4. Errepidetiko sistema
class="3-5sangre12-6">1. Udalei gomendatu egiten zaie geralekuetara edo autobus zerbitzu guztiak –hirikoak nahiz hiri artekoak– aparkaturik dauden nasetara iristeko dauden oinezko ibilbideek planteatzen dituzten irisgarritasun arazoak konpon ditzatela.
class="3-5sangre12-6">2. Udalei eta foru aldundiei gomendatu egiten zaie plan bereziak landu ditzatela autobus geltokiak egokitze aldera. Horrela, haien erabateko funtzionaltasuna bermatuko da, ibilgailua espaloira hurbiltzea baldintzatzen duten oztopoetatik libre geratuz eta espaloitik edo nasatik mugikortasun urriko pertsonak joan-etorria egin ahalko duela eta ibilgailuaren plataformara iritsiko dela bermatuz. Halaber, orokorrean, gomendatu egiten da markesina topatzeko eta informazio bisuala eta akustikoa emateko teknologiak instala daitezela geralekuetan, altzariak egokitzeaz eta euskarri iskiatiko osagarriak sartzeaz gain.
class="3-5sangre12-6">3. Hiru lurraldeetako hiriburuetan dauden autobus terminalei dagokienez, lehenik eta behin gogorarazi egin behar da Donostiako eta Vitoria-Gasteizko ekipamenduak behin-behineko egoeran daudela, bi instalazioen eragiketa aldiak geltoki intermodalen proiektu berrien baldintzapean daudelako. Premisa hori aintzat hartuta, hainbat gomendio ematen da terminalen erabilera eta funtzionaltasun baldintzak hobetzea ahalbidetzeko haien eraginkortasunaren amaierako fasean:
class="3-2Texto12-4"> – Donostiako Terminala: Donostiako Udalari gomendatu egiten zaio terminaleko instalazioak egokitzea; horrela, erabiltzaileen irisgarritasun, erosotasun eta ergonomia inguruabarrak hobetuko dira itxaroten dauden bitartean. Batez ere, markesina zabal eta funtzionala jartzea eskatu behar dugu, bidaiariari babeslekua, erosotasuna eta garraio zerbitzuei buruzko informazio estatikoa eta dinamikoa emateko. Halaber, beharrezkoa izango da hiri zoladuran gida izango diren ibilbideak seinaleztatzea, horren bitartez eragileen merkataritza lokaletara unibertsaltasunez iritsiko direla bermatzeko.
class="3-2Texto12-4"> – Vitoria-Gasteizko Terminala: Vitoria-Gasteizko Udalari gomendatu egiten zaio terminalera sartzeko baldintzak hobetu ditzala, horretarako arrapalak egokituz eta eraikinera sartzeko ateak automatizatuz. Halaber, udalari eskatu egiten zaio erabiltzaileen segurtasun eta babes baldintzak berma ditzala itxaroten dauden bitartean eta aparkaleku diren nasetarantz abiatzen direnean, batez ere Jose Mardones kale gatazkatsuan –egindako diagnostikoan ikusi bezala–.
class="3-2Texto12-4"> – Bilboko Terminala: Bilboko Udalari gomendatu egiten zaio Termibus ustiapen sozietatearekin eta garraio operadoreekin akordio bat sustatu dezala, sarbideak hobetzeko, informazioa emateko eta txartelak saltzeko salmahaiak egokitzeko, zerbitzuen irteera eta iritsiera megafoniaz jakinarazteko eta terminaleko zerbitzu eta interes puntu guztietarantz doan gida ibilbidea luzatzeko.
class="3-5sangre12-6">4. Gomendatu egiten zaie garraio eragileei seinaleztatu ditzatela behar bezala maila, ateak eta sarbide plataformak ibilgailuaren barrualdean, eta gida izateko barrak instala ditzatela ukimen elementuekin, horrela ikusmen urrituek beren eserlekua topatzen dutela errazteko. Halaber, mugikortasun urriko pertsonak[32] sartzeko atean bidaiak baliogabetzeko gailua jartzea gomendatzen da.
class="3-5sangre12-6">5. Garraio eragileei gomendatu egiten zaie beharrezko mantentze programak har ditzatela, ibilgailu parkea irisgarritasunaren aldetik prest dagoela zaintzeko. Halaber, beharrezko prestakuntza planak edukitzea gomendatzen da, gidarien lantaldeak mugikortasun urriko bidaiarien beharrei buruzko prestakuntza eduki dezan.
class="3-5sangre12-6">6. Etxebizitza, Herri Lan eta Garraio Sailari gomendatu egiten zaio Euskadiko Garraioaren Agintaritzaren bitartez lan foro bat eratzeko aukera azter dezala, bertan gaian eskumendun diren administrazioak, enpresa eragileak, ibilgailu fabrikatzaileak, ikerkuntza eta erabiltzaile zentroak sartuz. Horrek ikerkuntza ildo berriak sustatuko ditu, errepidetiko garraio zerbitzuen irisgarritasun eta ergonomia baldintzak hobetze aldera garraioko sistema adimendunen eta teknologia berrietan oinarritutako sistemen integrazioarekin.
class="3-5sangre12-6">7. Taxi ibilgailuak irisgarritasun parametroetara egokitzera zuzendutako aurrekontua areagotzea gomendatzen da, horrela legez ezarritako gutxieneko biztanleria estaldura bermatzeko (1/3.000 biztanleko) eta ratio hori udalez gaindiko eremuetan betetzea ahalbidetzeko. Halaber, jarduerak finkatu behar dira taxi gidarien taldearen sentsibilizaziora zuzenduta, haiek mugikortasun urriko pertsonen beharren gainean kontzientziatu daitezen.
class="5-1Notapiepagprimera">[32] Enpresak eta gidariek erraztu egin behar diete mugikortasun urriko bidaiariei ordainketa egin ahal izatea, Garraioan irisgarritasun-baldintzei buruzko arau teknikoak onesten dituen uztailaren 10eko 126/2001 Dekretuan xedatu bezala.