Txostenaren aurkezpena
1. Metodologia
1.1. Norberaren autonomiari eta mendetasunari buruz Estatu, autonomia eta foru esparruetan indarrean dagoen lege gorputzaren eta zenbait agiri espezializaturen azterketa
Gure erkidegoak daukan a
dministrazio konplexutasuna ikusita, ezinbestekoa erakundeen a
rteko benetako koordinazio eraginkorra dagokien a
dministrazioen a
rtean.
Gizarte Zerbitzuei buruzko a
benduaren 5eko 12/2008 Legeko 44. a
rtikuluan xedatutakoaren a
rabera, Gizarte Zerbitzuen Erakundeen a
rteko Organoak euskal gizarte zerbitzuei buruzko erakundeen a
rteko lankidetza eta koordinazioa egituratzen ditu herri a
dministrazioen a
rtean, Gizarte Zerbitzuen Euskal Sistemaren batasuna bermatzeari begira. Erakunde hori Gizarte Zerbitzuen Erakundeen a
rteko Organoari buruzko martxoaren 30eko 101/2010 Dekretuaren bidez sortu da.
Arabako Lurralde Historikoan, norberaren a
utonomia sustatu eta mendekotasuneko egoerari a
rreta emateari buruzko erakundeen a
rteko koordinazioa Diputatuen Kontseiluaren a
benduaren 17ko 66/2002 Foru Dekretuaren esparruan kokatzen da. Foru Dekretuak haien lurralde esparruetan oinarrizko gizarte zerbitzuak emateko 20.000 biztanletik beherako udalekin hitzarmenak sinatzea zuzendu behar duten irizpideak onartu zituen, eta haren I. Eranskinak Diputatuen Kontseiluaren urtarrilaren 12ko 1/2010 Foru Dekretua a
ldatu zuen.
Dekretu haren a
rabera, toki erakundeek Gizarte Politika eta Gizarte Zerbitzuetako Sailari lagundu behar diote oinarrizko gizarte zerbitzuak koordinatzeko eginkizunean, unitate horien eta Gizarte Ongizatearen Foru Erakundearen a
rteko komunikazio egokia a
halbidetu behar dute, zerbitzuen funtzionamenduari buruz eskatutako datu oro eman behar dute, garapen esparrua zonaldean duten foru zerbitzu eta programetan parte hartu behar dute, zerbitzua edo zerbitzuak fisikoki kokatzen diren lokalak eman behar dituzte, eta oinarrizko gizarte zerbitzuaren edo zerbitzuen benetako kostuaren %20 finantzatu behar dute.
Arabako Foru A
ldundiak dioenez, udal horietako oinarrizko foru zerbitzuek berehala daukate mendetasuneko foru espedienteen egoerari buruzko informazio guztia, prozedura osoa biltzen duen sistema informatiko bakar batek kudeatzen dituelako; oinarrizko gizarte zerbitzuek Banakako A
rreta Programak (BAP) prestatu eta informazioa Foru A
ldundiari igortzen diote. Hark, bere a
ldetik, oinarrizko gizarte zerbitzu horien kostuaren %80 ordaintzeko konpromisoa hartzen du. Sarean a
ntolatutako zerbitzu informatikoek eta a
ldian a
ldiko koordinazio bileren bidezko etengabeko jarraipenak koordinazio hori errazten dute.
Bestalde, a
dierazten digu hitzarmen horietan a
ipatutako A
ldundiaren eginkizunen a
rtean, oinarrizko gizarte zerbitzuari behar bezala funtzionatzeko behar beste a
rgibide, laguntza tekniko eta a
holkularitza ematea eta bere langileak Gizarte Politika eta Gizarte Zerbitzuetako Sailaren prestakuntza eta birziklatze planetan sartzea daudela.
Foru erakundeak eransten du, Gasteizko Udalari dagokionez, eskumenak erabat bereizita daudela: A
ldundiak bere egiten du mendetasuneko a
razoak duten pertsonen a
rreta eta Udalak a
utonomoak direnena A
ldundiak jakinarazi digunez, erabiltzaileen datuak babesteari begira, Udalari a
dierazi zaio mendetasun espedienteari buruzko informazioa zuzenean dagokion pertsonari eskatu behar zaiola. A
zkeni, ziurtatu digu "horri dagokionez erakunde bien a
rteko etengabeko lankidetza dago[ela], orain a
rte, ez [dela] datuak gurutzatzeko mekanismorik ezarri, eta, orokorrean, herritarrek erakunde eskudunera jotzen dute[la], zein den jakinarazitakoan".
Bizkaiko Foru A
ldundiak a
dierazi digu gizarte zerbitzu espezializatuek Banakako A
rreta Programa (BAP) erabiltzailearen edo haren ordezkariaren partaidetzaz eta udal bakoitzeko oinarrizko gizarte zerbitzuen laguntzaz ezartzen dutela, a
zken haiei dagokielako mendetasunaren balorazio espedientearekin batera doan gizarte txostena prestatzea. A
ldundiak a
intzat hartzen ditu udal zerbitzu horiek egindako balorazioa, diagnostikoa eta proposamena eta, zalantzarik egonez gero, a
holkua eskatzen zaie mendetasuneko egoeran dagoen pertsonaren premientzat egokiena den esku-hartze mota erabakitzeko.
Era berean, Bizkaiko Foru A
ldundiak a
dierazi du, kasu guztietan, eskatzailea erroldatuta dagoen udaleko oinarrizko gizarte zerbitzuei mendetasuneko egoera onartzeko ebazpenaren eta egindako BAPen berri ematen zaiela, a
urreikusitako zerbitzuak edota prestazioak ezagutu eta oinarrizko gizarte zerbitzu horrek pertsonari udal eskumenaren esparruan dauden baliabideak eman a
hal izateko.
Gipuzkoari dagokionez, Banakako A
rreta Programa (BAP) kudeatzeko hautatutako formulak berak ezinbesteko bihurtzen du foru eta udal a
dministrazioen a
rteko koordinazioa. Foru erakundeak a
dierazi digunez, "mendetasuneko egoera onartzeko ebazpen guztietan interesatuak eskubidea duen zerbitzu eta prestazio guztiak (BAP teorikoa) a
dierazten dira. Bere interesen a
rabera, egokia deritzona eska dezake, oinarrizko gizarte zerbitzuen laguntzarekin (informazioa eta orientabidea), eta horrek a
zkenean hautatutako zaintza a
ukera (BAP erreala) dakar. Bestalde, edozein unetan, bere premien a
rabera, zaintza a
ukera hori a
lda dezake, eta horretarako oinarrizko gizarte zerbitzuetako langileen laguntza izango du, horrela BAP errealari bizirik iraunaraziz, premiak a
ldatu a
hala. Zentzu horretan, esan behar da Gipuzkoan ez dela hautatu 39/2006 Legeak bultzatzen duen BAPen kontratu ikuspegia; a
itzitik, kontzeptu biziagoa hautatu da, eta hura bat dator gure lurraldeko gizarte zerbitzuen funtzionamendu historikoarekin".
Aldundi horrek jakinarazi digu, koordinazioa errazteko, "Gipuzkoan Internet bidezko a
plikazio informatiko bat dago[era], EXTRANET izanekoa, eta horrek bidea ematen du[ela] sistemako eragile guztiek: A
ldundiak, udalek eta zerbitzuen (balorazioa barne) hornitzaileek, sarean eta on-line lan egiteko; eta oinarrizko gizarte zerbitzu guztiek bide horretatik izapidetzen dituztela eskabideak, jarraipena egiteko eta emaitza ezagutzeko darabiltela".