3.4. Premiazko prozeduraren prestaketa maila
Gipuzkoako foru A
ldundiak a
dierazi du 2007an a
biarazitako premiazko prozedura ez zela 2008 a
rte informatikoki erregistratzen hasi. Horregatik ez dago 2007ri buruzko daturik lurralde historiko horretarako. Halaber, a
dierazi digu premiazko prozedura interesatuak eskatuta, ofizioz edo oinarrizko gizarte zerbitzuak premia hori justifikatzeko a
rrazoiak daudela uste duenean a
biaraz daiteke. A
rrazoirik ohikoena pertsona ospitalean ingresatuta egon –iktus, haustura, eta a
barrengatik eriondo– eta etxera itzultzerik ez izatea (laguntza sare nahikorik ez izateagatik) da. Ez dago egoeren zerrenda tasaturik, oinarrizko gizarte zerbitzuaren esku uzten da.
Arabako Foru A
ldundiak a
dierazi digu premiazko prozedura eskatzaileak bere zaintzari buruzko ezohiko premiazko inguruabarrak biltzen dituenean erabiltzen dela. A
dibidez, hori izan da a
rreta premia handia izanda bizitzeko tokirik eta gizarte laguntzarik ez zuten pertsonen kasua, edo tetraplegia izanda premiazko a
rreta behar zuen haurrarena. Gainontzeko kasuetan, etxeko laguntza zerbitzua a
biarazi da, gehienez ere 48 orduren buruan. Premiazko prozedura, a
raudiaren a
rabera, egokiena den zerbitzuaren izaerari dagokion a
rloko zuzendariordetza teknikoaren justifikazio txostenarekin a
biatzen da; horrekin, Gizarte Ongizatearen Foru Erakundeko zuzendaritza-gerentziak, salbuespenez, a
rrazoitutako ebazpenaren bidez, zerbitzua eslei dezake. Premiazko espediente horiek lehentasunez izapidetzen dira eta ebatzi eta jakinarazteko gehienezko epea bost egun naturalekoa da, eskabidea a
urkezten denetik zenbatuta. Halako kasuetan, zerbitzuaren esleipena behin-behinekoa da, gehienez ere hilabeterako. Lehenago eskatu ez balu eta salbuespenez esleitutako zerbitzua A
utonomiarako eta Mendetasunarentzako A
rretarako Sistemaren katalogoan badago, onuradunak mendetasuneko egoera onartzeko eskatu beharko du. Halako kasuetan, mendetasuneko balorazioa ebazteko epeak hamabost egun baliodunekoak baino ez dira izango.
Bizkaiko Foru A
ldundiak jakinarazi digu prozedura hori, minusbaliotasuna duten pertsonentzat ere a
urreikusita egon a
rren, batez ere a
dinekoen kasuan a
biarazten dela eta egoitza baliabide batean sartzera dagoela bideratuta. Babesgabetasun handiko egoerak dira (familiaren laguntzarik eza, baliabide ekonomikorik eza, tratu txarren egoerak, a
rretarik eza, etab.) eta oinarrizko gizarte zerbitzuak jakinarazten du komenigarria den.
Ikusi dugunez, A
rabako a
ldundiak gutxitan jotzen du premiazko prozedura. Hura, ordea, A
rabako A
ldundiak emandako informazioarekin a
rgitu behar da; izan ere, haren a
rabera, praktikan, "premiaren kontzeptua baino gehiago ezohikotasunarena hartzen dute a
intzat". Horrela, a
dierazi digunez, "mendetasuna duten pertsonei dagokienez, kasuak batez ere a
dinekoei dagozkie; ospitalean sartu ondoren, gertatu ohi da pertsonak zaintza handiak behar dituen egoeran edo laguntza sare naturalean gabeziak izanda itzuli behar duela etxera; balorazioa eginda izan ohi du; halako kasuetan egoitza pribatuen sarea eta egoitzetako egonaldi laburretarako prestazioak erabiltzen dira eta ez zaio izapidetzeari itxaroten: lehenbizi pertsona egoitzan sartzen da eta, ondoren, izapideak egiten dira; halako egoerei ez diegu premiazko prozedura esaten, ezohikotasunaren kontzeptua, berehalako esku-hartzea, a
plikatzen diegu; premiazko prozedurentzat gordetako hitzordu kupo bat geneukan baina, erabiltzen ez zirenez, kendu egin dira".
Bizkaiari dagokionez, tresna horrek lekua irabazi du, 2009an, hasitako prozedura guztien %3,74 izan a
rte.
Gipuzkoan, premiazko prozedura kasuen %16,60an sartu da.