3. Ogasuna
I. Arloa kopurutan
Aurten, Ogasunaren a
rloan 90 kexa jaso ditugu guztira, a
legia, erakunde honek urte osoan zehar tramitatu dituen kexen %6,86. Kexa horiek honako a
dministrazio hauei buruzkoak izan dira:
− Euskal A
utonomia Erkidegoko A
dministrazio Orokorra (Eusko Jaurlaritza) 5
− UPV/EHU 2
Horien edukiari dagokionez, jasotako kexak honako gai edo a
zpi‑arlo hauei buruzkoak izan dira:
− Udal zergak 27
− Foru zergak 19
− A
dministrazioaren funtzionamendua eta prozedura a
dministratiboa 18
− Tasak 13
− Prezio publikoak 10
Arlo honetako kexen informazio estatistikoa, ekitaldia itxi den unean, honakoa da.
Arlo horretako jarduera estatistikoki baloratzerakoan, kontuan hartu behar da 2010ean a
urreko urteetan a
urkeztu den kexa kopuru a
ipagarria tramitatzen bukatu dela. Horri dagokionez, a
zpimarratzekoa da batzuetan gure lanaren eraginkortasuna baldintzatuta egoten dela kasuan kasuko a
dministrazioen lankidetzan a
tzerapenak egoten direlako.
II. Lege-berrikuntzak
Zergen a
rloko a
raudia oso a
rlo dinamikoa da, a
legia, urtero egokitzapenak eta a
ldaketak barne hartzen ditu eta horrek eragin zuzena izaten du kasuan kasuko indarraldian igortzen diren zergen, tasen eta zerga berezien likidazioan. A
raudiak foru mailan nahiz tokiko esparruan eguneratzen dira.
Foru a
raudian egon diren a
ldaketei dagokienez, a
zpimarratzekoa da A
rabako Lurralde Historikoan 14/2009 Foru A
raua, a
benduaren 17koa, 2010eko a
urrekontua gauzatzeari buruzkoa, onetsi zela. Bizkaian, berriz, 3/2009 Foru A
raua, a
benduaren 23koa, Bizkaiko Lurralde Historikoko 2010. urteko A
urrekontu Orokorrei buruzkoa, onartu zen, eta Gipuzkoan 4/2009 Foru A
raua, a
benduaren 23koa, Zenbait zergatan a
ldaketa jakin batzuk sartzen dituena.
Azken Lurralde Historiko horren kasuan, a
zpimarratzekoa da 2009ko urtarrilaren 1etik a
urrera baliogabeturik geratu zela Ondarearen gaineko Zerga a
rautzen duen Foru A
raua.
Azkenik, a
ipatzekoa da 2010eko uztailaren 1ean indarrean sartu zela BEZaren a
ldaketa. 26/2009 Legeak, a
benduaren 23koak, Estatuaren 2010erako A
urrekontu Orokorrei buruzkoak araudi berriak eskuratu edo eskainitako ondasun edo zerbitzuaren beharraren garrantziaren a
rabera a
plikatzen diren 3 BEZ tasak mantentzea onetsi zuen. Erreforma horren ondoren, tasa orokorra %16koa izatetik %18koa izatera igaro da, tasa murriztua puntu bat igo da, a
legia, %7tik %8ra, eta super‑murriztua a
ldaketarik gabe mantentzen da, hau da, %4koa izaten jarraitzen du.
III. Jarduera-plana
Arlo honetan gauzatu ohi dugun jarduera herritarrek bidaltzen dizkiguten banakako kexak a
ztertzean datza batik bat.
Edozein kasutan ere, a
ipatzekoa da 2010aren hasieran hiru lurralde historikoetan indarrean sartu zela ezgaitasunen ondorioz Trakzio Mekanikodun Ibilgailuen gaineko Zerga (TMIZ) ordaintzetik salbuetsirik egotea xedatzen duen a
ldaketa. Foru a
rau berriak salbuespenaren esparrua modu murriztaileagoan zedarritzen zuen. A
raudiaren a
ldaketa horren ondorioz, bilera bat egin genuen A
utonomia Erkidegoan lan egiten duten pertsona ezgaituen elkarterik garrantzitsuenekin, eta bilera hartan, a
ldaketa horren irismena eta ondorioak a
ztertu genituen.
Azken urteotan zerbitzuak udalerriaren gunetik haratago zerbitzuak eskaintzearen ondoriozko tasak pixkanaka kobratzen hasi direla ikusi dugu. Kobrantza hori guztiz zuzena da zerbitzua benetan eskaintzen baldin bada, eta a
rlo horretan bizi diren herritarrek oso positiboki baloratzen dute. Zerbitzuaren eskaintzaren errealitatea lausotzen denean sortzen da a
razoa, a
legia, zerbitzua benetan eta egiatan eskaintzen dela eta subjektu pasiboari onurak ekartzen dizkiola esan ezin denean.
Arazo horren ondorioz, erakunde honek gomendio orokor bat eman du. Gomendioa txosten honetan jaso dugu eta haren izenburua honakoa da: Zaborraren tasa kobratzea, nahiz eta Gipuzkoako zenbait udalerritan zerbitzua modu eraginkorrean eman ez.
Atal honetan 2010ean gauzatu dugun jarduera jaso dugu. Horretarako, Ogasunaren a
rloan egin dugun lanaren egitura osatzen duten a
zpi‑arlo materialen a
urkezpen labur bat egingo dugu eta landu ditugun kexa edo a
lderdirik garrantzitsuenak a
zpimarratuko ditugu.
IV.1. Administrazioaren funtzionamendua eta prozedura a
dministratiboa
Zergen a
rloko a
dministrazioen erantzuna a
zkar ez lortzeak etengabe ikusten dugun eta herritarrek beren kexetan a
ipatzen diguten a
razoetako bat izaten jarraitzen du. Batzuetan, ebazpen baten a
tzerapenak zergen a
rloko zor bat betearazpidez kobratzeko a
ldian sartzea eragiten du, zergapekoa a
urkeztu duen errekurtsoaren ebazpenaren zain dagoelako.
Era berean, subjektu pasiboaren datuak eguneratuta ez egoteak, baita hark a
rretaz jardun duenean eta a
dministrazioari jakinarazi dionean ere, ondoren konpontzeko oso zailak diren a
razoak eragiten ditu, baita a
razoaren jatorria a
rgitzen denean ere, izan ere, zergen a
rloko prozedurak a
urrera jarraitzea eragozteko, interesduna errekurtsoak jartzera behartuta egoten da, baita erreklamatzen zaion zorraren zenbatekoa ordaintzera eta bere datuen berri emateko betebeharra behar bezala bete zuela ziurtatzeko frogagiriak lortzera ere.
IV. 2. Foru zergak
- Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zerga (PFEZ)
Zerga hau da, hain zuzen ere, herritarrek erakunde honetan a
urkezten dituzten erreklamazio gehienak eragiten dituena. Hala ere, a
ipatzekoa da a
zken urteotan herritarrek errentaren a
rloan helarazten diguten kexen kopuruak behera egin duela pixka bat.
Kexak mota as
motakoak dira eta zergaren a
plikazioaren oso a
lderdi desberdinei buruzkoak. Batzuetan foru ogasunen jarduerei buruzkoak izaten dira, legezkotasun zorrotzaren ikuspuntutik zalantzan jarri ezin ditugun a
lderdien ingurukoak, hain zuzen, errentari buruzko a
raudia betetzen dutelako. Hala eta guztiz ere, kexa horiek bi gauzaren a
dierazgarri dira: batetik, a
gerian uzten dute herritarrek ez dutela behar beste informazio, eta bestetik, zergaren konplexutasunaren isla dira.
Horri dagokionez, uneoro a
intzakotzat hartu behar da foru ogasunek osatu eta bidaltzen dituzten a
itorpen‑proposamenak gero eta gehiago diren a
rren, errenta a
itorpenak osatzen dituzten zerbitzuen errekurtsoa badago ere... zerga hori a
utolikidazio erregimenean likidatzen jarraitzen dela. Hau da, zerbitzu horiek erabili a
rren, zergapekoa da a
itorlea, eta horrenbestez, prozesu horretan egon litezkeen a
kats edo irregulartasunen ondorioak zergapekoaren kargura dira, uneoro bere kontura jardun izan balu bezala.
Esate baterako, a
ipatzekoak dira foru ogasunek PFEZaren a
rloan gauzatu duten jarduera zalantzan jartzen zuten kexetan a
zaleratu diren a
lderdi batzuk:
- Zerga ordaintzeko a
ukeraz baliatzeko a
ldi murritza.
- Etxebizitza bat, zergapekoaren ohiko etxebizitza ez denean, eskualdatzean lortutako onurak ondare‑irabazi gisa zenbatzea.
- Frantzian lortutako laneko errendimenduen zerga‑ordainketa.
- Zergak helburu erlijiosoetara bideratzearekiko desadostasuna.
- Ohiko etxebizitzan inbertitzearen ondoriozko kenkaria a
plikatzeko baldintzak.
- Konpentsazio‑pentsioen ordainketaren ondoriozko murrizketarako baldintzak.
- Ezkontideak banantzen diren kasuetan ondorengoen ondoriozko kenkariaren %50aren a
plikazioa guraso biek familia‑zametarako ekarpena egiten dutenean.
Nolanahi ere, gure ustez, gailentzekoak dira zenbait garraiolari‑elkartek bidali dizkiguten kexak. Kexa horietan a
dierazten zuten ez daudela a
dos Gipuzkoako Foru A
ldundiaren Ogasun eta Finantza Sailak eta Bizkaikoak PFEZean (926/2010, 928/2010 eta 1276/2010) beren jarduera ekonomikoaren errendimenduak modulukako zenbatespen objektiboaren bidez kalkulatzea erabaki zuten garraio enpresen a
rtean sustatu duten ikuskapen‑kanpainarekin. Enpresa horiek diotenez, zergen a
rloko a
raudiak garraiolariei garatzen duten jarduera ekonomikoaren errendimendua zeinu, indize edo moduluen a
rabera zenbatespen objektiboko a
raubidea a
plikatuz kalkulatzeko a
ukera ematen die, a
rauak ezartzen dituen baldintzak betetzen dituztenean. Hala eta guztiz ere, zerga errentaren a
raubidearen a
rabera likidatu zuten a
rren, foru ogasun bi horiek errepide bidez salgaiak garraiatzen dituzten enpresa batzuei likidazio osagarriak bidaltzen a
ri dira, jardueraren benetako errendimendua modulu bidezko zenbatespen objektiboaren bidez zehaztutakoa baino a
ltuagoa dela egiaztatzen dutenean.
- Balio Erantsiaren gaineko Zerga (BEZ)
BEZaren a
rloko legeria bereziki korapilatsua da. Ezgaitasunak dauzkaten pertsonen ohiko garraiobide izateko ibilgailuak eskuratzeko a
plikatzen den BEZ tasa %4koa da. Baina pertsona horiek sarritan ez dakite hori horrela denik, eta, batzuetan, hori horrela dela dakiten a
rren, ez dakite nola funtzionatzen duen eta, ondorioz, batzuetan, tasa a
rrunta ordaintzen dute eta ondoren Foru Ogasunari eskatzen diote BEZaren %4ko tasaren murrizketa a
plikatzeko.
Arazoa Gipuzkoan planteatu zen. Baina Gipuzkoako Foru A
ldundiak ez zuen eskaera onartu, BEZaren tasa super-murriztuaren a
plikazioa erregutu beharrekoa baita eta beharrezkoa baita a
ldez a
urretik A
dministrazioaren onarpena lortzea (724/2009).
Gure ustez, ezgaitasunen bat daukan pertsona baten ohiko garraiobide gisa erabiltzeko ibilgailu batean BEZaren tasa murriztua a
plikatzeko eskubidea a
ldez a
urretik onartzea ez da baldintza substantibotzat hartu behar. Hori dela eta, Foru Ogasun honi a
plikatutako irizpidea berrikusteko eskatu genion.
Zenbait Garraiobideren gaineko Zerga Berezia a
rautzen duen legeriak nahiz BEZaren legeriak ezgaitasunak dauzkaten pertsonentzako onura onartuak a
plikatzeko, kasuan kasuko elementua eskuratzen duen pertsonaren eskubideak a
ldez a
urretik onartua izan behar duela ezartzen dute baldintza gisa, modu berdintsuan.
Zenbait Garraiobideren gaineko Zerga Bereziari dagokionez, a
zken urteotan onuraren onarpena murrizketa a
plikatzeko a
ldez a
urretiko baldintzaren a
ldeko ildo jurisprudentziala finkatu egin dela, baina horrek ez duela murrizketa zerga ordaindu eta ibilgailua matrikulatu ondoren eskatu a
hal izatea eragozten a
zaldu genuen.
Jurisprudentziako joera horren a
rabera, zergen a
rloko hobariak a
plikatzeko eskubidea izateko erabakigarria da ibilgailua matrikulatzen den unean baldintza substantiboak betetzea (alegia, ezgaitasunaren ziurtapena eta ibilgailuaren xedea). Halaber, interesdunak Zerga A
dministrazioaren a
urrean onarpena eskatzea nahi eta nahi ezkoa dela a
zpimarratzen da. Baina, hala eta guztiz ere, ez dauka garrantzirik eskaera ibilgailua matrikulatu baino lehen a
la ondoren a
urkeztu den, baldin eta behar ez bezala ordaindutako zenbatekoa itzultzeko eskubidea iraungi ez bada.
Bere erantzunean, Zeharkako Zergen Kudeaketa Zerbitzuko buruak esan zigun a
dos zegoela gure a
rgudioekin eta, ondorioz, jaulkitako zergak a
plikatzeko ekintzak a
tzera botako zituztela, ondoren BEZaren murrizketa emango zela, eta, bukatzeko, ordaindutako gehiegizko zenbatekoa itzuliko zitzaiola interesdunari.
IV.3. Tokiko zergak
Udalek nahitaez exijitu behar dituzte honako zerga hauek: Ondasun Higiezinen gaineko Zerga, Jarduera Ekonomikoen gaineko Zerga eta Trakzio Mekanikoko Ibilgailuen gaineko Zerga; bestalde, Eraikuntzen, Instalazioen eta Obren gaineko Zerga eta Herri edo Hiri Lurren Balio Igoeraren gaineko Zerga ezarri eta exijitzea hautazkoa da, eta hori, tokiko ogasunen a
rloko legeria eta kasuan kasuko zerga a
rloko ordenantzak betez egin behar dute. A
zpimarratzekoa da gutxi direla a
ukera horretaz baliatzen ez diren udalerriak.
2010ean tramitatu diren kexetan zerga horiekin lotutako a
lderdi garrantzitsuak eta formalak ere a
ztertu dira. Zehazki, familia ugarien kideentzat a
urrez ikusitako hobariak Ondasun Higiezinen gaineko Zergan sortzapena baino lehen a
plikatzeko urtero eskatzeko beharra a
ztertu dugu, baita zergan monumentutzat hartzen diren ondasunen kasurako jasotzen den hobaria erreguzkoa dela ere.
Herri edo Hiri Lurren Balio Igoeraren gaineko Zergaren subjektu pasiboa, etxebizitza baten kostubidezko transmisioaren kasuan, ondasuna transmititzen duen pertsona da. Kontratu bat sinatzean onartutako itun edo konpromisoak horiek sinatzen dituzten a
ldeentzat soilik dira lotesleak, baina ez a
dministrazioarentzat, hura kontratu‑harreman horretatik kanpo dagoen hirugarren bat baita eta a
dministrazioaren jardunak zergen a
rloan indarrean dagoen a
raudiaren a
raberakoa izan behar du. Hori dela eta, a
dministrazioak zerga a
rauak zergapeko gisa zergaren subjektu pasibo bezala definitzen duenari igorri behar dio.
Bukatzeko, a
ipatzekoa da Trakzio Mekanikoko Ibilgailuen gaineko Zergak ezgaitasunak dauzkaten pertsonentzat barne hartzen duen salbuespenaren irismenaren murrizketak herritarren a
ldetik erantzun zabala jaso duela eta erakunde honetan kexa ugari jaso ditugula gai honen inguruan.
Foru a
ldundiek, ezgaitasunak dauzkaten pertsonen kolektiboak egin dituen eskaerei jarraiki, zerga hori 2011n a
rautuko duten foru a
rauetan salbuespenaren irismena zabaltzea proposatu dute, gurpil‑aulkiak erabiltzen dituzten pertsonei ez a
plikatzeko ezarritako zerga a
rloko potentzia muga, orokorrean, 14 zaldi fiskalekoa dena, eta horrela, salbuespenaren onura izan dezaten.
Aipatzekoa da 2010eko urtarrilaren 1ean indarrean sartu zen salbuespen horren mugapenaz baliatzea nahi zen kolektiboak, hain zuzen ere, ezin zuela salbuespena lortu, pertsona horien ibilgailuek, normalean, zerga a
rautzen duten foru a
rauek ezartzen zuten potentzia fiskala gainditzen dutelako.
IV.4. Tasak
Tasak dira tokiko erakundeek subjektu pasiboei buruzko, horiei eragiten dien edo onurak ekartzen dizkien zerbitzuak eskaintzearen edo derrigorrez jaso beharreko udal jarduerak gauzatzearen ondoriozko gastuak ordaintzeko diru-sarreren iturria. Halaber, jabari publikoko ondasunen erabilpen pribatiboa edo a
probetxamendu bereziaren ondoriozko kontraprestazioak ere tasa izaera du.
Hori dela eta, tasen bereizgarrietako bat da pertsona a
dministratuentzako borondatez eskatu edo hartzen ez diren zerbitzu edo jarduerei eragiten dietela. Zerbitzua erabiltzaileen eskura jarri ondoren, zerbitzua mantentzen laguntzeko betebeharra sortzen da, baita zerbitzua erabiltzen ez bada ere (adibidez, zaborren tasa ordaintzea higiezin bat hutsik dagoenean). Hori dela eta, oso garrantzitsua da herritarrentzat zerbitzua herritarren esku hartzea eta herritarrei zerbitzua benetan erabili a
hal izateko moduan a
urkeztea.
Zerbitzua benetan eta eraginkortasunez eskaini den a
la ez izan da, a
urten ere, kexa kopuru garrantzitsu batean a
ztertu den gairik garrantzitsuena. Gai horren harira, a
zpimarratzekoa da Elgetako Udalera helarazitako gomendioa, zabor-bilketa zerbitzua eskaintzen ez den eremuan zabor-tasa kobratzeari buruzkoa.
Era berean, a
ipatzekoa da Sestaoko Udalera bidalitako gomendioa. Horren bidez, Sestaoko Udalari gomendatzen zaio ofizioz baliogabetu dezala ibilgailuak bide publikotik kentzearen ondoriozko tasa gisa igorritako likidazioa; izan ere, ez da egiaztatu ordainarazpena justifikatzen duen zergapeko egitaterik egon zenik.
Bukatzeko, udalerri batzuetan erroldatuek eta ez-erroldatuek zergen a
rloko ordenantzetan tratamendu desberdina jasaten dutela ohartarazi zaio erakunde honi, gaia a
zter dezan. Tratu desberdina ematea ez dator bat berdintasun printzipioarekin, eta, a
ntza denez, ez dago jokabide hori justifikatzen duen a
rrazoirik: ez-erroldatuek a
halmen ekonomiko a
ltuagoa izatea, tokiko erakundearentzat zerbitzua eskaintzeko kostua a
reagotzea, etab.
IV.5. Prezio publikoak
Herri a
dministrazioek herritarrei, haiek eskatuta, eskaintzen dizkieten zerbitzuak finantzatzeko jasotzen duten kontraprestazio ekonomikoak prezio publikoko izaera juridikoa dauka.
2010ean a
urkeztu diren kexak prezio publikoak tokiko esparruan kobratzearekin lotutako a
razoei buruzkoak izan dira nagusiki. Halere, kexa batzuetan Euskal Eutonomia Erkidegoak, eta bereziki, Euskal Herriko Unibertsitateak prezio publikoak ordainaraztearekin lotutako disfuntzioak a
ipatzen ziren.
Azpimarratzekoa da ordaindu beharreko tarifaren zenbatekoarekin lotutako kexa kopurua a
ltua dela. Batzuetan, ezarritako zenbatekoa zalantzan jartzen da zuzenean, beste batzuetan, tarifa a
reagotu izana eragin duten a
rrazoien a
zalpena eskatzen da, eta beste batzuetan, a
dineko pertsonen a
ldeko udal zerbitzuen eskaintzan prezio publiko sozialak sustatzea komeni dela a
ldarrikatzen da.
V. Ondorioak
Aurten izapidetu diren kexak a
rrazoizko epe baten barruan a
ri direla ebazten esan daiteke. Hala eta guztiz ere, a
urten ere a
ipatu behar dugu a
dministrazio batzuen kolaborazioan a
tzerapenak egon direla, batzuek ez baitute behar bezala erantzuten eta a
tzeratu egiten dute herritarren erreklamazioak tramitatzeko a
ldia.
Zergen a
rloko a
raudiaren konplexutasunak sustatzen du pertsonek a
itorpenak osatzeko zerbitzuak erabiltzea, a
raudia ezezaguna zaielako neurri handi edo txiki batean.
Hala ere, zerbitzu horiek erabiltzeak ez du a
ldatzen zergapekoaren izaera, hau da, hura da aitorlea, eta ondorioz, erantzukizuna ez da zergapekoarengandik zerga benetan likidatu eta a
itortu duen organora a
ldatzen. Horrenbestez, egon litezkeen a
kats edo irregulartasun posibleen ondorioak zergapekoei dagozkie, horiek beren kabuz jokatu izan balute bezala.
Izapidetutako kexa as
kotan nabarmendu den beste a
lderdi bat administrazioaren isiltasuna da. Behin eta berriz ikusten den a
razo bat den a
rren, erakunde honek berriro errepikatu behar du zergapeko guztiek dutela beren errekurtso eta erreklamazioen inguruko berariazko erantzun a
rrazoitua kasuan kasuko ebazpen‑epearen barruan jasotzeko eskubidea.
Zergen a
rloko likidazioen eraginak berauek jakinarazten direnetik sartzen dira indarrean, eta, ondorioz, ordainketa epean boluntarioki ordaindu behar dira. Horrek esan nahi du errekurtso bat a
urkeztu izanak ez duela, berez, a
ginduaren eragina eten edo geldiarazten; izan ere, likidazioak edo ordainagiriak ez datozela interesdunen eskubideekin bat frogatu bitartean, ordaindu egin behar dira. Herritarrek ez dakite ordaindu eta errekurtsoa jarri behar dutela, eta ondorioz, norbaiti, zor batekiko errekurtso bat a
urkeztu ondoren, eta errekurtsoaren inguruko ebazpenik jaso ez duelarik, betearazpen bidez zorra eta haren interesak, gainordainak eta kostuak erreklamatzen dizkiotenean, erabat harriturik geratzen da. Kasu horietan, errekurtsoaren ebazpenean a
rduraz jardun ez izana a
dministrazioarentzat soilik da onuragarria, a
legia, dagokion epearen barruan ebatzi behar duen a
rren ebazpena garaiz eman ez duen a
dministrazioarentzat.
Zergen a
rloko jakinarazpenen esparruko a
rau orokorra da jakinarazpenak espresuki, pertsonalki eta banan‑banan egin behar direla, baina Tributuen Lege Orokorreko 102.3. a
rtikuluan xedatzen denak printzipio horretarako salbuespen garrantzitsu bat barne hartzen du, ordainagiri bidez a
ldizka kobratzen diren zergekin lotuta. Kasu horietan, hau da, funtsean tokiko tributazioarekin lotuta dauden kasuetan, udalek errolda, matrikula edo erregistroan a
ltaren lehenengo likidazioa zuzenean eta pertsonalki jakinarazteko betebehar legala daukate soilik; hau da, gainerako likidazioak kolektiboki egin ditzake horri buruzko ediktua a
rgitaratuz. Oro har, a
urreikuspen hori ezezagun samarra da, eta horrexegatik ordaintzen dira ezintasunez ordainagiri batzuk betearazpen bidez.
Ordainketak helbideratzea herritarren a
ukera bat da, eta ondorioz, gure ustez jardunbide on bat da tokiko erakunde batzuek egiten dutena, a
legia, ordainagiriak oroigarri gisa bidaltzen dituzte edo zergapekoen egutegiaren inguruko jakinarazpenak bidaltzen dituzte.
Zergen erroldetako datuak eguneraturik ez egoteak, horren a
rrazoiak udalari berari egotz dakizkiokeenean, ezinegon eta nahasmen egoerak eragiten ditu. Kasu horiek erreklamaziogilearen a
lde ebatzi ohi diren a
rren, ebazpen hori iritsi bitartean, interesdunak bere gain hartu behar ditu, konplikazio gehiago izatea ekiditeko, betearazpen bidez exijitzen zaion ordainagiriari dagokion a
ldian, zergapean dagoen ondasuna eskualdatu zuelako eta behar bezala jakinarazi zuelako, bera jada ez zela zergaren subjektu pasibo frogatzeko gorabeherak, zamak eta gastuak. Gorabehera horiek geroago konpontzea zaila izaten da, ez baita erraza izaten a
dministrazio bidean ondare‑erantzukizunarekin lotutako erreklamazioak a
urrera egitea.
Bukatzeko, zalantzan jarri behar dugu zergapetzen duen udalerrian erroldaturik egotean bakarrik oinarrituta dauden tasa eta prezio publikoen ordainketan tarifa desberdinak ezartzearen inguruko orokortzea.