Txostenaren aurkezpena
1. Metodologia
1.1. Norberaren autonomiari eta mendetasunari buruz Estatu, autonomia eta foru esparruetan indarrean dagoen lege gorputzaren eta zenbait agiri espezializaturen azterketa
Beste espediente batean, Bizkaiko Foru A
ldundiak mendekotasun-egoera balioesteko zerbitzuak egiteko beste enpresa batzuk a
zpikontratatzen zituela jakinarazi zitzaigun, A
MALen 28.6. a
rtikuluaren edukiak hau esan a
rren: "Administrazio publikoek zuzenean egin behar dituzte mendekotasun-egoeraren balioespen-zerbitzuak, zerbitzuen eta prestazioen a
ginduak, eta Lege honetan a
urreikusitako prestazio ekonomikoen kudeaketa, eta ezingo zaie erakunde pribatuei zerbitzu horiek eskuordetu, ezingo dira erakunde pribatuak zerbitzu horiek betetzeko kontratatu, ez eta erakunde pribatuekin zerbitzu horiek ematea hitzartu ere".
Gai hori txosten honen 3.2.2.3. a
talean lantzen da.
Aurkeztutako kexa batzuk A
rartekoaren gomendioen sorburu izan dira:
– Arartekoaren ebazpena, 2009ko uztailaren 23koa. Horren bidez, Gipuzkoako Foru A
ldundiari gomendatzen zaio familia-ingurunean zainketak emateko prestazio ekonomikoa ematea, mendekotasun-egoera balioesteko eskaera egin zen datatik a
urrera.
FIZPE emateko betekizunen betetzean desadostasunak zeudela planteatzen zen, zehazki, familia-esparruan zainketak eraginkortasunez egiteari buruzko betekizuna, prestazioa eskatzeko unean, emate horren ondorioak a
tzera egin beharko luketen garaian.
133/2007 Foru Dekretuaren lehen xedapen iragankorrak betekizun hori egiaztatzeko etxe berean erroldatuta egotea, eta zaintzailea eta mendeko-egoeran zegoen pertsona elkarrekin bizitzea eskatzen zuen.
Kexaren sustatzaileak bizikidetza hori ziurtatzen zuen, eskaera egin zen unetik, udal a
gintaritzak egindako bizikidetza-ziurtagiri baten bidez, baina erroldatze-ziurtagiriaren datak beranduagokoa zen.
Gure ustez, erroldatze-ziurtagiri bat izateak ez luke berariazko betekizuna izan behar prestazioa emateko, baizik eta eskubidez onar daitezkeen proben a
rtean beste bat.
Ez zirudien egokia foru-araudi berak frogatzeko bideak mugatzea. Izan ere, Herri A
dministrazioen A
raubide Juridikoari eta A
dministrazio Prozedura Erkideari buruzko 30/1992 Legearen 80.1 a
rtikuluarekin bat, eskubidez onargarriak diren guztiak baitira frogatzeko bideak (Kode Zibilean eta a
uzipetze zibilari buruzko Legean a
urreikusitakoak: dokumentu publikoak, pribatuak, a
lderdien itaunketak, lekukoenak, presuntzioak, etab.), a
re gehiago, behin eta berriz a
ipatutako jurisprudentziaren a
rabera, muga hori lege lerruneko a
rau baten bidez soilik ezar daitekeenean, a
ipatu foru-dekretuak ez duen lerruna hain zuzen.
Hori dela eta, A
rartekoak Gipuzkoako Foru A
ldundiari gomendatu zion FIZPE emateko mendekotasun-egoera balioesteko eskaera egin zen datatik hasita, bizikidetza-betekizuna behar bezala egiaztatuta zegoela uste baitzuen.
Gaur egun, 25/2009 Foru Dekretuak, uztailaren 21ekoak, A
MALen prestazio ekonomikoak Gipuzkoan a
rautzen dituenak (eta a
ipatu 133/2007 Foru Dekretua indargabetzen duenak), ez du a
ipatzen erroldatze-ziurtagiria, eta 14. a
rtikuluan hau xedatzen du: "zaintzaile ez profesionalak legezko egoeran bizi beharko du Gipuzkoako Lurralde Historikoan".