I. Familiak
I. Aurrekariak
Botere publikoek familiak babesteko duten betebeharrak Konstituzioko 39. a
rtikuluan du a
zken oinarri juridikoa. Halaber, Euskal Herriko Autonomi Estatutuak 10-39. a
rtikuluetan dio familien babesa eskumen esklusibokoa dela, estatutu-arauak "komunitate-garapen, emakume kondizioaren a
razo, eta haur, gazte eta hirugarren a
dinekoen a
ldeko politika" gisa definitzen dituen a
rloen barrukoa. Familiak, zalantzarik gabe, botere publiko guztien babes berezia behar du, pertsonen garapen osorako euskarri material eta a
fektiboa izatearen funtzio ezinbestekoa baitu, bai eta egiteko kuantitatibo eta kualitatibo bat ere, a
dingabeei, a
dinekoei eta gaixotasunagatik edo mendekotasunagatik premia bereziak dituzten pertsonei a
rreta emanez betetzen duena.
Arartekoak, a
rlo honetan, familiak babesteko politika publikoak bultzatu eta indartu daitezen sustatzen du, familia-eredu as
kotarikoen garrantzia kontuan hartuta. Zuzenbideak a
intzatetsiak ditu familia-ereduok, eta zenbait kasutan a
rreta berezia behar izango dute, beren funtzioak betetzeko behar dituzten prestazio guztiak erabateko berdintasunez eskuratzeko. Halaber, familiak babesteko politika horrekin zerikusia duten herritarren kexak bideratu ditugu, bai eta haiei a
rreta emateko beste edozein jarduketa publikorekin zerikusia duten kexak ere, nahiz eta erakunde honen beste lan-arlo batzuetan inskribatu, hala nola ogasun publikoaren a
rloan, etxebizitzarenean, funtzio publikoarenean, gizartean baztertuta dauden pertsonen a
rloan eta a
bar.
II. Arau- eta gizarte-testuingurua
Euskal A
utonomia Erkidegoan, familiak babesteko politika publikoetarako oinarriak ezartzen dituen lege– eta a
rau-esparrua, lehenik eta behin, familiei laguntzeko abenduaren 12ko 13/2008 Legeak eratu du; horren bidez, a
rlo horretan izan beharreko esku-hartze publikoaren oinarriak eta printzipioak ezarri dira. Bestalde, Eusko Jaurlaritzak, a
zken urteetan, familiei laguntzeko a
raudi bat egin du, eta hori da seme-alabengatiko diru-laguntzak a
rautzen dituen oinarria, bai eta familia eta lana bateragarri egiten laguntzeko oinarria ere. Gaur egun a
rlo horien gainean indarrean dauden a
rau esanguratsuenak honako hauek dira: 255/2006 Dekretua, a
benduaren 19koa, seme-alabak dituzten familientzako diru-laguntzak a
rautzen dituena, eta 177/2010 Dekretua, ekainaren 29koa, familia eta lana bateragarri egiteko laguntzei buruzkoa.
Gainerakoan, gogorarazi behar dugu Euskal A
utonomia Erkidegoan familiei laguntzeko politika publikoen ildoak eta norabideak familiei laguntzeko erakunde a
rteko planetan jasota daudela. Horien a
biapuntua Familiei Laguntzeko Erakunde A
rteko I. Plana izan zen; izan ere, familiei laguntzeko sistema unibertsal, integral eta koordinatu bat lortzeko bidearen hasiera izan zen hori, eta horren ondoren etorri zen Familiei Laguntzeko Erakunde A
rteko II Plana, 2006tik 2010era bitarteko a
ldirako programaturikoa; dena dela, 2011. urtean indarraldia luzatu zaio.
Azkenik, 2011ko a
benduan, Euskal A
utonomia Erkidegoan Familiei Laguntzeko Erakunde A
rteko III Plana (2011-2015) onartu du Eusko Jaurlaritzako Kontseiluak, hil horretako 27an egindako bileran. Plan horrek datozen bost urteetan familiei laguntzeko politika publikoak lotuko dituen estrategia eta helburuen esparrua ezartzen du. Eusko Jaurlaritzako Familia eta Komunitate Politikarako Zuzendaritza da Euskal A
utonomia Erkidegoko organo eskuduna familiei laguntzeko politika publiko a
utonomikoak zuzentzeko eta ezartzeko, eta hori izan da lan-arlo honetan izan dugun solaskide instituzional nagusia.
III. Jarduera-plana
2011. urterako egindako jarduketa-planaren esparruan, a
rlo honetan egindako jarduketa nagusien berri emango dugu. Hain zuzen ere, a
gerian jarriko dugu zein izan diren A
rartekoarentzako a
rretagune nagusiak familientzako laguntzaren a
rloan.
III.1. Bilerak elkarteekin
• Familia ugarien elkartea
Bilera bat egin dugu Hirukide Euskal A
utonomia Erkidegoko familia ugarien elkartearekin. Bilera horretan, elkarteak lan-ildo nagusiak zein dituen eta botere publikoei zer eskatzen dien jakinarazi digu, eta erakunde honek hori dena jaso du, a
ztertu eta, hala badagokio, dagokien a
dministrazioei helarazteko. Horien a
rtean, familia-errenta estandarizatua deritzona a
rautzeko eskaera nabarmendu behar dugu bereziki; hain zuzen, eskaera horren xedea da irizpide homogeneo batzuk lortzea familiak diruz laguntzeko neurriak sustatzen dituzten a
dministrazio guztientzat. A
rartekoak uste du familia ugariek, kide as
ko izaten dituztenez, modu objektiboan dutela a
urrera a
teratzeko laguntza publiko handiago baten premia; izan ere, zailtasun gehigarriei egin behar izaten diete a
urre, batez ere ekonomikoei eta denborazkoei. Erakunde publikoek, a
lde horretatik, jabetu behar dute familia ugarien a
tzean a
dingabe gehiago dagoela –banako gisa eskubideak dituzte, eta, ondorioz, babesa eta estaldura merezi dituzte–; beraz, beharrezkoa da estaldura kuantitatibo hori berriro kalkulatzea, familiei laguntzeko a
halegin publikoa legitimatzeko; izan ere, as
kotan, a
halegin ekonomiko eta dedikazio itzelarekin, garatzeko euskarria ematen diete familia horietako a
dingabeei, hori a
zkenean gizarte osoaren onerako izango baita. Erakunde honetan konpromisoa hartu dugu familia ugarien egoera zein den as
tiro a
ztertzeko, Euskal A
utonomia Erkidegoko familiei buruzko a
zterlan zabalago baten esparruan. 2012. urtean heldu as
mo diogu horri, eta ondoren a
ipatuko dugu zertan datzan.
• Guraso bakarreko familien elkartea
Beste talde batzuekin egindako bilera zabalago baten esparruan, a
ukera izan genuen Magala guraso bakarreko familien elkartearekin elkartzeko. Elkarteak a
dierazi zigun kezkatuta zeudela, halako familiarik ez delako ikusten eskuarki eskoletan erabiltzen dituzten material didaktikoetan, bai eta ikasleei errealitate horren berri ematea xede duten hezkuntza-material espezifikoak urri direlako edo a
re halakorik ez dagoelako ere. Elkarte horren xedea da Euskal A
utonomia Erkidegoko ikastetxeetan guraso bakarreko familien integrazio eta normalizazioari bide emango dieten ikasmaterialak heda daitezen sustatzea, eta a
dierazi digute zailtasun handiak izan dituztela ikastetxeetan zabaltzeko halako materialak euskaraz lortzen. Dauzkaten material gehientsuenak ingelesez, gaztelaniaz eta katalanez daude, eta testu horiek euskarara itzuli behar izaten dituzte; horretarako, erakundeen laguntza bilatzen dute. Konpromisoa hartu dugu a
rlo honetan Eusko Jaurlaritzaren laguntza lortzeko, eta a
zaldu diegu A
rartekoan ere lanean a
ri garela, homofobiaren a
urka borrokatzeko eskolan hezkuntza bidez esku hartzeko Europako proiektu batean parte hartuz (Rainbow), Hezkuntza Saila ikasleek eta irakasleek familia-aniztasuna erabat onartu eta barnera dezaten sustatzeko inplika dadin.
Horrez gain, A
rartekoak bi elkarteei a
dierazi die prest dagoela beren lan-esparruan euskal a
dministrazio publikoen funtzionamendu bidegabearen inguruan detektatzen dituzten kexak bideratzeko, bai eta haien egoera hobetzeko sustatzen diren prestazioak as
ki ez direla edo prestaziorik ez dagoela salatzeko kexak bideratzeko ere.
III.2. Bilerak a
dministrazio eta erakundeekin
• Bilera Eusko Jaurlaritzako Enplegu eta Gizarte Gaietako Saileko Familia eta Komunitate Politikarako Zuzendaritzarekin
Bilera bat egin dugu Enplegu eta Gizarte Gaietako Saileko Familia eta Komunitate Politikarako Zuzendaritzarekin, bi erakundeok a
rlo horretan egiten dugun lanari buruzko informazioa trukatzeko, bai eta erakunde honetan jasotako kexa jakin batzuekin loturiko zenbait konturi buruz dugun iritzia erkatzeko ere. Bilera horretan, Eusko Jaurlaritza familien inguruan egiten a
ri den lanaren eduki nagusia zein den a
zaldu zigun Zuzendaritzak, bai eta zein diren Eusko Jaurlaritzak jarraitu edo sustatu nahi dituen politika publikoen ildo estrategikoak ere, Familiei Laguntzeko Erakunde A
rteko III. Plan onartu berrian ezarritakoak. A
lde horretatik, jakinarazi zigun plan hori testuinguru ekonomikoak baldintzatu duela, inoiz baino gehiago behartzen baitu lehentasunak ezartzera. Halaber, zuzendariak nabarmendu zuen plan horrek a
ldaketa kuantitatibo bat dakarrela a
urrekoen a
ldean: zeharkakotasuna ideia gidari gisa a
gertzen da, eta horren xedea da ondorio eraginkorrak lortzea, Jaurlaritzako beste sail batzuen eta beste euskal a
dministrazio publiko batzuen inplikazio eta konpromisoari dagokionez; horrez gainera, beste jarduketa-ildo batzuk ireki as
mo dira, orain a
rte ibilitako bideez bestelakoak, familien gastuengatiko konpentsazio-politika gainditzeko eta familiei laguntzeko zerbitzu berriak eskaini a
hal izateko.
Arartekoak a
dierazi zuen bat zetorrela plan berria inspiratu duen ildo orokorrarekin eta filosofiarekin, eta gure erakundean jasotako kexa hauekin loturiko kontuak jorratu genituen:
aurreikusitako seme-alabengatiko diru-laguntzen
automatizazioa: Dekretu horretan jasotako zuzeneko laguntzen gaur egungo sistemari dagokionez,
adierazi genuen –beste hainbatetan egin dugun bezala– laguntzak modu
automatikoan ematearen
alde gaudela (Europako beste herrialde batzuetan gertatzen den bezala), eta interesdunen eskaerak onartzeko prozedura hastearen
aurka; hala, erraztu egingo litzateke kudeaketa, eta modu unibertsalean emango lirateke
arau horretan
aurreikusitako laguntzak. Halaber, planteatu genuen komenigarria litzatekeela seme-alaba eta senitarteko mendekoengatiko zuzeneko laguntza horiek koordinatzea, zerga-neurriak
areagotuta. Dena dela, beharrezkotzat jotzen dugu euskal lurralde osoan familientzako zerga-hobarien irizpideak bateratzea (tokiko zergak eta tasak barne direla) eta gaur egun errentan dauden zerga-hobariak handitzea. Zuzendaritzak horri dagokionez
argitu zigun, seme-alabengatiko diru-laguntzei buruzko 255/2006 Dekretuari dagokionez, haien
asmoa balizko erreformari heldu
aurretik itxarotea dela, harik eta zer
arlo hobetu behar diren jakin
arte, eta, horien bidez,
aldatu beharreko
alderdiak zein diren zehaztu
arte. Era berean,
adierazi zuen familia-errenta estandarizatuaren prozedura
arautu
asmo dutela, familiei era guztietako laguntzak emateko irizpideak bateratzeko.
autonomoen eskubideak: Langile
autonomoek behin eta berriz helarazten diguten kexa baten berri eman genion zuzendaritzari; izan ere, ez daude sartuta dekretu horren
aplikazio-eremu subjektiboaren barruan. Uste dugu Eusko Jaurlaritzak era dezakeela sistema bat
arlo horretan iruzurra kontrolatzeko, hori baita pertsona horiek halako laguntzen onuraduntzat ez hartzeko
arrazoi nagusia. Jaurlaritzak horri buruz esan zuen, langile
autonomoak oraindik ere laguntza horietatik kanpo geratuko badira ere,
aurten jadanik % 42 igo direla laguntzak, zenbatekoak (estaldura handiagoa) igo direlako eta hartzaileen unibertsoa zabaldu delako.
arloan dituzten ondorioak: Egoera horiek diruz lagun daitezke, dekretu horren
arabera, baina, ondorio gisa, Gizarte Segurantzari egindako kotizazioen denbora murriztea ekar dezakete, eta laguntzen onuradun
askok ez dute horren berri izaten laguntzak eskatzeko halako egoerei lotzen zaizkienean. Egia da gizonen eta emakumeen berdintasunerako 3/2007 LOk
arindu egin nahi dituela seme-alabak zaintzeagatiko lanaldi-murrizketaren edo eszedentziaren ondorio negatibo horiek. Nahiz eta estatu-eskumeneko
arlo bat izan, uste dugu Eusko Jaurlaritzak
azter ditzakeela halako laguntzen onuradunekin komunikatzeko
aukerak, behintzat ondorio horiek
argitzeko; izan ere, gainditu egiten dute 177/2010 Dekretuaren
araupetzearen xede den
arloa. Zuzendaritzak konpromisoa hartu zuen laguntzak ematean komunikazioa hobetzeko
aukera hori
aztertzeko.
areagotzea: Bi seme-alaba edo gehiago dituzten edo guraso bakarrak ezgaitasunen bat duen guraso bakarreko familientzat sortzen den
arazoari berriro heltzeaz gain –familia ugaritzat hartuko direla iragarri dute, baina, ez da gauzatu estatuko legearen beharrezko erreforma baten bidez–,
adierazi ere genuen oro har oso garrantzitsua dela konpentsazio-neurriak sortzea, guraso bakarreko familiei
arlo guztietan lehentasuna emateko; izan ere, halako familiak
ahultasun-egoera objektibo batean daude, familiei laguntzeko 13/2008 Legeak berak onartzen duen bezala.
argitu zigunez,
abian dira malgutasunari buruzko
azterlan bat, esperientzia pilotu bat enpresa-talde txiki batekin, eta gaia gizarte-eztabaidarako mahaian sartzea. Bestalde, Eusko Jaurlaritzako Plangintzako eta Enplegu Berrikuntzako Zuzendaritzak erantzukizun sozial eta korporatiboari buruzko lan-ildoari lotu dio gai hori.
azaldu zizkigun; horien
artean, honako hauek nabarmendu behar ditugu: Diru-laguntzak izapidetzeko denbora % 10 gutxitzea; linean izapidetzea % 10 handitzea; familia-ereduen
aniztasunaren inguruan sentsibilizatzea; lana eta familia bateragarri egitearen eta erantzukidetasunaren
arloan sentsibilizatzea; gurasotasun positiboaren programak detektatzea eta ebaluatzea; gurasotasun positiboko programak diseinatzea; Familien Behatokia
abian jartzea; Familien Euskal Kontseilua
abian jartzea; erkidego parte-hartzaile eta kohesionatuaren eredu baterantz
aurrera egingo duten esperientziak
abian jartzea.
Familia eta Komunitate Politikarako Zuzendaritzak gogoan hartu zituen gure planteamenduak, eta elkarri dei egin genion erakundeetako baten eskuduntzakoak gerta zitezkeen berritasunei buruz informatzeko.
III.3. Familiei buruzko txosten berezia
2011. urtean, Euskal A
utonomia Erkidegoan familiei laguntzeko politika publikoei buruzko txosten berezi bat egitea erabaki dugu.
Ikusirik oso barreiaturik daudela familiei laguntzeko neurri publikoak –hainbat a
dministraziotatik eta hainbat ikuspuntu edo heldulekutatik eratzen joan dira–, ohartu gara –nahiz eta Euskal A
utonomia Erkidegoan jadanik badugun Familiei Laguntzeko a
zaroaren 12ko 13/2008 Legea, bai eta erakunde a
rteko hainbat plan ere, 2002. urtetik eratuz joan direnak– zehaztasun falta handia dagoela familiei laguntzeko politika publikoak eratzeko oinarri izan behar duen esparru juridiko-formalean eta politiko-kontzeptualean. Gainera, erakunde honetara etortzen diren euskal familien eskarien a
rgitan, ikusi dugu esparru hori –nahiz eta pixkanaka hobeto zehazten a
ri den– oraindik ere ez dela as
ki garatu familien espektatibei erantzuteko; a
lde horretatik, nabarmendu behar dugu gure lurraldean familiei laguntzeko a
biarazi diren politikak oso urrun daudela oraindik guregandik hurbil ditugun Europako herrialdeetan sustaturiko politika a
urreratu eta babesleetatik.
Familiei laguntzeko politika publiko horiek bultzatu eta indar daitezen sustatzeko as
moz, A
rartekoak xede hartu du aipaturiko txostenaren bidez a
rlo horretan zer politika publiko dauden a
rgitzeko, bai eta euskal familiek zer premia eta eskari dituzten a
rgitzeko ere. A
zterlan horrek –oinarriak 2011. urtean prestatu ditugu– 2012. urtean ikusiko du a
rgia, eta horrek modua emango digu familiei laguntzeko gure sistema hobetzeari begira a
dministrazioei gomendioak egiteko.
III.4. Arlo horren inguruko giza eskubideak sustatzeko foroetan, jardunaldietan eta jarduketetan izandako parte-hartzea
Nabarmendu nahi dugu a
rartekoak, 2011ko urrian, Hirukide Euskadiko Familia Ugarien Federazioak a
ntolaturiko Familia Ugarien V. Biltzarrean parte hartu duela, Donostiako Kursaal jauregian. Ekitaldi horretan, a
rartekoak a
ukera izan zuen familia ugarien meritua eta balio soziala a
gerian jartzeko, haien a
halegin bereziarekin gure gizartearen etorkizunari laguntzen baitiote, eta, a
ldi berean, haien a
ldarrikapenak jendaurrean babestu zituen. Horrez gain, konpromisoa hartu zuen euskal familiei buruz egin as
mo dugun a
zterlanean familia ugarien egitekoa eta eskariak bereziki kontuan hartzeko, familiak babesteko politika indartsuak garatu dituzten Europako herrialdeen batez bestekoaren parean jartzeko gure babes-maila.
IV. Kexarik a
ipagarrienak
Familiekin lotuta jaso ditugun kexetatik gehienak lana eta familia bateragarri egiteko a
rloaren gainekoak izan dira. Horrek pentsarazten digu gaur egun lana eta familia bateragarri egitea, zalantzarik gabe, kezka nagusi dela familientzat. A
urreko a
taletan a
zaldu dugu jadanik zein diren kexa horien ondoriozko a
razo nagusiak. Horrez gain, batez ere familiei eragiten dieten beste kexa batzuk ere jaso ditugu, baina, ikuspegi materiala zutenez, erakunde honetako beste a
tal batzuetan izapidetu dira, hala nola ogasun-atalean. Horiek jarraian hartuko ditugu hizpide.
IV.1. Zehaztasunik eza guraso bakarreko familiei dagozkien onura jakin batzuen irismen subjektiboan
Nahiz eta familiei laguntzeko abenduaren 12ko 13/2008 Legeak a
dministrazio publikoak behartu egiten dituen oztopoak gainditzera eta jarduketa-neurri positiboak hartzera oso egoera a
hulean dauden familiei laguntzeko, hala ere, gure legediak, esate baterako Kataluniakoaz bestela, ez du definiziorik edo zedarritze-araurik guraso bakarreko familien ereduan zein familia-unitate sartzen diren zehatz samar identifikatzeko, eta, ondorioz, zalantzak sortzen dira dauden onurak a
plikatzeko orduan. A
razo horixe planteatu da udal kirol-instalazioetan familientzat sorturiko tarifa hobaridunak eskuratzeko orduan. A
razoa planteatuta, tokiko erakundeak estaldura handitzearen a
lde a
gertu ohi dira, baina ordenantza fiskal berriei begira.
IV.2. Familia ugariak eta Ondasun Higiezinen gaineko Zerga
Familia ugariei zerga-onurak a
plikatzearen ondorioz kexak sortzen dira tokiko zergaren esparruan, batez ere Ondasun Higiezinen gaineko Zergarekin (OHZ). Zerga horren gaineko hiru foru-arauek oso modu laxoan a
rautzen dute familia horien a
ldeko hobari bat ezartzeko a
ukera. Hala, a
halmena ematen diete beren lurralde historikoko toki-erakundeei OHZ a
rautzen duten ordenantzen bitartez zerga horren kuotaren % 90 ere ezartzeko familia ugarietako kide diren subjektu pasiboei. Horrek esan nahi du udalerri bakoitzak bere ordenantza fiskalaren a
rabera zehaztuko duela onura ezarriko duen edo ez, ondasun higiezinek zer motatakoak eta zer ezaugarritakoak izan behar duten, zenbat iraungo duen, urteko zenbatekoa zein izango den, bai eta hobariaren gainerako a
lderdi garrantzizko eta formalak ere, beste zerga-onura batzuekin bateragarri izateko baldintzak barne direla. Ohikoena da, hobaria a
plikatzea onartu bada, inguruabarrak a
ldatzen ez diren bitartean a
plikatzen jarraitzea. A
labaina, tokiko erakunde batzuek beren ordenantza fiskaletan ezarri dute urtero egin behar dela onura a
plikatzeko eskaera, onura hori a
plikatu a
urreko kontrol gisa; hori, ordea, a
re kaltegarriagoa da familia horientzat, eta bide eman dezake zergaren kuotan hobaririk ez a
plikatzeko, onura a
plikatzeko eskaera-epea igaro delako.
IV.3. Zerga-arazoak banandutako familientzako errentan
Iristen zaigun kexa-kopuruarengatik, ikusten dugu jatorrizko familia-unitatea desegiten denean sortzen direla zergadunen eskariak zerga-arloan. Besteak beste, gurasoetako zeinek egingo duen a
itorpena seme-alabekin batean, hari a
plikatuko baitzaio murrizketa, edo nola a
plikatuko den ondorengoengatiko kenkaria, edo zein baldintza bete behar diren seme-alaben urteko mantenua ordaintzearen ondoriozko kenkaria a
plikatzeko, edo ezkontideari edo izatezko bikote erregistratuari konpentsazio-pentsioa ordaintzeagatiko kenkaria. PFEZren a
rauak izaera a
rautua du, eta jurisprudentziak zorroztasun erabatekoz a
plikatzen du legezkotasun-printzipioa, zerga-onurak, berez berdintasun-printzipioaren a
urkakoak diren neurrian, modu murriztailean a
plikatu behar direla oinarritzat hartuta. Bestalde, kontuan izan behar da zerga-arloan berariaz debekaturik dagoela zerga-onurak a
nalogiaz a
plikatzea. Horrek guztiak as
kotariko a
razoak sortzen ditu, kasuistikaren a
rabera baizik konpondu ezin direnak eta herritar as
korentzat egoera bidegabeak ekar ditzaketenak.
V. Arloan sustaturiko ofiziozko jarduketak
Familia homoparentalei eta sexu bereko bikote eta ezkontideei oztopo formalak kentzeari buruzko Arartekoaren a
benduaren 23ko 4/2010 Gomendio Orokorrari dagokionez, ofiziozko jarduketa bat hasi dugu Espainiako Herriaren Defendatzailearen a
urrean –horren berri xeheki emango dugu kapitulu honetan LGTB pertsonen a
rretari eskainitako a
talean–, eta hari lotzen gatzaizkio.
VI. Ondorioak
2011. urtean eremu honetan detektatutako a
razoen a
rtetik, honako hauek nabarmendu nahi ditugu bereziki:
VI.1. Familientzako laguntza publiko gehiagoren beharra
Euskal botere publikoek, oro har, jabetu behar dute garrantzitsua dela familientzako laguntzak gehitzea; izan ere, premia-egoeretan beharrezko babesa ematen dute, eta, a
lde horretatik, kasu as
kotan osatu eta ordezkatzen dituzte ongizate-estatuaren funtzioak. Herritarren kexek eta elkartegintza-sareak a
gertu dute familientzako laguntza publikoak ugaritzeko behar hori, batez ere zailtasun bereziak dituztenentzat, hala nola familia ugarientzat, guraso bakarreko familientzat eta beren baitan mendekotasun– edo gaixotasun-egoera bereziren bat duten kideak dituzten familientzat. Uste dugu, gaur egun dauden zuzeneko laguntzez gain, beharrezkoa dela gaur egungo zerga-sistema berrikustea, benetako tresna bihur dadin familia-egoera guztientzako laguntza publikoa egituratzeko.
VI.2. Laguntzen hartzaile izango diren familia-talde a
hulenen definizioa
Bestalde, sumatu dugu beharrezkoa dela a
rgiago zehaztea zein diren Familiei Laguntzeko abenduaren 12ko 13/2008 Legeak a
ipatzen dituen familia a
hulenak. Gaur egun talde horiek zehazturik ez egoteak, guraso bakarreko familiekin gertatzen den bezala, bide ematen dio horien babesgabetasunari, kaltetu suertatzen baitira har litzaketen prestazioei dagokienez. Espero dugu Familiei Laguntzeko Erakunde A
rteko III. Plan onartu berria indarraldian dagoen a
ldian behin betiko a
rgitzea hori eta a
hulen diren familia horiei bereziki onura emateko neurriak ezartzea.
VI.3. Euskal A
utonomia Erkidegoan Familiei Laguntzeko Erakunde A
rteko III. Planaren (2011-2015) garrantzia:
Egokitzat jotzen dugu 2011. urtearen a
maieran onartutako erakunde a
rteko plan honek ezarri as
mo duen zeharkako ikuspegi hori, bai eta komunitate-zerbitzuen eskaintza handiago bat sortzeari begira familiei laguntzeko modu berrietarantz bideratzea ere. Nolanahi ere, beharrezkoa da a
rlo honetan erantzukizunen bat duten euskal erakunde guztiek beren a
haleginak koordinatzea, haien a
urreikuspenak eraginkorrak izan daitezen.
VI.4. Euskal A
utonomia Erkidegoko familien egoerari buruzko txosten berezi bat egitea
Familiei laguntzeko politika publikoak bultzatu eta indar daitezen sustatzeko as
moari dagokionez, A
rartekoaren xedea da Euskal A
utonomia Erkidegoko familien egoerari buruzko txosten berezi bat egitea, a
rlo horretan dauden politika publikoen panorama zein den a
rgitzeko, bai eta euskal familiek dituzten premiak eta eskariak zein diren a
rgitzeko ere. A
zterlan horrek –oinarriak 2011. urtean prestatu ditugu– 2012. urtean ikusiko du a
rgia, eta horrek modua emango digu familien errealitatea, haien a
razoak eta eskariak zein diren hobeto ezagutzeko, eta, ondorioz, a
dministrazioei gomendioak egiteko, familiei laguntzeko gure sistema hobetzeari begira.