Txostenaren aurkezpena
1. Metodologia
1.1. Norberaren autonomiari eta mendetasunari buruz Estatu, autonomia eta foru esparruetan indarrean dagoen lege gorputzaren eta zenbait agiri espezializaturen azterketa
HARTU-EMANAK,, a
dinekoen etengabeko ikaskuntzarako eta gizarte-partaidetzarako elkartea da, 2002. urtean sortua. Gizarte parte-hartzaileagoa, demokratikoagoa eta solidarioagoa sustatzeko egiten du lan, gizarte-partaidetza a
ktiboaren, etengabeko ikaskuntzako proiektuen garapenaren eta elkarteko kideek, oro har, gizarteari, eta batez ere, belaunaldi berriei, esperientzia transmititzearen bidez. Bizkaian dago.
2006. urtean, "Adinekoak eta Gizarte Zerbitzuak" izeneko lan-talde bat sortu zen. Talde horretan, A
MALekin lotutako a
lderdiak a
ztertzen dira, besteak beste.
Elkarte horrek bidali digun balorazioan landu dituen gai nagusiak a
zpimarratuko ditugu:
– Legearen a
lderdi hauek positibotzat jotzen dituzte:
• Mendekotasun-egoeran dauden pertsonen a
utonomia eta a
rreta sustatzeko eskubidea biztanleriaren eskubide subjektibo gisa a
itortzea.
• Mendekotasun-graduak definitzea.
• Prestazioen eta zerbitzuen katalogo bat ezartzea.
– Biztanleria pozik eta itxaropentsu zegoen A
MALek eskaintzen zituen a
ukerak ikusita, baina orain etsita, mesfidati eta kritiko dago erakundeen a
urrean, legearen a
plikazioan izandako a
tzerapenengatik eta a
dostasun ezagatik.
– Ez du zehazten irizpide objektiboen bidez banakako mediku-txostenaren gizarte-ingurune osagarriaren balorazioa.
– Elkarte horren ustez, a
dinekoen eta hirugarren sektorearen elkarte-mugimenduaren ordezkaritza A
MALen 40. a
rtikuluan jasotako Kontsulta Batzordean egon beharko litzateke. Oro har, ezinbestekoa da A
dinekoen Elkarteen parte-hartzea eta ordezkaritza hobetzea Kontsulta Organoetan eta A
holku Kontseiluetan.
– Denbora-horizontea, egun 8 urtetan ezarria, 6 urtera a
urreratu beharko litzateke, A
MAL erabat ezartzeko.
– Eusko Legebiltzarrak a
benduaren 5eko 12/2008 Legea, Gizarte Zerbitzuei buruzkoa, onartzea oso positibotzat jotzen dute.
– Gizarte Zerbitzuen Euskal Sistema orokortzeko epea, indarrean sartu zenetik hasita 8 urtekoa, ez litzateke handiagoa izan behar 5 urte baino.
– Gizarte- eta osasun-espazioa ez da behar a
dina a
rautzen eta espazioa horren garapenaren etorkizuna zalantzazkoa da.
– EAEri dagokionez, ez da sumatu a
urrerapenik gizarte- eta osasun-espazio horren garapenean. Gizarte- eta osasun-esparruaren a
rtean loturarik ez dagoela ikusten da, batez ere gaixoari a
rreta emateko jarraibideei dagokienez, osasun-egoerak a
ldaketak (okerrera egitea edo onera egitea) izaten direnean.
– Balorazio-prozeduren eta banakako a
rreta-plana egiten gehiegizko a
tzerapena.
– Udaletan egoitza duten oinarrizko gizarte zerbitzuetan hasierako kolapsoa.
– Etxeko laguntza-zerbitzuen a
hulezia, nahiz eta a
dinekoek beren a
utonomia indartzeko eta ingurune naturalean egoteko gehien eskatzen duten zerbitzuetako bat izan. Premiazkoa da zerbitzu hori hobetzea.
– Baliabide ekonomikoen hornidura ez da nahikoa; beharrezkoa da finantzazio publiko iraunkor bat bermatzea.
– Egun, gaitasunak a
dministrazio publikoen a
rtean banatuta dagoen modua ez dela egokia uste dute, eta erakundeen a
rteko koordinazioa eta harmonizazioa zailtzen duela. Gainera, sistemaren eta baliabideen eraginkortasuna a
rriskuan jartzen du.
– Informazio-, orientazio-, balorazio- eta diagnostiko-zerbitzuak hobetzeko beharra dagoela ikusten da, bai eta oinarrizko gizarte zerbitzuen zeregina indartzekoa ere.
– Beharrezkoa da etxean bizi diren mendeko a
dinekoei, eta beren familiei edo zaintzaileei a
rreta eta laguntza emateko programak indartzea eta sendotzea, batzuen nahiz besteen bizi-kalitatea hobetzen laguntzeko. Eredu ona da Bizkaiko Foru A
ldundiko ZAINDUZ programa.
– Komeni da biztanleriaren a
rreta hobetzea, dagozkien organismoak premiatuz beren web-orrietan a
geri den informazioa beti eguneratuta izan dezaten, batez ere indarrean dagoen a
raudiari dagokionez.