I. Atala. Ararteko erakundearen jarduera kopurutan
1. Oharrak eta datu orokorrak
2. Arreta zuzeneko bulegoen jarduera (bisitak eta telefono bidezko kontsultak)
1. Hizkuntz eskubideak eta kultura
2. Hezkuntza
3. Ogasuna
4. Herrizaingoa
7. Herri lanak, garraioak eta azpiegiturak
8. Jarduera ekonomikoaren antolamendua
9. Herri-administrazioen zerbitzuko langileak
10. Animaliak babestea eta edukitzea
11.?Herri-administrazioen araubide juridikoa, ondasunak eta zerbitzuak
14. Lana eta gizarte segurantza
15. Hirigintza eta lurralde antolamendua
16. Etxebizitza
III. Atala. Arartekoaren jarduerak arreta publikoa behar duten taldeak babesteko
2. Emakumeen berdintasuna eta osotasuna
3. Ezintasunen bat duten pertsonak
5. Espetxeratuak
7. Ijitoak eta beste gutxiengo kultural batzuk
8. Etorkinak
9. Lesbiana, gay, bisexual, transgenero eta transexualak
10. Adinekoak
11. Talde terroristen biktimak
7. Inkomunikatutako atxiloketaren eremuko berme sistemari buruzko azterlana eta hobekuntza proposamenak (testu osoa web orrian)
VII. Atala. Arartekoaren berrikuntza jarduerak
10. Atala. Ondorioak Oinarrizko eskubideen eta askatasunen egoeraEuskadin, admnistrazioaren jardueraren arabera
Espainiako Konstituzioaren 50. a
rtikulua
"Aginte publikoek, pen tsio egoki eta a
ldizka eguneratuen bitartez, a
dineko per tsonen nahikotasun ekonomikoa bermatuko dute.
Eta familiaren betebeharrak a
lde batera utzita, euren ongizatea sustatuko dute gizarte zerbi tzu sistema baten bitartez, osasun, etxebizi tza, kultura eta a
isialdiko a
razo espezifikoak konpontzeko."
Adineko pertsonen kolektiboa gero eta handiagoa da bizi-itxaropena a
reagotu egin delako. Horrez gain, oso talde heterogeneoa da; izan ere, batetik, a
utonomia pertsonala eta gizartean a
ktiboki esku hartzeko gai diren pertsonak barne hartzen ditu, eta, bestetik, a
utonomia pertsonala oso mugatuta duten menpeko pertsonak.
Zahartze a
ktibo eta salbagarria gero eta garrantzitsuagoa da, a
dineko pertsonek bizitza a
ktiboa eta a
utonomoa egitea sustatzen da, eta, horrela, pertsonen bizitza-kalitate hobea lortzeaz gain, gizarte zerbitzuen iraunkortasunerako ere mesedegarria da.
Horrenbestez, beharrezkoa da botere publikoek konpromisoa hartzea a
dineko pertsonen parte-hartze soziala sustatzeko eta a
utonomia pertsonala bultza tzeko.
Bizitza a
ktibo hori lortzeko, ezinbestekoa da diru-sarrera duinak izatea.
Bestalde, kezkagarriak dira adineko pertsonek jasaten dituzten tratu txar egoerak, bereziki, psikologikoak. Errealitate hori ez da guztiz a
zaleratu, eta, ondorioz, beharrezkoa da tratu txarrak prebenitu eta a
ntzemateko neurriak hartzea. Eusko Jaurlaritzak a
dineko pertsonen kontrako tratu txarren kontra borrokatzeko plan bat prestatu beharko luke.
Bestalde, a
ipatzekoa da, 8/2010 Errege Dekretuan defizita murrizteko a
urrez ikusten diren a
parteko neurriei dagokienez, menpekotasunagatiko prestazioak eskuratzeko eskubidea sortzen den unea a
ldatu egin dela; izan ere, prestazioak onartzen dituen ebazpena ematen denetik a
urrera sortuko dira, edo, berariazko ebazpenik ematen ez baldin bada, eskaera egiten denetik sei hilabetera.
Neurri honek eskubidearen eskaeraren unera itzultzeko a
tzeraeragina ezabatzen du eta bi foru a
ldundiren foru dekretuetan erantsia izan da, A
raban eta Bizkaian.
Osasun eta gizarte a
rreta a
ldibereko, koordinatu eta iraunkorrerako beharrak, a
rretaren jarraitutasun printzipiorako doituta, garrantzi berezia hartzen du a
dinekoen kasuan, eta bereziki menpekotasuna duten a
dinekoenean. Hori dela eta, a
parteko interesa pizten duen dokumentua da EAEko arreta soziosanitarioaren irizpideak garatzeko dokumentu-markoa.
Egoitzetako plazen prezio publikoarekiko desadostasuna a
gertzen zuten kexa batzuk direla eta, berriro ere a
zpimarratu da hiru foru a
ldundiek a
dineko pertsonentzako egoitzen plazetarako ezartzen dituzten prezio publikoen zenbatekoen a
rteko desberdintasunak. Prezio publiko horiek homogeneizatzeko joera izan beharko lukete, edo, gutxienez, a
ldea gutxitu beharko litzateke.
Titulartasun publikokoak izan a
rren kudeaketa pribatukoak diren a
dineko pertsonentzako egoitza zerbitzuetako lan-gatazkek a
rgi a
dierazten dute beharrezkoa dela langileen greba-eskubidea eta egoitzetako a
dineko pertsonen osasunerako eta a
rreta zerbitzua jasotzeko eskubidea bateratzea.
Zorionez, Donostiako A
ldakonea egoitzako eta Gasteizko A
riznavarra egoitzako gatazkak, zenbait hilabetez luzatu ondoren, behingoz a
maitu dira.
Bukatzeko, a
ipatzekoa da, etxez etxeko laguntza zerbitzua eskaintzeari dagokionez, paradoxikoa dela, Gasteizko Udala eta A
rabako Foru A
ldundiaren a
rteko banaketa ikusirik, zerbitzua I. graduko menpekotasuna duten pertsonei ukatzea eta, halere, pertsona a
utonomoek zerbitzua jasotzea, nahiz eta horiei zuzendutako a
rreta udalaren eskumena den.