4.4. Bilbo-Bermeo (Urdaibai) korridorea
Urdaibaiko korridoreak geltokiak partekatzen ditu ibilbidean Bilbotik Donostiarantz doan eskualdeko linearekin. Horrela, Bilbo A
txuri-Lemoa tartea bi lineek partekatzen dute.
Urdaibaiko linearen ezaugarria da heterogeneoa izatea. Batetik oso geltoki modernoak ditu –orain dela gutxi berriztaturikoak– eta horiek irisgarritasun unibertsalaren printzipioak betetzen dituzte; a
itzitik, bestalde, linea kostarantz hurbildu a
hala, egoera kaskarrean dauden nasak dituen geraleku multzoa ikusten hasten da, hirikoak ez diren inguruneetan, eta pertsonak joan-etorrian behar dituen gutxieneko erosotasun, segurtasun eta eraginkortasun baldintzak ez dituzte bermatzen.
4.4.1. Kanpoko irisgarritasuna
Geltokien inguruan oinezkoentzako dauden bideen ezaugarria da, as
kotan, malda malkartsuko a
rrapalak edukitzea, ibilgailuen trafiko biziko eremuetan kokatzea eta babesteko espaloirik ez edukitzea edo gainazaletik derrigor igaro beharreko trenbide-pasaguneak zeharkatu behar izatea.
alt="Bolueta: geltokira iristeko ibilbidea. Espaloi estua eta malda malkartsuko a
rrapala" />
alt="Ariz-Basauri: geralekura iristeko egokitu gabe dagoen a
rrapala. Malda malkartsua" />
alt="Amorebieta geralekua: geralekurantz joateko ibilbidean gainazaletik derrigor zeharkatu beharreko pasagunea" />
alt="Forua: malda malkartsuko sarbidea babesteko espaloirik gabe. Lehentasuna ibilgailu partikularrentzat" />
alt="Zugastieta: trafiko intentsitate handiko zona batean kokatzen den geralekua, oinezkoentzako babestutako ibilbiderik gabe" />
alt="Bedia: oinezkoak iristeko bidexka, malda malkartsukoa. Egokitu gabe. Ibiltezina" />
Txorierriko linean gertatzen zen moduan, a
ipatzekoa da geltokien ondoko hiri inguruneetan ez dagoela gida izateko ukimen elementurik, horien bitartez ikusmen urrituak ekipamenduen kokalekurantz bideratzeko.
4.4.2. Barruko irisgarritasuna
4.4.2.1. Geltokirako sarbidea (eraikinaren a
tondoa)
Korridorean ekipamendu as
kok ez du eraikin bat eta bidaiaria egoteko eta hari a
rreta emateko a
tondo bat. Horrelakorik dagoen kasuan, as
kok ohiko a
teak mantentzen dituzte sarbideetan eta horiek ez dira oso funtzionalak izaten, estuak direlako eta, zenbaitetan, itxita egoten direlako.
alt="Zuhatzu-Galdakao: a
tondora iristeko a
tea estua da eta itxita dago" />
alt="Mundaka: sartzeko a
tea estua da. Bi orriak irekita egon behar dira" />
4.4.2.2. Nasarako sarbidea. Nasen a
rteko joan-etorria
Ibilgailura iristearekin batera, nasen a
rteko joan-etorria da ETSk irisgarritasunaren gaian a
geri duen a
razo garrantzitsuenetariko bat.
Urdaibaiko geltoki eta geraleku ugari nasa bakarrekoak dira. Hala eta guztiz ere, ekipamendu ugarik ez du elementu mekanikorik edota eraikuntza elementurik joan-etorri a
utonomoa eta segurtasunekoa bermatzeko nasetara joaterakoan edo batetik bestera ibili behar denean, modu horretara bideak derrigor zeharkatu beharra saihesteko. Egoera hau oso a
rriskutsua da edozein pertsonaren segurtasunerako, bere mugikortasun maila zein den a
lde batera utzita.
alt="Bedia: egokitu gabeko a
rrapalak eta egoera kaskarrean dagoen zoladura trenbide-pasagunean" />
alt="Ariz Basauri: zoladura egoera txarrean. Nasara iristeko egokitu gabeko a
rrapalak" />
alt="Zuhatzu-Galdakao: trenbide-pasagunea egoera kaskarrean nasen a
rtean ibili behar denerako. A
tondotik nasara iristeko oztopoa" />
alt="Usansolo-Galdakao: trenbide-pasagunea irtenguneekin. A
rrapalek ez dute babesik, ez eta eskubandarik ere, bi a
ldeetan" />
Geltokietako a
tondoak oztopoetatik libre daude eta maniobrak egiteko behar besteko a
ukera ematen dute intereseko puntuetara joan-etorri a
utonomoa bermatzeko. A
itzitik, toki berdin horiek ez dute ukimen zerrendarik ikusmen urritua ematen diren zerbitzuetara bideratze a
ldera.
4.4.2.3. Geltokiko / nasako zoladura. Segurtasuneko seinaleztapena
Orokorrean, geltoki eta nasetako zoladura trinkoa, gogorra eta irristatzeen a
urkako propietateak dituena da. Gabezia nagusiak gai honetan trenbide-pasaguneetako zoladuraren egoeratik datoz.
alt="Gernika: kautxu metalezko trenbide-pasagunea, kontserbazio egoera onean eta seinaleztapen egokiarekin" />
alt="Ariz-Basauri: oso hondaturik dagoen eta oso a
rriskutsua den trenbide-pasagunea. Mailen a
rteko a
ldea duten zona zabalak, irregulartasunak direla-eta" />
Nasa guztiek ez dute derrigorrezko segurtasun seinaleztapena –zerrenda kromatikoa eta botoiez eratutako ukimen zerrenda–.
4.4.2.4. Leihatilak (salmenta eta informazioa)
Erantsitako taulak erakutsi egiten du Boluetako geltokia bakarrik dagoela EuskoTreneko langileek a
tendituta Urdaibai linean. Gainerako ekipamenduetatik garrantzitsuenek bakarrik dute eragiketak kudeatzeko zentroarekin komunikatzeko interfonoa.
Iturria: Eusko Tren.
Orokorrean, leihatilara iristeko bidea ez dago baldintzatuta oztopoekin.
alt="Bermeo: a
tenditu gabeko eta egokitu gabeko salmahaia (ez dago garaiera gutxiagoko tarterik, ezta sakonera egokiko zokorik ere)" />
alt="Lemoa: leihatila egokituko eredua" />
4.4.2.5. A
ltzariak (eserlekuak, baliogabetzaileak, a
utosalmentako makinak)
ETSko beste korridoreak a
ztertu direnean deskribatu bezala, EuskoTrenen a
ltzariak hainbat modelotakoak dira eta horien funtzionaltasun maila kokalekutzat duten ekipamenduaren garrantziaren eta hark duen berriztatze mailaren a
raberakoa da.
Linean zehar eserleku a
niztasunaren isla topatzen da, eta horiek, a
rrazoi batzuengatik edo beste batzuengatik, ez dituzte erabat betetzen a
raudiak irisgarritasunaren gaian finkatu dituen parametroak. Gainera, mugikortasun urriko pertsonentzat utzitako berariazko eserlekurik ez dago geltokietan, ezta euskarri iskiatiko osagarririk ere.
Beste korridore batzuetan bezala, txartela baliogabetzeko gailuek igarotzeko behar besteko zabalera dute (800 mm gutxienez) gurpil a
ulkiaren erabiltzaile diren pertsonei, haur kotxeekin doazenei, gauza handiak garraiatzen dituztenei, eta a
barri igarotzea errazteko. Hala eta guztiz ere, baliogabetze gailuetan igarotzeko finkatu den gehieneko denbora tartea zaindu egin behar da, mugikortasun urriko pertsonak behar a
dina denbora izan dezan.
Egiaztatu da EuskoTrenek a
utosalmentako bi makina modelo dituela linean. A
urreko a
zterketetan ere esan den bezala, modeloetatik bakar batek ere ez ditu oso-osorik betetzen indarreko a
raudiak irisgarritasunerako jarritako parametroak.
4.4.2.6. Komunak
Urdaibaiko a
ldirikoen lineak Bilbo-Donostia eskualde zerbitzuarekin partekatzen du ibilbidearen zati bat. A
rrazoi hori dela eta, ohikoagoa da geltoki garrantzitsuek komun higieniko publikoak edukitzea.
Korridorean komun higienikoak dituzten geltokien zerrenda biltzen duen taula erantsi da:
Iturria: Eusko Tren.
EuskoTren "komuna den kabina" motako komun egokitua instalatzen a
ri da geltokien kanpoaldean. Beste instalazio batzuetan komunak ekipamenduan bertan sartzen dira.
alt="Usansolo: komun egokitua geltokiaren kanpoaldean" />
alt="Bermeo: egokitu gabeko komuna geltokian bertan" />
4.4.2.7. Informazio eta komunikazio sistemak
Jarraian erantsi den taulak Urdaibaiko geltokietan dagoen komunikazio eta informazio sistemen hornidura biltzen du.
Iturria: EuskoTren.
Geltoki garrantzitsuenek bakarrik dute instalaturik pertsonari laguntzeko a
hozko komunikazio sistema bat –interfono bidezkoa–. Halaber, ekipamendu nagusiek informazio dinamikoko sistemak dituzte: megafonia eta teleadierazgailuak.
Informazio estatikoari buruz, berriro ere a
zpimarratu egin behar da panelen kokalekuak, irakurketaren plano bisualak eta edukien tamainak ez dutela as
kotan errazten hartara hurbildu eta irakurri a
hal izatea. Formatuak ez dira irisgarriak erabiltzaile tipologia guztientzat.