10.6. Gaitasun digitalak eskuratzeko moduei eta beharrizanari buruzko pertzepzioa
Inkesta egin duten biztanleei honako baieztapena 0tik 10erako eskalan baloratzeko eskatu zaie: “Etekin gehiago a
tera nahiko nioke teknologia berrien erabilerari”. Erantzuna 0 izango da erabiltzailea ez badago bat ere a
dos edo 10 guztiz a
dos baldin badago.
Inkesta egin duten pertsonek emandako batez besteko balioa 6,5ekoa da, hau da, eskalari jarraiki, esaldi horrekin “ados” daude. Maiztasunak a
ztertuz gero, internauten % 68,1ek dio a
dos (0tik 10erako eskalan 6 eta 7 balioak) edo oso a
dos (0tik 10erako eskalan 8, 9 eta 10 balioak) dagoela baieztapen horrekin eta % 15,9k a
dierazi du ez dagoela ez a
dos, ez kontra (0tik 10erako eskalan 5 balioa).
Era berean, esanguratsua da inkesta egin duten Internet-erabiltzaileen % 15,4k a
dierazi duela ez dagoela a
dos edo bat ere a
dos esaldi honekin eta horrek zera esan nahi du, ez duela IKTen erabilerari etekin gehiago a
teratzeko gogorik.
Kopuru horien a
rabera, inkesta egin duten biztanleen portzentaje a
ltu batek (% 68,1) a
rgi dauka IKTen erabilerari buruz gehiago jakin nahiko luketela eta etekin handiagoa a
tera nahiko liekeela. Horretarako, prestakuntza-prozesuari ekin beharko litzaioke, modu desberdinetan eta maiztasun handiagoz edo txikiagoz egin daitekeelarik.
Errealitate hau gehiago sakontzen saiatzeko as
moz, honakoa galdetu zitzaien Euskadiko internautei: “Nola ikasi duzu edo ikasten duzu Internet edo IKTak erabiltzen?” (erantzun a
nitzak).
Kontsulta honen bidez, Internet erabiltzen duten biztanleek beren eremu desberdinetan (pertsonala, lana, prestakuntza eta a
bar) egunez egun behar dituzten gaitasun digitalak ikasteko moduaren ezaugarriak zeintzuk diren jakin nahi izan da.
Kopuruei erreparatuz gero, inkesta egin duten Internet-erabiltzaileen % 94,5ek a
itortu du bere kabuz ikasten duela. Garrantziari jarraiki, eta bigarren postuan, % 69,2k baieztatu du senide edo lagunen bidez ikasten duela. Ondoren, % 23,9rekin, enpresaren bidez egindako ikastaroak edo ekimen publikoz a
ntolatutako doako tailer edo ikastaroak daude (% 21,1). Inkesta egin duten pertsonen % 19,1ek dio eskolan edo institutuan egindako ikastaro edo ikasgaiak izan direla bere ikasketa-iturri eta % 16,2k baieztatu du eurek ordaindutako ikastaroen bidez ikasi dutela.
Jarraian ikus daitekeen grafikoan a
gertzen dira inkesta egin duten biztanleek erabilitako ikasketa-metodoaren ezaugarriak. Ikus daitekeen bezala, portzentaje garrantzitsu batek (% 59,5) modalitate mistoa (formala+informala) a
ukeratu du eta % 1,9k soilik hautatu du hezkuntza formal hutseko modalitatea.
Biztanleriak galdera honi emandako erantzunak a
ztertzean, hainbat a
ldagairekin (adina, sexua eta a
bar) gurutzatuta, zehatzago ezagut ditzakegu ikasketa-modalitatearen ezaugarriak.
(78. irudia)
Internet erabiltzen duten 16 urtetik gorako pertsonak, “Nola ikasi duzu edo ikasten duzu Internet edo IKTak erabiltzen?” galdearen erantzunaren a
rabera (%), 2012
Guk egina A
rartekoaren IKTak eskuratzeari eta e-parte hartzeari buruzko inkestaren datuak oinarri izanda, 2012.
Hori horrela, sexuaren a
rabera, gizonek gehiago jotzen duten euren kabuz ikasteko modalitatera (% 96,9) emakumeek baino (% 92,1). Bestalde, emakumeek gizonek baino gehiago jotzen dute senide edo lagunen bidezko prestakuntzara eta eurek ordaindutako ikastaroetara, grafiko honetan ikus dezakegun bezala.
(79. irudia)
Internet erabiltzen duten 16 urtetik gorako pertsonak, “Nola ikasi duzu edo ikasten duzu Internet eta IKTak erabiltzen?” galderaren erantzunaren eta sexuaren a
rabera (%), 2012
alt="" />
Guk egina A
rartekoaren IKTak eskuratzeari eta e-parte hartzeari buruzko inkestaren datuak oinarri izanda, 2012.
Bestalde, a
din-tarteen a
rabera ikasketa-modalitate desberdinak a
lderatuz gero, honako datuak a
ntzeman ditzakegu:
adin-tarte nagusienarekin
alderatuta 10 puntuko
aldea duelarik.
aukeratzen dutenak ekimen publikoko doako tailer eta ikastaroen bidezko prestakuntza jasotzea IKTei dagokienez. Hurrengo grafikoan ikus daitekeen bezala,
adin-tarte txikiagoetara jo
ahala, modalitate hau txikitu egiten da. Era berean,
adin-tarte horretako pertsonak dira (55 urte edo goragokoak) neurri handiagoan jotzen dutenak eurek ordaindutako ikastaroetara.
(80. irudia)
Internet erabiltzen duten 16 urtetik gorako pertsonak, “Nola ikasi duzu edo ikasten duzu Internet eta IKTak erabiltzen?” galderaren erantzunaren eta a
dinaren a
rabera (%), 2012
alt="" />
Guk egina A
rartekoaren IKTak eskuratzeari eta e-parte hartzeari buruzko inkestaren datuak oinarri izanda, 2012.
Inkesta egin duten unibertsitate-ikasketadun pertsona ia guztiek (% 97,8) a
itortu dute euren kabuz ikasten dutela Internet eta bestelako IKTen erabilerari buruzko ezagutzak eskuratzen. Modalitate hau a
ukeratu dutenen portzentajea murriztu egiten da ikasketa-mailen eskalan beherantz egin a
hala.
Aitzitik, lehen hezkuntzako ikasketak dituzten pertsonen % 83k a
itortu du lagun eta senideen bidezko ikaskuntzan oinarritutako eredua jarraitzen duela. Portzentaje hori beherantz doa pertsonek ikasketa-maila a
ltuagoak dituzten neurrian. A
ntzeko zerbait gertatzen da ekimen publikoko doako tailer edo ikastaroetara jotzeko modalitatearekin. Hori horrela, lehen hezkuntzako ikasketak dituzten pertsonen % 26,5ek dio modalitate hori erabiltzen duela eta unibertsitate-ikasketak dituzten pertsonen kasuan portzentajea % 18,7koa da.
Inkesta egin duten bigarren hezkuntzako ikasketadun pertsonen % 18,2k a
itortzen du Internet eta bestelako IKT tresnei buruzko ezagutzak eskuratzeko ikastaroak ordaindu dituela. Ondorengo grafikoan ikus daitekeen bezala, modalitate hau ez da hedatuena lehen hezkuntzako ikasketak dituzten pertsonen a
rtean (% 7,4).
(81. irudia)
Internet erabiltzen duten 16 urtetik gorako pertsonak, “Nola ikasi duzu edo ikasten duzu Internet eta IKTak erabiltzen?” galderaren erantzunaren eta ikasketen a
rabera (%), 2012
Guk egina A
rartekoaren IKTak eskuratzeari eta e-parte hartzeari buruzko inkestaren datuak oinarri izanda, 2012.
Etorkinen % 90,8k a
itortzen du bere kabuz ikasi duela edo ikasten duela IKTak erabiltzen. Talde honen % 62k dio lagun eta senideen bidezko prestakuntza izan dela IKTak eskuratzeko erabilitako modalitatea. Biztanleriaren % 13,1k soilik dio ekimen publikoko doako ikastaro edo tailerretara jo duela prestakuntza jasotako. Datu hori % 21,4koa da etorkinen kasuan.
Ezgaitasunak dituzten pertsonen kasuan, ezgaitasun a
itorturik ez duten pertsonen a
ldean erabilitako ikasketa-modalitateak a
lderatuz gero, honako ondorioak ikus ditzakegu:
aitorturen bat duten pertsonen % 84,9k bere kabuz ikasteko modalitatea
aukeratu du. Ezgaitasun
aitorturik ez duen biztanleriak erregistratutakoa baino portzentaje baxuagoa da (% 94,9).
aitorturik ez daukaten pertsonek erregistratutakoa.
(82. irudia)
Internet erabiltzen duten 16 urtetik gorako pertsonak “Nola ikasi duzu edo ikasten duzu Internet eta IKTak erabiltzen?” galderaren erantzunaren eta ezgaitasunaren a
rabera (%), 2012
Guk egina A
rartekoaren IKTak eskuratzeari eta e-parte hartzeari buruzko inkestaren datuak oinarri izanda, 2012.
Bestalde, datuen eranskinen ikus dezakegunez, inkesta egin duten biztanleen (16 urtetik gorakoak, Internet-erabiltzaileak eta Euskadin bizi direnak) % 80,3k a
ukeratu du modalitate desberdinetan ikastaroak egitea Internet eta IKTekin lotutako ezagutzak eskuratzeko. Baina, zein da ikastaro horiek egiteko maiztasuna? Ikastaro horietan Internet eta IKTen hasierako gaitasunak eskuratzen dituzte eta gero ez dute prestakuntza-ekintza gehiagorik egiten?
Galdera horietako batzuei erantzuten saiatzeko, honako galdera planteatu zaio biztanleriari: “Noiz egin zenuen Internet edo teknologia berriekin lotutako a
zken ikastaroa?”.
Gutxienez ikastaro bat egin duten internauten % 20,7k duela 6 hilabete bat gehiago egin du. % 13,2k a
zken 6 eta 12 hilabeteen a
rtean egin du eta % 12,3k dio urtebete eta 2 urte a
rtean pasa direla Internetekin edo IKTekin lotutako ikastaro bat egin zuen a
zken a
lditik.
(83. irudia)
Internet erabiltzen duten 16 urtetik gorako pertsonak, gutxienez ikastaro bat egin dutenak Internet edo IKTei buruz, honako galderaren erantzunaren a
rabera: “Noiz egin zenuen Internetekin edo teknologia berriekin lotutako a
zken ikastaroa?” (%), 2012
Guk egina A
rartekoaren IKTak eskuratzeari eta e-parte hartzeari buruzko inkestaren datuak oinarri izanda, 2012.
Grafikoan ikus daitekeenez, Internet edo bestelako IKT tresnei buruzko gutxienez ikastaro bat egin duten Internet-erabiltzaileen % 33,7k a
itortu du duela 5 urte baino gehiago gauzatu duela. Horrez gain, inkesta egin duten pertsonen % 12,3k dio ez duela Interneti edo bestelako IKT tresnei buruzko ikastarorik egin a
zken 3-5 urteetan.
Datu horrek informazio berria ematen digu. Interneti edo bestelako IKT tresnei buruzko ikastaro bat egin duten Euskadiko Internet-erabiltzaileen % 53,3k egin du duela 2 urte baino gehiago eta % 46,3k egin du a
zken bi urteetan.
Kopuru horiei jarraiki, Internet-erabiltzaile as
kok egin dituzte bere garaian Interneti edo bestelako IKT tresnei buruzko ikastaroak, eta ondoren ez dute ezagutza horiek eguneratu edo osatzeko prestakuntzarik jarraitu.
Horrenbestez, Internet edo bestelako IKT tresnei buruzko a
zken ikastaroa duela 5 urte baino gehiago egin duten pertsonen portzentajea osatzen duten taldeak edo gizarte-multzoak zeintzuk diren a
ztertuz gero, 5 taldek erregistratu dituzte, era nabarmenean, portzentaje a
ltuak a
dierazle honetan (Euskadiko 16 urtetik gorako Internet-erabiltzaile guztien gaineko %a, Internet edo IKTei buruzko gutxienez ikastaro bat egin dutela):