4.1. Zerbitzu erregularrak (autobusa)
Errepidetiko EAEko garraio publikoko zerbitzu erregularretan aurreikusitako jarduerak beren izaera eta eremu geografikoa gorabehera xehatzen dira.
4.1.1. Hiri zerbitzuak
EAEko hiri zerbitzua kalitate erreferente bat da estatu mailako zerbitzuan, izan ere, azken urteotan, D-bus eta TUVISA bezalako enpresa eragileei sariak eta aitorpenak egin zaizkie. Irisgarritasunaren mailan, oso adierazgarriak dira eskuratutako aurrerapausoak, nahiz eta oraindik gainditu beharreko oztopoak dauden.
Donostia
Autobus geltokietan irisgarritasuna hobetzeko jarduerak egiten ari dira, Irisgarritasun eta Garraioko Plan Zuzendariaren (2004) gomendioen ondotik.
Esku-hartzeak oinarrizko bi irizpide aintzat hartuz egiten dira: segurtasuna eta eskaria.
– Bazterbideak kentzea.
– Espaloiak zabaldu eta beheratzea.
– Espaloi aurrerabideak instalatzea.
– Txorkoak ezabatzea bidaiariak igo eta jaistea errazteko.
Bilbo
– Flota berriztatzeko programa: arrapala automatikoa eta eskuzkoa duten oin baxuko ibilgailu berriak sartzea. Ez dago denbora horizonte zehatzik flota erabat egokitzeko, izan ere, aurrekontua edukitzearen baldintzapean dago.
– Errutinazko eta prebentzioko mantentze programa zorrotzak hartzea, erabateko irisgarritasuna baldintzatzen duten gertaerak murrizteko.
– Pixkanaka espaloi plataformak (aurrerabideak) instalatzea autobusa hurbiltzeko zailtasun gehien duten geralekuetan.
Vitoria-Gasteiz
– Espaloi plataformak finkatzea (aurrerabideak), autobusak geltokira hurbiltzen direla errazteko.
– Mugikortasun Iraunkorraren eta Hiriko Espazio Publikoaren Planean irisgarritasuna hobetzeko bildu diren ekimenak ezartzea.
4.1.2. Hiri arteko zerbitzuak
Euskal Autonomia Erkidegoan errepidetik bidaiariak garraiatzeko linea erregularren administrazio emakiden indarraldia amaitu egiten da 2012. urtean. Ondorioz, gai honetan eskumendun diren EAEko lurralde administrazioak lagapen kontratu berriak lizitatzen hasi dira, eta emandako zerbitzuen kalitatean hobekuntza kualitatiboak sartuko dira. Hobekuntza horien artetik hauek azpimarra daitezke nagusiki:
– Derrigorrez bete behar dira irisgarritasun baldintzak material mugikorrean.
– Gidarien prestakuntza behar bereziko bidaiariak tratatzeko.
– Hobari / zigor sistema bat finkatzea, emandako zerbitzuen fidagarritasuna eta kalitatea gorabehera.
Ondorioz, emakiden mapa berritzea inflexio puntu bat izan behar da errepidetik bidaiariak garraiatzen dituen hiri arteko zerbitzuen emakidari dagokionez.
Gipuzkoa
– Autobusen geltoki intermodal berria Donostian. Beste ekipamendu batzuk ere proiektatu dira edo gauzatzen ari dira Eibar
, Tolosa, Irun, Beasain eta Zumarraga udalerrietan.
– Foru Aldundiaren laguntzak mantentzea flota modernizatzeko eta haren irisgarritasuna hobetzeko.
– Pixkanaka, geltokiko informazio sistemak sartzea (SIO), ikusmen urrituei zuzenduta.
– Geralekuetan segurtasuna egokitu eta hobetzea. Ekintza hau eskari gehienekoetan hasi da egiten.
– Foru markesinaren modelo propioa hartzea.
– Eskaripean zerbitzuak ezartzea, landa eremuetan, biztanleria bolumen gutxiko udalerrietan, eta abarretan bizi diren mugikortasun urriko pertsonen garraio konponbide bezala.
– Lurraldebusen webgunearen bitartez emandako informazioa hobetzea.
Bizkaia
– Errepidetiko Garraioaren Irisgarritasunaren Plan Estrategikoa (BGIPE) lantzea; bertan, Bizkaibusen zerbitzuen irisgarritasun diagnostikoa egiten da eta jarduera ildoak ezartzen dira ibilgailuak eta geralekuak pixkanaka egokitzeko.
– SIG batez (Informazio Geografikoko Sistema) hornitutako web ingurune baten zerbitzu bat jartzea; horrek aukera ematen du ibilgailuek zerbitzuan zehar duten kokaleku zehatza zein den jakiteko eta, horrekin batera, linearen informazio zehatza eskuratzeko aukera ere ematen du (zerbitzu egokituak, geraleku irisgarriak, eta abar).
Araba
– Vitoria-Gasteizko autobus geltoki intermodal berria.
– Eragileekin programa-kontratuak adostu izanak aukera eman du garraio zerbitzuak modernizatzeko; hori pixkanaka ibilgailu egokituak eta garraioko teknologia berriak sartzearen bitartez egin da. Eskakizunaren oinarrian gutxienez ibilgailu egokitu bat edukitzea egon da ibilbide / emakidadun bakoitzeko. Gehieneko antzinatasun eskakizuna 8 urtekoa izan da.
– Lankidetza hitzarmenak finkatu dira udalekin markesinaren eredu bakarra instalatzeko Arabako Foru Aldundiaren finantzazioarekin.
– Arabako Garraioaren Lurralde Agintaritza eratzeko prozesua martxan jarri da; horrek bidaiarien hiri arteko zerbitzuei buruzko jarduerak integratzeko eta koordinatzeko aukera emango du.
4.1.3. Ibilbide luzeko zerbitzuak
Ezin izan da informazio zehatzik bildu linea hauen irisgarritasuna sustatzeko eta hobetzeko egon daitezkeen jarduera planen gainean.