Ararteko

  • RSS
  • Contactar
  • Buscador
  • Mapa Web
CASTELLANO
  • A
  • A
  • A

Liburuaren aurkibidea

  • + I. ATALA . Laburpena
    • Hitzaurrea
  • II. ATALA . Sarrera: espetxeetako biztanleriaren karakterizazioa
  • III . ATALA . Buruko gaixotasunaren prebalentzia espetxean
  • IV . ATALA .EAEri espetxeetako osasunaren gaineko eskumenak eskualdatzea
  • V . ATALA . Espetxe Erakundeetako Espetxeetan Buruko Gaixoei Arreta Integrala Emateko Esparru Programa (PAIEM)
  • VI . ATALA . Zigor eta espetxe sistema burutik gaixo dauden pertsonekin lotuta
  • + VII . ATALA . Landa-azterlana
    • 1. Sarrera
    • 2. Eremua
    • 3. Metodologia kualitatiboa: oinarriak
    • 4. Landa-azterlanaren lehen fasea
    • 5. Landa-azterlanaren bigarren fasea
  • + VIII . ATALA . EAEko espetxeetan esku hartzen duten GKEen ekarpenak
    • 1. 2011n jasotako ekarpenak
    • 2. 2013an jasotako ekarpenak
  • IX . ATALA . EAEko adingabeen eta askatasunik gabeko gazteen egoera berezia
  • X . ATALA . Ondorioak
  • XI . ATALA . Gomendioak
  • + XII . ATALA . Eranskinak
    • Lehen eranskina: Glosarioa
    • Bigarren eranskina: 2 . Landa azterketaren galdeketa gidoia (2013)
    • Hirugarren eranskina: Erakundeek galdeketei emandako erantzunak (2011)
    • Laugarren eranskina: Erakundeek galdeketei emandako erantzunak (2013)
    • Bibliografia
    • Arartekoaren argitalpenak

Txostenen bilatzailea

Erakundeen aurkibidea

  • Ir a p;gina inicial
  • Askatasunik gabe dauden pertsonen buruko osasunari EAEn emandako arreta soziosanitarioa
  • VIII . ATALA . EAEko espetxeetan esku hartzen duten GKEen ekarpenak
  • 2. 2013an jasotako ekarpenak
Deskargatu formatu librean:
  • RTF
  • XML

2. 2013an jasotako ekarpenak

Espe­txeetako buruko osasunari buruz­ko ­txosten hau egiten hasi zenetik, aldaketa garran­tzi­tsu ba­tzuk gertatu dira buruko nahasmenduak izan eta askatasunik ez duten per­tsonen arretan. Batetik, Barne Ministerioak PAIEM hasi zuen 2009an, baina EAEko espe­txeetan duela gu­txi hasi da pixkanaka gara­tzen.

Bestalde, 2011ko uztailean espe­txeetako osasunaren zati bat Osakide­tzara transferitu zen. Bi prozesu horiek eragin nabarmena izan dezakete buruko gaixotasuna duten per­tsonen arretan eta horregatik, bi aldaketa horiek espe­txeetan izan zuten eragina aztertu beharra zegoela ikusi zen, baita EAEko espe­txeetan esku har­tzen duten erakunde zibiletan izan duten eragina ere.

Hori dela eta, 2013ko urrian beste inkesta bat igorri zi­tzaien espe­txeetan esku har­tzen duten erakundeei; hain zuzen ere, 2011n egindako lehenengo inkesta hartan ekarpenak egin zituztenei.

Oraingo honetan 2011n egindako galderez gain PAIEMi buruz duten ezagu­tzaz galdetu zaie, espe­txean egon eta buruko gaixotasunen bat duten per­tsonen­tzako berariaz­ko programa baita; espe­txeetako osasunaren zati bat Osakide­tzara transferitu zenetik erabil­tzaileengan izandako eragina eta horri buruz duten balorazioa ere galdetu zi­tzaien. Inkesta hau erakunde hauetara igorri zen:

Arabako erakundeak: ADAP (Presoari lagun­tzeko elkartea), Arabako hiesaren kontrako ba­tzordea eta Salhaketa.

Gipuz­koako erakundeak: Arra­ts elkartea, Guru­tze Gorria, Izan Fundazioa, Loiola E­txea eta IRESGI (Gizartera­tze eta Bik­timologiako Euskal Institutua).

Biz­kaiko erakundeak: Adsis Fundazioa, Bidesari elkartea, Etorkin­tza Fundazioa, Gizakia Fundazioa, Salhaketa, Zubie­txe eta Zubiko elkartea.

Erakundeek programa honi buruz duten ezagu­tzari lotutako galderei dagokienez, harrigarria da erakunde zibilek programa badela jakitea baina ia inork ere ez izatea horren aplikazioari buruz­ko, hor sartutako per­tsonei buruz­ko eta helburuei buruz­ko berariaz­ko informaziorik. Bestalde, Gipuz­koako erakundeek programaz gehiago dakite beste lurraldeetakoek baino. Esaterako, Guru­tze Gorriak eta IRESGIk1 jendea dute programa horretan eta euren iri­tziz arreta hobetu egiten da zeharkako eta diziplina ani­tzeko ikuspegi integra­tzaileari esker. Erakunde honek dio Martuteneko espe­txean berariaz­ko ikastaro bat dagoela buruko gaixotasun larria dutenen­tzat eta erabil­tzaile ba­tzuk ikastaro horretara joaten direla; gaixotasun hain larria ez dutenak ikastaro normalizatuetara joaten dira.

Gainera, programa espe­txeetan ezar­tzen ari dela dirudi eta ezarpenean parte har­tzen ari diren profesionalen esanetan, hobekun­tza dakar espe­txean egon eta buruko gaixotasunen bat duen per­tsonarekin elkarrekin­tza jarduten diren profesionalen arteko koordinazioak. Dena dela, PAIEMen helburuetako bat gizartera­tze plana da, buruko gaixotasuna dutenen gizartera­tzea optimizatu nahi du eta erkidegoko baliabide soziosanitarioetara behar bezala bideratu. Zati hori ez dira egiten ari edo gu­txienez ez dira egiten ari erakunde zibilekin koordinazioan, ez baita programaren garapenari buruz­ko informazio argirik egon, ezta programan sartutako pazienteei edo gara­tzen ari diren banako planei buruz­korik ere.

Bada beste alderdi garran­tzi­tsu bat ere, erakunderik gehienek aipatu duten alderdia gainera: nortasun nahasmenduak gu­txiesten jarrai­tzen dela. Osasun agintarien esanetan espe­txeetako populazioaren %80ak du horrelako nahasmenduren bat, baina ez dira PAIEMen sar­tzen. Gogoan izan behar da psikiatrian nortasun nahasmenduari gehienetan ezin sendatuz­ko etiketa jar­tzen zaiola. Nahasmendu hauek dituztenak manipula­tzaileak direla uste izaten da, arreta berenganatu nahi izaten dutela eta traba egiten dute, ez dira buruz gaixoak izaten, euren jokaera kontrola­tzeko gaitasuna dute, tratamenduarekiko immuneak dira eta pronostiko ­txarra dute (E. Echeburúa eta P. Corral), baina espe­txean izaten duten jokaera erabat disruptiboa izaten da eta gataz­kak sor­tzen dira etengabe. Beraz, arrazoiz­koa da paziente hauen diagnostiko egokia lor­tzeko ahalegin guztiak egitea eta tratamendu egokia aurki­tzea; ez lirateke alde batera u­tzi behar, ez lirateke zigortu daitez­keen subjek­tu legez hartu behar, baizik eta gaixoak direla ikusi behar li­tzateke eta ez lirateke erregimen gogorragoko espe­txeetara eraman behar, errehabilitazioari zigorra gailenduta.

Hainbat erakundek aipatu dute buruko gaixotasunekikoen arreta krisi garaira muga­tzen dela askotan eta ez dela jarraipenik egiten. Marko psikoterapeutikoa indartu beharra dagoela diote, medikazioa ez baita nahikoa eta mota horretako babesak indartu beharra baitago. Horretarako ba­tzuen iri­tziz beharrez­koa li­tzateke espe­txeetan profesional gehiago izatea, eta beste ba­tzuek diote egokiena buruko gaixotasunak dituztenak espe­txetik atera eta toki egokietara eramatea li­tzatekeela, espe­txea berez inguru gogorra baita, estresa sor­tzen du, oldarkortasuna, patologia psikiatrikoak; beraz, ahal den guztia egin behar da buruko gaixotasuna duen per­tsona bere egonkortasuna zailduko duen giro itogarri eta estresagarrian egon ez dadin: “Kanpora zuzendutako programak egiteko egiaz­ko beharra dago, gaixo hauek aurrez prestatu behar dira horretarako, erkidegoko baliabideen eta gaixoaren profilaren artean egoki­tzapenik handiena lor­tzeko”. Zehapen erregimena presoaren profilera egokitu behar da eta osasun arloari lehentasuna eman behar zaio zehapenari eman ordez.

Oro har, PAIEMen ondorioak zeha­tz ezagu­tzen ez diren arren, positibo­tzat jo­tzen dute buruko gaixotasunak dituzten per­tsonen­tzat berariaz­ko parte har­tze plan bat egotea. Euren esanetan, programaren diseinua mesedegarria izan daiteke per­tsona hauen­tzat, eta per­tsona horiek etorkizunean gizartean eta lan munduan sar­tzeko ibilbide per­tsonalak hobeto definitu eta diseinatu daitez­ke. Baina programa ezar­tzeko dauden zailtasunak ere adierazi dituzte: espazio fisikoak ez dira egokiak eta buruko osasuneko profesionalik ez dago; per­tsona hauen­tzako jarduera egokirik ez dago; espe­txe barruan egiten zaiz­kie diagnostikoak aurrez erkidegoan arretarik izan ez dutenei; buruko gaixotasuna askatasuna kendu zaiolako agertu daitekeen kasuak ere aipatu dituzte, hala nola, egoki­tzeko nahasmenduak, animo egoeraren nahasmenduak... horiek balora­tzea oso zaila da etorkizuneko esku-har­tze baterako.

Medikazioa emateari dagokionez, oso positiboa dela uste da gainbegiratuta ematea, nahiz eta espe­txe guztietan ez egin hala eta ondorioz erabilera ­txarrak egon. Medikazioaren merkatu paralelo bat dago eta horren ondorioz botika psikiatrikoak lor­tzen dituzte gaixo ez daudenek, botikak gaiz­ki ematen direlako. Beste alderdi batek ere kez­ka­tzen ditu: botika gehiegi har­tzen duten gaixoak daude eta kanpora irteten direnean botikak nabarmen murrizten zaiz­kie, egokiak ez zirelako.

Espe­txean dauden per­tsonek ezin dute osasun ­txartelik izapidetu, ezta NAN eta erroldarik ere, aske geratutakoan agiri horiek oso garran­tzi­tsuak izan arren. Espe­txetik irteterakoan ­txostenak izatea oso egokia li­tzatekeela diote, eta ­txosten horietan diagnostikoak eta jasotako tratamenduak egon behar lirateke, baita aske geratu ondoren osasun zentroetan dituzten hi­tzorduak ere.

Osasuna hein batean Osakide­tzara transferitu izana positiboa dela esaten dute erakunde guztiek, baina bi erakunderen iri­tziz arreta psikiatrikoko orduak ez dira nahikoa buruko gaixotasunen bat duten guztiak artatu ahal izateko. Erakunde asko iri­tzi horretakoak diren arren eta transferen­tzia horrek erabil­tzaileen­tzat zer hobekun­tza ekarri dituen oso argi ez duten arren, positibo­tzat dute eta espe­txeratu guztien arreta hobetu egingo dela uste dute epe ertain eta luzean.

Espe­txe guztietan osasun zentroak jar­tzea, historia klinikoa eskura izatea eta telemedizina ezar­tzea hobekun­tzak izango dira, luzarora preso guztiak hobeto artatuta egongo dira eta Osakide­tzako sarean errazago sartu ahal izango dira.

1 Hirugarren eranskina, IRESGI.

Creative Commons lizentziako
Lan hau Creative Commons-en Attribution 3.0 Unported lizentziapean dago.

XHTML 1.0 Strict
Nivel Doble-A de Conformidad con las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 (WCAG 1.0)