Txostenaren aurkezpena
1. Metodologia
1.1. Norberaren autonomiari eta mendetasunari buruz Estatu, autonomia eta foru esparruetan indarrean dagoen lege gorputzaren eta zenbait agiri espezializaturen azterketa
AMAL indarrean sartu zenetik, udalen gizarte-zerbitzuek herritarrei zuzendutako informazio- eta orientazio-lana gauzatu dute, eta, foru-erakundeekin batera lan egin dute txosten sozialak jaulkitzen eta katalogoan a
urreikusten diren zerbitzu eta prestazio ekonomikoak eskuratzeko espedienteak kudeatzen. Kasu batzuetan, legearen a
plikazioaren ondorioz lan-bolumena as
ko handitu denez, zerbitzuak kolapsatu egin dira. EUDEL-Euskadiko Udalen Elkarteak a
zpimarratzen du hori guztia, halere, ez dela legokiokeen zuzkidura ekonomikoarekin batera etorri.
EAEko hiru foru a
ldundiek A
MALen garapena beren gain hartu dute, eta, bakoitzak bere lurralde-esparruan, menpekotasunaren balorazioa egiteko beharrezkoak diren zerbitzuak eta baliabideak kudeatu ditu, baita legean jasotzen diren prestazio ekonomikoak eta a
utonomia pertsonala eta menpekotasunaren a
rreta sustatzeko zerbitzuak ere.
Onartu beharra dago hiru foru a
ldundiek lan bikaina egin dutela, sistema ezartzeaz kezkatu direla eta giza baliabideak nahiz baliabide materialak hornitzeko a
halegin handia egin dutela. Hala eta guztiz ere, gure ustez, lurraldeen a
rtean dauden desorekak gainditzea a
halbidetzeko nahiz garapen-araudia a
zkarrago onesteko hobe izango zatekeen modu koordinatuan lan egiteko borondate handiagoa lortu izan balitz (Bizkaiko Foru A
ldundia, a
dibidez, zerbitzuarekin lotutako prestazio ekonomikoa ez zuen a
rautu 2010eko ekainera a
rte).
Eusko Jaurlaritzak A
MALen a
plikazio-esparruan egin duen lana ondorengo zeregin hauetan kontzentratu da:
– Osasun-sistema sozialak menpekotasuna baloratzeko eta baliabide egokiak esleitzeko prozesuak kudeatzeko emandako informazioa.
– Estatuko A
dministrazio Orokorrari kupoaren bidezko finantzaketarako irizpideak a
plikatzeko beharrezkoa den informazioa ematea.
– A
MALen Informazio Sistemara informazio estatistiko zehatza helaraztea eta informazio hori a
ldez a
urretik biltzea a
ldundietan.
Beharrezkoa da Eusko Jaurlaritzak a
rgi jokatzea lider gisa sistemaren ezarpenean. Gainera, Gizarte Zerbitzuei buruzko abenduaren 5eko 12/2008 Legearen garapenaren a
tzerapena ez da mesedegarria izan lurraldeen a
rtean dauden desberdintasunak gainditzeko, ezta prestazioen eta zerbitzuen zorroarekin lotutako a
lderdi batzuk gainditzeko ere.
Gure ustez, A
MAL indarrean sartu izana ez da mesedegarria izan gure a
dministrazioek a
zken urteotan gizarte-zerbitzuen a
rloan egin duten a
pustu sendorako. Estatuko A
dministrazio Orokorrak markatutako gutxieneko intentsitateak −oro har, lehendik EAEn a
plikatzen zirenak baino txikiagoak− nahiz a
dministrazio horrek, krisi-egoera dela eta, prestazioak eskuratzeko eskubidearen eraginkortasunari buruz onartutako irizpideak, batzuetan, oztopo bihurtu dira a
rreta a
reagotuz eta etengabe hobetuz joateko bidean.
Gizarte-esparruarekin lotutako a
dministrazioen erakunde-arteko koordinazio egokian eta osasun-sistemaren a
rlo horietan sakontzea beharrezkoa dela egiaztatu dugu; koordinazio sozio-sanitarioa lehentasunezko lan-arlo bat da.