­­tzeko eta per­­tsona horiek etorkizunean gizartera­­tzen direla ahalbide­­tzeko, az­ken hori izanik zigorraren az­ken xedea.

Hori guztia kontuan hartuta, eta espe­­txeetako osasunari dagokionez, ekainaren 28ko 140/2011 Dekretuaren bidez Estatuko Administrazioaren eginkizun eta zerbi­­tzuak Euskal Autonomia Erkidegora eskualda­­tzea onartu zen. Dekretu horren oinarri juridikoa Euskal Autonomia Erkidegoko Autonomia Estatutua da, abenduaren 18ko 3/1979 Lege Organikoarenbidez onartua. Izan ere, Lege horretako 18.1 artikuluaren arabera, autonomia-erkidegoari dagokio estatuaren oinarriz­ko legedia garatu eta berau betearaztea, barne-osasunaren arloan. Era berean, 8. artikuluko laugarren atalari jarraiki, autonomia-erkidegoak aipatu gaiekin lotutako zerbi­­tzu guztiak antolatu eta administratu ahalko ditu, helburu horietarako eta bere lurraldearen barruan, eta erakunde, instituzio eta fundazioen zain­­tzaz arduratuko da osasunaren eta Gizarte Seguran­­tzaren arloan.

Bestalde, Osasun Sistema Nazionalaren Kohesio eta Kalitateari buruz­ko maia­­tzaren 28ko 16/2003 Legeko seigarren xedapen gehigarrian dagoeneko aurreikusten zen espe­­txeetako osasun-zerbi­­tzuak Osasun Sisteman Nazionalean integratu behar direla eta horiek autonomia-erkidegoetara eskualdatu.

Legez­ko aurreikuspen horietan oinarrituta, espe­­txeen legedian ezarritako osasun-lagun­­tzako eginkizunak Euskal Autonomia Erkidegora eskualda­­tzea erabaki zen, beren lurralde-eremu barruan eta bertan koka­­tzen diren espe­­txeetarako, 2011ko uztailaren 1etik aurrerako ondorioekin.

Aipatu zeregin horiek bete­­tzean bermatu egin beharko dira per­­tsona presoen eskubideak, osasun-zerbi­­tzuen erabil­­tzaile diren aldetik, baita osasun-baliabideak eskura­­tzeko duten aukera, espe­­txeetako osasun-prestazioen kalitatea eta sarbideko ekitatea ere. Osasun-lagun­­tzaren barruan sar­­tzen dira, era berean, espe­­txeen legedian zehaztutako legez­ko eta medikun­­tzak osasun-jarduerak.

Eskualdaketa honen bidez, Espe­­txe Erakundeek EAEko hiru espe­­txeetako zereginak eta langileak eskualdatu zituzten: Langraiz Okako espe­­txea (2011ko abenduan lekualdatu zen Zaballako zentro berrira), 721 presori arreta emanez, eta Basaurikoa eta Martutenekoa, 392 eta 280 presorekin, hurrenez hurren.

Eskualdatutako profesionalen kopura 43koa zen, honela banatuta: 22 Langraiz-Zaballan, 10 Martutenen eta 11 Basaurin. Horietatik 16 medikuak, 19 gaixoak, 1 farmazeutikoa eta 7 klinika-lagun­­tzaileak.

Osakide­­tzan espe­­txe-osasunak ikuspegi bikoi­­tza dauka: batetik, espe­­txeetako osasun-profesionalak oso ondo egokituta daude beren jardueraren eremura eta esperien­­tzia luzea dute erregimen, medikun­­tza eta legegin­­tzako prozeduretan; bestetik, eta, bestalde, espe­­txeetan osasun-arreta osasunez kanpoko testuinguru eta antolaketan ematen da eta segurtasuna da lehentasun nagusia. Ondorioz, profesionalen etengabeko prestakun­­tza eta birziklapena zaildu egiten dira.

Espe­­txe batean egiten diren osasun-zereginak, fun­­tsean, hiru motatakoak dira:

  • Osasun-arreta, batez ere lehen mailako arreta. Horretan osasun-zentro baten parekoa da.

  • Kronikotasunaren arreta-zentroa. Espe­txeko lagun­tzak gaixotasun kronikoa duten per­tsonen egonaldi luzeko zentroen fun­tsez­ko alderdi bat bete­tzen du. Antolakun­tzari dagokionez, an­tz handiagoa du egonaldi luzeko zentro batekin, lehen mailako arretako zentro batekin baino.

  • Medikun­tza, lege, epaiketa eta erregimeneko alderdiak. Espe­txeko osasuna medikun­tza eta legea uztar­tzen dituen jarduera bat da eta espe­txeko bizi­tzako alderdi asko espe­txeko legediaren pean daude eta osasun-jarduera zeha­tza behar dute. Halaber, etengabeko harremanak daude sistema judizialarekin. Horrek guztiak bereizten du, hain zuzen ere, erkidegoko osasun-lagun­tzatik.

Premisa horiek kontuan hartuta, lehen erabakia eskualdatutako espe­­txeak osasun-zentro bihur­­tzea izan zen. Horretarako, osasun-zentroen pareko arreta eta administrazioa jarri ziren eta ondore guztietara integratu ziren. Zentroen izena honakoa da: Zaballako ZPko Osasun Zentroa, Martuteneko ZPko Osasun Zentroa eta Urbi-Basauriko ZPko Osasun Zentroa. Erreferen­­tziaz­ko ospitale bat ere esleitu zi­­tzaien: Santiagoko Ospitalea (Araba), Basurtuko Ospitalea (Biz­kaia) eta Donostiako Ospitalea (Gipuz­koa).

Era berean, osasun-langileak Osakide­­tzara eskualdatu ziren, beren estatusari eu­­tsiz, eta zentro bakoi­­tzean arduradunak izendatu ziren. Arduradun horiek kasuan kasuko eskualdeko bileretara joaten dira.

Espe­­txeko osasuna eskualda­­tzeak lanpostu hu­­tsak eta ordez­kapenak estal­­tzea dakar. Ondorioz, ezinbestekoa da espe­­txeetako osasun-zentroetara sar daitez­keen profesionalen prestakun­­tza susta­­tzea, espe­­txeetako osasun-arretak berariaz­ko zeregin eta eginkizun ba­­tzuk baitauz­ka profesionalen lantokiaren eta arta­­tzen dituzten pazienteen patologia prebalentearen ondorioz.

Creative Commons lizentziako
Lan hau Creative Commons-en Attribution 3.0 Unported lizentziapean dago.

XHTML 1.0 Strict
Nivel Doble-A de Conformidad con las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 (WCAG 1.0)