Ararteko

  • RSS
  • Contactar
  • Buscador
  • Mapa Web
CASTELLANO
  • A
  • A
  • A

Liburuaren aurkibidea

  • + I. ATALA . Laburpena
    • Hitzaurrea
  • II. ATALA . Sarrera: espetxeetako biztanleriaren karakterizazioa
  • III . ATALA . Buruko gaixotasunaren prebalentzia espetxean
  • IV . ATALA .EAEri espetxeetako osasunaren gaineko eskumenak eskualdatzea
  • V . ATALA . Espetxe Erakundeetako Espetxeetan Buruko Gaixoei Arreta Integrala Emateko Esparru Programa (PAIEM)
  • VI . ATALA . Zigor eta espetxe sistema burutik gaixo dauden pertsonekin lotuta
  • + VII . ATALA . Landa-azterlana
    • 1. Sarrera
    • 2. Eremua
    • 3. Metodologia kualitatiboa: oinarriak
    • 4. Landa-azterlanaren lehen fasea
    • 5. Landa-azterlanaren bigarren fasea
  • + VIII . ATALA . EAEko espetxeetan esku hartzen duten GKEen ekarpenak
    • 1. 2011n jasotako ekarpenak
    • 2. 2013an jasotako ekarpenak
  • IX . ATALA . EAEko adingabeen eta askatasunik gabeko gazteen egoera berezia
  • X . ATALA . Ondorioak
  • XI . ATALA . Gomendioak
  • + XII . ATALA . Eranskinak
    • Lehen eranskina: Glosarioa
    • Bigarren eranskina: 2 . Landa azterketaren galdeketa gidoia (2013)
    • Hirugarren eranskina: Erakundeek galdeketei emandako erantzunak (2011)
    • Laugarren eranskina: Erakundeek galdeketei emandako erantzunak (2013)
    • Bibliografia
    • Arartekoaren argitalpenak

Txostenen bilatzailea

Erakundeen aurkibidea

  • Ir a p;gina inicial
  • Askatasunik gabe dauden pertsonen buruko osasunari EAEn emandako arreta soziosanitarioa
  • I. ATALA . Laburpena
Deskargatu formatu librean:
  • RTF
  • XML

I. ATALA . Laburpena

Txosten bereziaren helburua

Arartekoak esleituta dauz­kan zereginak giza eskubideen babes eta bermearekin lotuta daude eta administrazioen jarduerek eta politika publikoek per­­tsonen eskubideak zain­­tzen dituztela ziurta­­tzen dute. Horretarako, eraginkortasunez egiten du lan desberdintasunaren eta bazterkeriaren aurka, batez ere ahulezia-egoera altuenak dituzten taldeen kasuan. Prin­­tzipio horietan oinarrituta eta ­txosten berezi honen bidez, buruko gaixotasunak dituzten per­­tsona presoen arreta sozio-sanitarioen azterketa egin nahi izan dugu.


a) Zergatik askatasuna kendu dieten pertsonen buruko osasunari buruz
Per­­tsona-kolek­tibo hau, askatasuna kendu zaion eta buruko gaixotasuna duen taldea izanik, ahulezia-egoera berezia dago eta, horregatik, Arartekoak lehentasunez lan­­tzen duen taldeetako bat. Era berean, espe­­txeetako biztanleriari buruz­ko azterlanek agerian uzten dituzte, bai presoen buru-osasunaren kalte­­tze garran­­tzi­­tsua,bai arreta sozio-sanitarioko sistemaren hu­­tsuneak, eskura dauz­katen baliabideak urriak direla kontuan hartuta.


b) Zertarako horrelako txosten berezi bat
Helburua espe­­txeetako hormen barruan ahaztuta geratu den errealitate ezezagun hau hobeto ezagu­­tzea da, euskal herri-administrazioei zuzendutako gomendio-katalogoa egin ahal izateko, beren bizi­­tzan zehar buruko nahasdurak jasaten dituzten presoei arreta sozio-sanitarioa hobea emate aldera, Eusko Jaurlari­­tzak espe­­txeetako osasunaren gaineko zereginak beregain hartu dituen une honetan.

1. Metodologia

Azterketa hau metodologia kualitatiboan oinarrituta eta tresna desberdinak erabiliz egin da: landa-lan bat, argi eta garbi bereizitako bi fasetan: lehena, 2010. urtearen amaieran hasia eta 2011. urtean zehar garatua; bigarrena, 2013ko irailetik abendura bitartekoa, Eusko Jaurlari­­tzari espe­­txeetako osasunaren gaineko eskumenak eskualda­­tzean sortutako egoera berria balora­­tzeko.

2. Eskumen esparrua

Espe­­txeen gaineko eskumenak ez dira Euskal Autonomia ­Erkidegora (aurreran­­tzean, EAE) eskualdatu, Autonomia Estatutuko 10.14 artikuluan aurreikusitakoa gorabehera; hala ere, ekainaren 28ko 140/2011 Dekretuaren bidez, eta urte horretako uztailaren 1tik aurrerako ondoreekin, espe­­txeetako osasunaren gaineko zereginak Estatuko Administraziotik Eusko Jaurlari­­tzara eskualda­­tzea onartu zen.

Eskualdaketa hori anima­­tzen duen filosofia espe­­txeetako osasuna erkidegoan integra­­tzeko asmoa da, hau da, biztanleria osoaren esku jarritako estrategiak eta bitartekoak espe­­txeetako biztanleriari bideratutakoekin pareka­­tzea, az­ken horrek –bere kondenaren berez­ko mugak gorabehera– euskal osasun-sistemak eskain­­tzen dituen kalitate-estandarrak goza di­­tzan.

Abiapuntuko egoera kontuan hartuta, helburua handizalea da, eta, beraz, Osakide­­tzako langileen eta espe­­txe-erakundeen arteko lankide­­tza ahalik eta gehien sustatu beharko da, egiturak egokitu eta lo­­tzeaz gain. Gure azterlanak agerian uzten ditu eskualdaketa egin zen unetik bi alderdiotan egon diren aurrerapen handiak. Baina, era berean, oraindik ere espe­­txeetako osasunean an­­tzematen diren eta presoen tratamendu-beharrizanetarako arreta baldin­­tza­­tzen duten iner­­tziak gaindi­­tzeko beharra isla­­tzen du, gure espe­­txeen prak­tikan establezimenduko segurtasun- eta erregimen-eskakizunek jaso­­tzen duten lehentasunaren ondorioz.

Horretarako, gure ustez behar-beharrez­koa da eskakizun horiek zehaztu eta eran­­tzuteko orduan euskal agintari publikoen inplikazioa izatea, esleitu zaiz­kien eskumenak bete­­tzean har­­tzen dituzten eskakizunen kontra egin ez dezaten, ba­­tzuetan gerta­­tzen den bezala. Hori dela eta, espe­­txeetako eskumen guztien eskualdaketa ahalik eta arinen buru­­tzea beharrez­koa irudi­­tzen zaigu, askatasuna kendu dieten per­­tsonen buru-osasunaren arreta zigorrak bete­­tzeko eredu propioaren parte izan dadin. Eredu hori, era berean, koherentea eta integrala izan beharko da eta, zigorraren helburuak bete­­tzeari kalterik eragin gabe, ahalik eta gehien aprobe­­txatuko ditu gure osasun-sistemak eta gizarte-ekin­­tzako sistemak gizartera­­tze-zerbi­­tzuaren pean eskain­­tzen dituen ahalmenak eta sinergiak, bai eta gizarte zibil antolatua ere.

Horren harira, estatutuetako aurreikuspenak, erakunde honen ustez, gai honetako eskualdaketak eska­­tzeko titulu hu­­tsa baino gehiago dira: aukera eskain­­tzen dute euskal gizartea bere izenean egiten den zigor-jardueraren erabileraren eran­­tzulea izan dadin, bere ondorioak ezagut di­­tzan, eta, gizarte-justiziaren parametroetatik onargarriak irudi­­tzen ez zaiz­kion neurrian, zigorrak bete­­tzeko sistemaren diseinua eta kudeaketa sustatu di­­tzan, gure espe­­txeetan per­­tsona gehienak delituak egitera bul­­tza­­tzen dituzten fak­toreak ez kronifika­­tzeko eta marjinazioa ez areago­­tzeko xedez.

3. Testuinguruaren azterketa

a) Espetxeratze-tasa altuak

Az­ken urteetan Zigor Kodea apurka-apurka gogor­­tzen joan dela ikusi ahal izan dugu eta, ondorioz, Espainia Europar Batasunean biztanleria osoarekiko per­­tsona preso gehien duen herrialdeetako bat bihurtu da, Europako espe­­txera­­tze-tasa altuenetakoa bertan egonik. Barne Ministerioak argitaratutako az­ken datuen arabera, 2013ko abenduari dagoz­kionak, Espainiako espe­­txeetako biztanleria gaur egun 66.765 per­­tsonakoa da. 2013ko abenduaren 17an, Euskal Autonomia Erkidegoko espe­­txeetan 1.430 per­­tsona zeuden preso. Harri­­tzekoa da espe­­txera­­tze-tasa altuak ez izatea harreman zuzenik delitu-kopuru altuarekin: seguru esku, gehiegi erabil­­tzen da egoera jakin ba­­tzuen aurrean espe­­txea eran­­tzun gisa aplika­­tzeko aukera (ikus II).

b) Presoen profila: gizarte-bazterkeria

Espainiako espe­­txeetako biztanleriaren profil nagusia honakoa da: gizonak (%92, emakumeen %8aren aldean), 31 eta 40 urte artekoak, gizarte-bazterkeria egoeretatik datozenak (arazoak dituzten familiak, ikasketarik eta lan-kualifikaziorik gabeak, osasun fisikoko eta buru-osasuneko egoera kaltetuak...). Emakumeak eta etorkinak ahulezia-egoera bereziko egoeran daude (ikus II).

c) Biztanleria presoaren ia erdiak asaldura mentalen bat dauka

Espainiako Espe­­txeetako Buruko Gaixotasunen Prebalen­­tziari buruz­ko ­txostenak (PRECA azterlana), Espainian espe­­txeetako buruko gaixotasunen prebalen­­tziari buruz egindako hedatuenak eta 2011ko ekainean argitaratutakoak, berariaz az­pimarra­­tzen du patologia psikiatrikoaren prebalen­­tzia Espainiako presoen artean 5 aldiz altuagoa dela gainerako biztanleriaren aldean. Halaber, datu kez­kagarriak adierazi ditu: 10 presotik 8k buruko nahasduraren bat jasan dute beren bizi­­tzan zehar.

Aipatu den PRECA ikerlanaren arabera, bai eta Zigor Erakundeetako Zuzendaritza Nagusiak 2007ko ekainean argitara eman zuen txostenaren arabera ere, Espainiako espetxeetan preso dagoen biztanleriaren ia erdiak asaldura mentalen bat dauka. Az­pimarra­­tzekoa da, era berean, buruko nahasduraren bat daukaten per­­tsonen %8k soilik ez daukala substan­­tziak erabil­­tzearen ondorioz­ko nahasdurarik edo nortasun-nahasduren prebalen­­tzia handia dagoela: aztertutako laginketatik %80 inguruk gu­­txienez nortasun-nahasdura bat zuen. Gazte Justiziako Zerbi­­tzuak erabil­­tzen dituzten adingabeen artean, halaber, patologia psikiatrikoen prebalen­­tzia altua dago (ikus III).

d) Zergatik amai­tzen dute espetxean buruko nahasdurak dituzten hainbat per­tsonek? Gakoetako batzuk

Zigor-kausa bat tramita­­tzean, sarritan OHARKABEAN doa inputatutako per­­tsonak buruko gaixotasun bat duela, gaixotasun horren jakitun ez delako, esku har­­tzen duten agenteek prestakun­­tzarik ez dutelako, az­kar auzipera­­tzen delako, per­­tsona gaixoak eta baztertuak babesik gabe daudelako…

Beste ba­­tzuetan, buruko gaixotasunaren egoera an­­tzematen da, baina ezin da egiaztatu gaixotasun horrek delitua egozteko ezintasuna sor­­tzen duenik. Kasu honetan garran­­tzi berezia dauka nortasun-nahasduren egoerak, gai honetan izan dezakeen eraginaren diagnostiko partekaturik ez duenak.

Az­kenik, eta seguru asko legez­ko arauketa urri eta muga­­tzailearen ondorioz, nabarmen­­tzekoa da organo judizialek segurtasun-neurriak urritasunez aplika­­tzen dituztela, Zigor Kodeko 95. artikuluari eta hurrengoei dagokienez. Horien arabera, beren buru-nahasduraren ondorioz gaitasunak murriztuta dituzten per­­tsonek egiten dituzten delituetan antolamendu juridikora jo­­tzen da eta beren zigor-eran­­tzukizuna espazio terapeutikoetan bete dezakete, espe­­txean beharrean (ikus VI.1).

e) Espetxea, toki kontraindikatua

Espe­­txea ez da espaziorik egokiena buruko psikopatologiak dituzten per­­tsonak trata­­tzeko. Izan ere, sintoma jakin ba­­tzuk ak­tiba­­tzen ditu, aurretiaz­ko buru-nahasdurak larriago­­tzen ditu (estresa sor­­tzen duelako, nahitaez­ko bizikide­­tza eragiten duelako, presoak isolatuta daudelako, jarduerarik ez dutelako...) edo beste nahasdura ba­­tzuk sor­­tzen ditu, batez ere egoki­­tzapenaren arloan. Gaixoa bere osasunerako kaltegarria izango den espazio batean sar­­tzean da, eta, orokorrean, ez du tratamendu-programa bereziak eskura­­tzeko aukerarik izango. Ondorioz, zigorraren izaera samingarria areagotu egingo da eta erkidegoan integra­­tzeko edozein mekanismotik aldenduko da (ikus VI.3).

f) Segurtasun-neurriak sustatzeko beharrizana

Horren harira, beharrez­koa dirudi segurtasun-neurrien aplikazioa susta­­tzea, baldin eta espe­­txera sar­­tzea eta horrek eragin di­­tzakeen ondorio kaltegarriak saihestu nahi badira, eta, horrela, zigor-sistema bidez­koagoa eta eraginkorragoa eskaini nahi bada, era ak­tiboagoan parte hartuko duena preben­­tzioa lan­­tzen duten erkidego-politiketan eta buruko gaixotasunak dituzten per­­tsonen integrazioa sustatuko duena, bazterkeria-egoera nabarmenenak dituzten per­­tsonek bereziki jasaten duten zurrunbiloa saihestuz [ikus VI.2.c)].

Adierazi den bezala, segurtasun-neurrien aplikazioa urria da. Horixe diote datuek: 2013ko abenduaren 10ean EAEn psikiatrikoetan sar­­tzeko 36 segurtasun-neurri soilik zeuden (Biz­kaia: 18, Araba: 8 eta Gipuz­koa: 10), eta horiek guztiak erkidego-sareko ospitale-unitateetan bete­­tzen ari dira. Gainera, 4 per­­tsona ari dira segurtasun-neurriak bete­­tzen autonomia erkidegoko espe­­txeen barruan. Espe­­txeetan bete­­tzen ari diren barnera­­tze-neurrien por­­tzentaje urriak (36tik 4) zera pen­­tsarazten du, paziente psikiatrikoen egoki­­tzapen-maila egokiak daudela, ospitale-unitateetako tratamendu-erregimenen zigorrak betez, inguru terapeutiko normalizatu, errehabilita­­tzaile eta integra­­tzailearen onurak jasoz [ikus VI.2.c)1)].

g) Zer da PAIEM?

Buruko osasun-arazoek espe­­txeetako biztanleriaren artean duten prebalen­­tzia ikusita, espe­­txeen Administrazioak PAIEM izeneko programa egin zuen (Espe­­txeetan Buruko Gaixoei Arreta Integrala Emateko Esparru Programa), eduki teoriko oso zabala baina aplikazio prak­tiko urriagoa eta desberdinagoa duen esparru programa gisa (ikus V).

PAIEMen dagoen per­­tsona-kopuru urriak (Langraiz: 33; Basauri: 18; Martutene: 7) agerian uzten du programa honek, gaur egun, ez dituela barne har­­tzen eta arta­­tzen buruko gaixotasunak dituzten preso guztiak eta ez dituela kontuan har­­tzen gizartera­­tze-iriz­pide argiak. Nahasdura psikotikoak dituzten per­­tsonei zuzen­­tzen zaie bereziki, nahiz eta ez dituen horiek guztiak barne har­­tzen, eta, orokorrean, bestelako nahasdurak kanpo gera­­tzen diren, zehaz­ki nortasun-nahasdura komorbidoak, substan­­tzia-erabilerengatiko nahasdurekin, horiexek izanik patologia nagusiak.

Edukiari dagokionez, talde teknikoaren eskutik jarraipen biziagoa eska­­tzen du, jarduera eta modulu egokiak eskura­­tzeko erraztasunak eman behar bai­­tzaiz­kie. Hala ere, ez dago talde honen­­tzako berariaz­ko jarduerarik eta esku-har­­tze psikoterapeutikoak urriak dira. Baina PAIEMek daukan gabezia nagusia espe­­txearen barrura enfokatuta egotea da, hau da, sintomei eustea eta pazientea ingurura egoki­­tzea lan­­tzen dira bereziki, hori guztia batez ere farmakologiaren bidez. Hala ere, per­­tsonak kanpoan duen prozesuarekin konek­ta­­tzeko ikuspegi zabalagoaren falta nabari da.

h) Ate birakaria

Berariaz­ko baliabideen falta, daudenen gaineko ezagu­­tza falta eta espe­­txeetatik datozen per­­tsonak har­­tzeko mesfidan­­tza, osasun-sareak buruko gaixotasunak dituzten per­­tsonen­­tzako gailuen bidez jarriak, zailago bihur­­tzen dute paziente hauen integrazioa, espe­­txearen barrutik kanporako aldaketa bereziki konplika­­tzen delarik. Hori guztia dela eta, ba­­tzuetan behar baino gehiago luza­­tzen da espe­­txeetan ematen duten denbora edo beren arazoari eran­­tzuteko prestakun­­tzarik ez duten baliabideetara bidera­­tzen dira; beraz, abandonatuta, eskean, berriz eroriz eta espe­­txera bueltatuz amai­­tzen dute. Zigor-sistemaren zurrunbilo inkongruente batean sar­­tzen da per­­tsona (“ate birakariaren egoeran”) eta delituak eta espe­­txera­­tzeak ba­­tzen ditu. Egoera horren aurrean, zigor-sistemak edo osasun-lagun­­tzak ez dute zurrunbilo hori eteteko modurik aurki­­tzen, inporta duen gauza bakarra espe­­txearen eragin bereizgarria dela ematen duelarik, arau-haustea egin duen per­­tsona gaixoa gizartetik atera­­tzen baita.

Ildo horretatik, Osakide­­tzaren eta Espe­­txe Erakundeen arteko koordinazioa lan­­tzea ezinbestekoa da, maila guztietan, barruan nahiz kanpoan, espe­­txea eta erkidego-sarea lotuz.

4. Gomendioak

Egindako landa-lanetan, presoak gizartera­­tzeko lan egiten duten gizarte-ekimeneko erakundeen ekarpenetan eta kon­­tsultatutako dokumentazio akademiko, zientifiko eta administrazioan oinarrituta ateratako ondorioak eta erakunde honetan jasotako kexa guztien tramitazioan lortu dugun ezagu­­tza kontuan hartuta, jarraian adieraziko ditugun gomendioak ida­­tzi ditugu.

Gomendio horiek egitura­­tzeko orduan, askatasuna kendu dioten per­­tsonaren bizi-ibilbidea hartu dugu abiapuntu­­tzat, sistemaren elementu nagusia bera dela ikusarazteko, eta buruko osasunean izan di­­tzakeen beharrizanak nabarmen­­tzeko, az­ken finean horrexek justifika­­tzen baitu agintari publiko desberdinek sisteman duten zeregina. Horrek guztiak bi ondorio dauz­ka:

Batetik, gure gomendioak egitean sistema hori osa­tzen duten politika publiko guztiak barne hartu behar ditugu, gure jarraipen eta kontrolean berariaz euskal administrazioek gara­tzen dituztenak landu ditugun arren.

Bestalde, lehendik ezagu­tzen genituen neurri guztiei ahalik eta koheren­tzia eta zen­tzu gehien emateko, zigorrak bete­tzeko eredu propio batean sar­tzeko gomenda­tzen hasi behar dugu, Euskadik espe­txeen gaineko eskumenak bere gain hartu behar dituela ezar­tzen duten estatutu-aurreikuspenen esparruan.

ESPETXERA SARTU AURREKO ETAPARI dagokionez:

1. Nahitaez­koa da SEGURTASUN NEURRIEN aplikazioa susta­­tzea, baita zigor-legediak buruko nahasduraren bat duten per­­tsonek beren zigor-eran­­tzukizunak espe­­txeen barruan bete­­tzen dituztela saihesteko eskain­­tzen dituen bestelako aukerak bul­­tza­­tzea ere.

Horretarako, gainera, neurri horiek erkidego-sarean bete­­tzeko prest dauden unitate egokiak eduki behar dira.

2. Buruko gaixotasuna duen per­­tsonarekin harremana izan duten zuzenbide eta segurtasuneko profesionalen PRES­TAKUNTZA hobe­­tzea komeni da, delitua sor­­tzen den unetik kausaren tramitazio osoan zehar.

3. Buruko gaixotasundun egoerak oharkabean ez pasa­­tzeko prozedura judizialen EZARPENA hobetu behar da, eta, horren harira, bereziki zaindu behar da legediak delitu jakin ba­­tzuen auzipera­­tze az­karrerako ematen dituen automatismoetan eror­­tzeko arriskua.

4. Beharrez­koa da Auzitegi eta Medikun­­tza Klinikaren lana erraztea, per­­tsonaren buru-osasuna baloratu eta egoera horrek gertaeretan duen eragina ebalua­­tzeko orduan. Horretarako, klinikak Osakide­­tzako buru-osasuneko ­sarearekin duen koordinazioa indartu behar da, perituek beharrez­ko aurrekari klinikoak izan ahal di­­tzaten. Era berean, Osakide­­tzak auzitegietako ­txostenak eskura­­tzeko erraztasunak dituela bermatu behar da, buruko gaixotasuna duen eta perituen balorazioa jaso duen per­­tsonari eska­­tzen zaion erkidego-arreta hobe­­tzeko asmoz. Hori guztia, per­­tsona interesdunak bere baimena ematen badu.

5. Beharrez­koa li­­tzateke a­­txilotuaren Gizarte Orientazio eta Lagun­­tzarako Zerbi­­tzuaren (GOLZ) an­­tzekoa berrezar­­tzea, DIZIPLINA ANITZEKO TALDE bat izateko, alde judizialetan fun­­tziona dezan eta per­­tsonaren informazioa era koordinatuan jaso eta batu dezan, auzitegiei per­­tsonen egoera sozio-sanitarioaren berri eman diezaien, esku har­­tzen duten administrazio eta agente desberdinen arda­­tz koordina­­tzailea izanik, eta, hala, auzitegiek erabakiak har­­tzeko orduan per­­tsonaren errealitateari eta xede-baliabideei buruz­ko ezagu­­tzarik zabalena izan dezaten.

6. Premiaz­koa da Osakide­­tzak bitarteko eta estrategia egokiak izatea NORTASUN NAHASDURAK dituzten per­­tsonei berariaz­ko arreta eskain­­tzeko. Horrenbestez, beharrez­koa da baliabide espezializatuak antola­­tzea, esaterako eguneko ospitalea, 2009az geroztik proiek­tatuta zegoenaren ezaugarriekin, Arartekoaren 2012ko azaroaren 23ko ebaz­penean adierazten genuen bezala; gai­luak; koordinazio-protokoloak; goiz an­­tzemateko mekanismoak; lan­­tzeko bitartekoak; eta abar. Izan ere, substan­­tzien erabileraren zioz­ko nahasdurarekin batera ager­­tzen direnez maiz, paziente dual hauek sare sozio-sanitarioan jaso­­tzen dituzten arretak menpekotasun-sintomak kontrola­­tzeko izaten dira soilik, nortasun-nahasduraren gaineko arreta ahaztuta, eta, horrek konpen­­tsazio-ezak eragiten ditu, edo, bestela esanda, sarritan espe­­txera­­tzea eragiten duten delituz­ko jarrerak.

Neurri hori gauzatu arte, beraz, ezinbestekoa da biderapena, ituna eta gastu-sarrera bezalako bideak aurreikusi eta aplika­­tzea.

7. Beharrez­koa da NORTASUN NAHASDUREI eman behar zaien arreta klinikoari buruz­ko hausnarketa zientifikoa susta­­tzea, baita horiei eman behar zaien balorazioari eta egozgarritasunean duten eraginari buruz­ko hausnarketa medikoa eta legez­koa egitea ere, segurtasun-neurriak eta bestelakoak aplika­­tzen direla ahalbide­­tzeko, per­­tsona horiei espe­­txetik kanpoko tratamendua emateko asmoz.

8. Buruko nahasdurak dituzten ATZERRIKO PERTSONEI erraztasunak eman behar zaiz­kie osasun-arreta espezifikoa eskura­­tzeko orduan, gainerako herritarrekiko berdintasun-baldin­­tzetan. Horrenbestez, saihestu egingo da administrazio edota burokraziako arrazoiak medio (errolda, osasun-­txartela…) beren osasunerako behar duten tratamendutik kanpo gera­­tzea eta, gaixotasun horren ondorioz, espe­­txera eramango dituzten jarrera disruptiboak gara­­tzea.

ESPETXEKO EGONALDI denborari dagokionez:

9. Zigor-kausak dituzten EMAKUMEAK arreta berezia behar duten kolek­tiboa dira. Izan ere, orokorrean gure espe­­txeetarako biztanleria osoaren­­tzat egindako gainerako gomendio guztiak aplikagarriak izateaz gain, larritasun handiagoko psikopatologiak an­­tzeman dira emakumeen artean eta zailtasun handiagoak dituzte erkidegoko baliabideak eskura­­tzeko orduan. Halaber, ondorio larriagoak eragiten diz­kie maila per­­tsonalean eta familiarrean, beren zain­­tzapean seme-alabak izaten baitituzte.

10. Beharrez­koa da Osakide­­tzaren eskutik ESPE­TXEE­TAKO OSASUN PLANA ezar­­tzea, arreta era homogeneoan emateko espe­­txe desberdinetako per­­tsona presoei, gaur egun desberdintasunak an­­tzematen baitira arreta-iriz­pideetan eta ekipoen horniduretan. Halaber, erkidego-sareko baliabideak koordinatu eta bidera­­tzeko protokoloak falta direla an­­tzeman da.

11. Buruko osasunari dagokionez, Espe­­txeetako Osasun Plan horretan berariaz zehaztu beharko da Espe­­txeetan Buruko Gaixoei Arreta Integrala Emateko Esparru Programa (PAIEM) izenekoarekiko elkarreragina. Edonola ere, berau eraginkortasunez ezar­­tzeko, honako hobekun­­tzak ezarri behar dira:

a. Per­tsona presoak programa horretan sar­tzeko iriz­pideak egokitu beharko lirateke, eta zehaz­ki:

i. Nahitaez­koa da nortasun-nahasdura larriak dituzten per­tsona guztiak (mugak eta antisozialak) PAIEMen sar­tzea.

ii. Beharrez­koa dirudi nahasdura psikotikoa edo nortasun-nahasdura eta substan­tzien erabileraren zioz­ko nahasdurara komorbidoa duten per­tsonak PAIEMetik ez bazter­tzea.

b. Ezinbestekoa dirudi per­tsonengan dauden osasun-alderdiak eta espe­txe-alderdiak koordina­tzea. Horretarako, koordinazio-bide iraunkorrak ezarri behar dira Espe­txe Erakundeetako teknikarien eta espe­txean esku har­tzen duten Osakide­tzako osasun-langileen artean. Ildo horretatik, PAIEMeko ekipoetan eta tratamendu-ba­tzordeetan osasun-langileen partaide­tza ahalbidetu eta zain­tzeak oso gomendagarria dirudi.

c. Espe­txea per­tsona hauen tratamendurako espazio egokia ez dela az­pimarratuta ere, komenigarria li­tzateke nahasdura desberdinei orientatutako esku-har­tze psikoterapeutiko espezifikoak gehiago ezar­tzea, bai eta espe­txe-erakundeetako teknikariek eta gizarte-erakundeek per­tsona kanpo-baliabideetan hobeto egoki­tzeko bidera­tze egokia ahalbidetuko duten gizartera­tze-ibilbideak diseina­tzeak ere.

d. Espe­txeetako PAIEMeko ekipoetan kolek­tibo honekin esku har­tzen duten erkidego-sareetara sartu beharko li­tzateke.

e. Hau da, beharrez­koa da buruko nahasdurak dituzten per­tsona presoekiko esku-har­tzeak, eta horren barruan, bereziki PAIEM deiturikoak bere ikuspegia espe­txeen barrutik kanpora eramatea, eta, horren harira, premiaz­koa da espe­txearen eta erkidegoaren arteko lotura susta­tzea:

iii. Tratamendu-ba­tzordeek euskal sare sozio-sanitarioan dauden baliabide guztiak ezagu­tzen dituztela sustatu behar da. Horretarako, eremu honetara egokitutako baliabideen gida edo mapa bat egitea komenigarria li­tzateke, Osakideko Buru Osasuneko Sarearen Atlasetan eskainitako informazioa aprobe­txatuz, autonomia-erkidego osora zabal­tzeko asmoz.

iv. Baliabide horietako ba­tzuek espe­txeen barruan aurretiaz esku har­tzeko erraztasunak jarri behar dira.

v. Lehentasuna eman behar zaio erregimen irekiaren aplikazioari, espe­txeetako araudiak eskain­tzen duen modalitate ani­tzetako edozeinetan, per­tsona horiei tratamendua kanpoan emateko, espe­txeetan egon beharrean, zigorraren betearaz­pena per­tsona bakoi­tzaren arabera egoki­tzeko saiakera eginik.

ESPETXEKO IRTEERARI dagokionez:

Aldez aurretik Arartekoak EAE-ko haurren, nerabeen, gazteen eta helduen buruko osasunaren arretaren inguruan egindako hurbilketa: erronkak eta aukerak izeneko azterlana argitara­­tzean igorri zituen gomendioak aipatu behar ditugu, azterlan horretan azter­­tzen baita erakundeak Buruko gai­­tzaren trataera ospitaletik kanpo ­txosten berezia argitaratu zuenetik buruko osasunaren arretak 2000. urteaz geroztik erkidego-mailan erregistratu duen bilakaera, eran­­tzun gabeko beharrizan, hu­­tsune eta hobekun­­tza-arlo ba­­tzuei dagokienez.

Hitzaurrea

Urteak dira preso bizi diren per­­tsonen buruko osasuna Arartekoaren kez­ka nagusienetako bat dela, kolek­tibo honek, sarritan izaten dituenak buruko gaixotasuna eta askatasun-falta, gure lehentasunez­ko arreta eska­­tzen duelako, ahulezia-egoera berezian egonik.

Azterlan hau per­­tsona horien oinarriz­ko eskubideak babesteko ikuspegitik sustatu da, beren bizi-prozesuan zehar arreta sozio-sanitario hobea bila­­tzeko asmoz, zigor-sistema judizialarekin, eta, zehaz­ki, espe­­txeko egonaldiarekin duen harremana kontuan hartuta.

Espe­­txeetako biztanleriari buruz­ko azterlan askok agerian uzten dituzte per­­tsona presoen buruko osasunaren narriadura garran­­tzi­­tsua, buruko nahasdurak dituzten per­­tsonen egoera eta osasun-arretarako sistemaren gabeziak.

Beharrizan horiek egiaztatu diren arren, eskuragarri dauden bitartekoak urriak dira. Berez, egozgarritasun-maila dela-eta arreta espezializatua behar duten per­­tsonen­­tzat bi espe­­txe psikiatriko soilik daude Estatu osoan: Sevillan eta Alacanten. Horrez gain, osasun-sareko ospitale-zentroetan plaza ba­­tzuk daude segurtasun-neurriak bete­­tzeko. Hala ere, beste beharrizan asko estali gabe daude, batez ere pairamen ez hain larriak dituzten per­­tsonei arreta emateko bitarteko baliabideak, espe­­txe barruko arreta espezializatua eta arreta sozio-sanitarioko kanpo-zerbi­­tzuak.

Errealitate honek azterketa sakon bat eska­­tzen du, baita erakunde ukituen aldetik konpromiso-maila altuagoa ere. Gure kasuan argi dago euskal administrazioak osasunaren eta gizarte-politiken arloan duen eran­­tzukizuna, kontuan hartuta, gainera, espe­­txe-osasuneko eskumenak berariaz eskualdatu zaiz­kiolarik, tokiko administrazioen eremu desberdinetan dituzten eskumenez gain.

Azterlan hau metodologia kualitatiboan oinarrituta egin da, argi eta garbi bereizitako bi fasetan: lehena, 2010. urtearen amaieran hasia eta 2011. urtean zehar garatua; eta bigarrena, 2013ko irailetik abendura, ekainaren 28ko 140/2011 Dekretuaren bidez Eusko Jaurlari­­tzari eskualdatu zaiz­kiolako espe­­txe-osasunaren arloko eskumenak eta gertaera hori garran­­tzi­­tsua delako ­txosten hau gara­­tzeko orduan. Halaber, Espe­­txe Erakundeen Zuzendariorde­­tza Nagusiaren eskutik Espe­­txeetan Buruko Gaixoei Arreta Integrala Emateko Esparru Programa (PAIEM) bul­­tzatu zela egiaztatu zen.

Ondorioz, eskualdaketa hori ikusita, gaia erabakigarria denez eta garran­­tzi handia duenez, beharrez­koa iruditu zi­­tzaigun azterketaren bigarren faseari ekitea, errealitate berria ezar­­tzeko arrazoiz­ko epea igaro­­tzean, baloratu ahal izateko ea eskualdaketa horrek zein eragin duen EAEn askatasuna kendu dieten per­­tsonen buruko osasunaren arreta sozio-sanitarioan eta sortutako egoera berrian.

Txosten honetako helburuak honako hauek dira:

  1. Per­tsona presoen egoera ezagu­tzea, beren buruko osasun-egoerari eta buruko gaixotasunak biztanleria horrengan duen prebalen­tziari dagokienez.
  2. EAEra espe­txe-osasunaren gaineko eskumenak eskualdatzearen egoera ezagu­tzea, baita Espe­txe Era­kundeek garatutako PAIEM eta zigor- eta espe­txe-arloko legedia ere, kolek­tibo honen inguruko esku-har­tze desberdinak arau­tzen dituen esparru gisa.
  3. Buruko gaixotasunak dituzten per­tsona presoekin egiten den esku-har­tzea ezagu­tzea eta Osakide­tzak, Espe­txe Erakundeek edo erakunde pribatuek espe­txe bakoi­tzean heda­tzen dituzten baliabideak ezagu­tzea.
  4. Espe­txetik irtetetan erkidegoko baliabide sozio-sanitarioekiko esku-har­tzea eta koordinazioa ezagu­tzea.
  5. 5. Presoek beren buru-osasunari eragiten dion edozein zailtasuni dagokionez dituzten eskari eta beharrizanak ezagu­tzea.
  6. Adingabeen errehabilitazio-zentroetan dauden adingabeen beharrizan eta eskariak ezagu­tzea, beren buru-osasunari eragiten dioten alderdietan.
  7. Egindako azterketan oinarrituta, administrazio inplikatuei gomendioak egitea, batez ere Eusko Jaurlari­tzako Osasun, Justizia eta Gizarte Politika sailei, beharrez­ko gailuak sor di­tzaten, independenteak edo foru aldundiekiko eta tokiko administrazioekiko koordinatuak, gizarte-sarearen partaide­tza kontuan hartuta.

Txosteneko helburuak lor­­tzeko, azterketa bat egin dugu hona­ko azterlan-prozesuari jarraiki:

  1. Eskuragarri dauden informazioa, dokumentazioa eta datuak batu eta informazio-iturri propioak eta bestelakoak zehaztu ditugu.
  2. Bilerak egin ditugu talde fokalekin eta elkarriz­keta egituratuak izan ditugu espe­txe-erakundeetako eta adingabeen zentroetako teknikari eta fun­tzionarioekin, espe­txeetako osasun-langileekin, lehen mailako arreta-unitateetako buruekin eta psikiatra aholkulariekin, toxikomanien taldeekin, nahiz askatasuna kendu dieten per­tsonekin, psikopatologien eragina duten per­tsonen osasun-arretaren errealitateari eta espe­txeetan eskuragarri dauden baliabideei buruz­ko informazio kualitatiboa jaso­tzeko.
  3. Informazio-eskaerak egin diz­kiegu ukitutako administrazioei.
  4. Bilerak egin ditugu espe­txeetako biztanleriarekin lan egiten duten elkarteekin, beren eskari, zailtasun eta proposamenak ezagu­tzeko.
  5. Bilera antolatu da arlo honetan lan egiten duten euskal herri-administrazioetako profesionalekin.

Txosten hau egiteko EAEn koka­­tzen diren hiru espe­­txeetako arduradunen lankide­­tza eskuzabala izan dugu, baita espe­­txeetako teknikari, fun­­tzionario, talde mediko eta toxikomania-taldeena, psikiatra aholkulariena eta askatasuna kendu dieten per­­tsona ba­­tzuena, beren esperien­­tzia per­­tsonala eta espe­­txeetako errealitatearen ezagu­­tza zuzenak jakinarazi diz­kigutelarik. Era berean, Ibaiondo eta ­txema Fínez adingabe-zentroetako (euskal administrazioaren menpekoak) arduradun eta hezi­­tzaileek eta hirugarren sek­toreko erakunde eta organismoek lan honetan parte hartu dute.

Eskerrak eman behar diz­kiegu, halaber, Eusko Jaurlari­­tzako Osasun, Herri Administrazio eta Justizia sailei, ikerketa hau errazteagatik.

Eskerrik beroenak guztioi ­txosten hau egiten parte hartu eta lagun­­tzeagatik. Haien lagun­­tza gabe ezinez­koa li­­tzateke ­txostena egitea.

Creative Commons lizentziako
Lan hau Creative Commons-en Attribution 3.0 Unported lizentziapean dago.

XHTML 1.0 Strict
Nivel Doble-A de Conformidad con las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 (WCAG 1.0)