10.2. Bizi-kalitatea, ongizatea eta IKTak
Aurreko a
talean a
ztertu dugu Internet erabiltzen duten pertsonek zein mailatan lotzen duten haren erabilera IKTek beren bizitzako a
lderdi edo eremu batzuk hobetzeko duten a
halmenarekin.
Azterketa hori zehazteko as
moz, e-partaidetzari eta IKTak eskuratzeari buruzko inkestan IKTek bizi-kalitatean eta gizarte-ongizatean izan dezaketen eraginarekin lotutako hainbat esaldi a
ipatu zaizkie inkesta egin dutenei. Erantzuna zenbakizko balio bat da, 0tik 10era bitartean: 0 ez nago bat ere a
dos-10 guztiz a
dos nago.
Taula honetan esaldirik esanguratsuenak eta horietako bakoitzean eskuratutako batez besteko balioa islatu dira.
(13. taula)
IKTen erabileraren bidez bizi-kalitatean eta gizarte-ongizatean hobetutako a
lderdiak
Iturria: A
rartekoaren 2012ko e-partaidetzari eta IKTak eskuratzeari buruzko inkesta.
“IKTek nire bizi-kalitatea hobetu dute”.
Taulan ikus daitekeen bezala, biztanleriak batez beste 6,4 puntu eman dizkio IKTek bizi-kalitatea hobetzen lagundu dutela dioen baieztapenari. Maiztasunen banaketari erreparatuz gero, zehaztasun handiagoa lortzen dugu eta, ikus dezakegunez, Internet erabiltzen duten biztanleen % 68,5 a
dos edo oso a
dos dago esaldi horrekin.
“IKTei esker nire hiri edo lurraldeko bizitza sozial eta politikoan parte har dezaket”.
Batez besteko puntuazioa 5,3 puntukoa da. Maiztasunen banaketaren a
rabera, Internet erabiltzen duten biztanleen % 51,3 a
dos edo oso a
dos dago esaldi horrekin. Hau da, Internet-erabiltzaileen erdiak baino gehiagok uste du IKTek bere testuinguruko a
lderdi sozial eta publikoetan parte hartzeko a
ukerak eskaintzen dituztela. Era berean, nabarmentzekoa da biztanleriaren % 31 ez dagoela a
dos edo bat ere a
dos baieztapen horrekin.
“Herritarrek erakundeetan duten partaidetza a
reagotzen lagundu dute”.
Baieztapen horrek a
re gehiago sakontzen du Internet-erabiltzaileek Internetek herritarren partaidetza a
reagotzeko duen erabilera edo a
halmenari buruz duten pertzepzioa, nahiz eta, kasu honetan, as
koz gehiago jorratzen den a
dministrazio publikoen bidez eremu publikoan parte hartzeko a
ukera.
Batez besteko puntuazioa 6,3koa da (0-10 eskalan) eta, ondorioz, biztanleria a
dos dago baieztapen horrekin, nahiz eta erantzunaren zehaztasunak maiztasunen banaketan ikus daitezkeen: Internet erabiltzen duten pertsonen % 62,8 a
dos edo oso a
dos dago Internetek herritarrek erakundeetan duten partaidetza a
reagotu duela dioen baieztapenarekin eta ikuspegi negatiboa, a
ldiz, hau da, a
dos edo bat ere a
dos ez daudenena, % 14,3koa da Internet-erabiltzaileen a
rtean.
“IKTek nire osasuna hobetu dute”.
Baieztapen horrek batez beste 2,8 puntu eskuratu zituen. Beraz, inkesta egin duen biztanleria ez dago bat ere a
dos baieztapenarekin. Maiztasunen banaketaren a
zterketa irmoa da: Internet erabiltzen duten biztanleen % 64,9 ez dago a
dos edo bat ere a
dos esaldi honekin eta ia % 19 ez da ez a
dos, ez kontra. Kopuru horien a
rabera, internautek ez omen dute oso a
rgi ikusten IKTen erabilerak eragin positibo zuzena izan duenik euren osasun-egoeran. Berez, % 14,9k soilik a
dierazi du baieztapen horrekin a
dos edo oso a
dos dagoela.
“IKTek a
ukera gehiago eskaintzen didate lan-merkatuan”.
Esaldi horri batez beste 6,2 puntu eman dizkio Internet erabiltzen duen biztanleriak. Inkesta egin duten pertsonak a
dos daude IKTek (horien erabilerak, gaitasun digitalek) lan-merkatuan a
ukera gehiago ematen dietela dioen esaldiarekin. Hori horrela, internauten % 61,1ek baieztatzen du a
dos edo oso a
dos dagoela baieztapen horrekin eta % 18,9k a
itortzen du ez dagoela a
dos edo bat ere a
dos.
“Erakundeak herritarrengana hurbiltzen lagundu dute”.
Esaldi honek oso puntuazioa a
ltua lortu du, 6,5 hain zuzen ere. Internet erabiltzen duten pertsonen % 67,3 a
dos edo oso a
dos dago baieztapen horrekin, IKTak sartzean erakundeak modernizatu egin direlako eta horrek erakunde publikoak eta herritarrak gehiago hurbildu dituelako. Bestalde, inkesta egin duten internauten % 13,3k a
itortzen du ez dagoela a
dos edo bat ere a
dos esaldi horrekin.
“Herritarren eskubideak hobeto defendatu eta ezagutzen laguntzen dute”.
Inkesta egin duten Internet-erabiltzaileen ia % 60k baieztatzen du a
dos edo oso a
dos dagoela baieztapen horrekin eta % 15,1ek soilik dio ez dagoela a
dos edo bat ere a
dos. Zenbaki orokorrei erreparatuz gero, baieztapen horrek batez beste 6,1 puntu lortu ditu eta horrek a
gerian uzten du internautek a
rgi daukatela informazio gehiago eskuratu eta komunikazio berrietara jotzeko a
ukera tresna erabilgarria izan daitekeela herritarren eskubideak hobeto ezagutzeko eta eskubideak defendatzeko formula berriak bilatu edo daudenak indartzeko.
“Eusko Jaurlaritzak ematen dituen gizarte-zerbitzuak hobetzen laguntzen dute”.
Baieztapen horrek 5,5 puntu eskuratu ditu, hau da, balorazio-eskalan “ez a
dos, ez kontra” egongo lirateke. Nahiz eta inkesta egin duten biztanleen % 45ek baieztatzen duen a
dos edo oso a
dos dagoela esaldi horrekin, gainerako % 55a gainontzeko kategorietan banatzen da (ez a
dos, bat ere a
dos, ez a
dos ez kontra, ez daki/ez du erantzun) eta pertsona ugari (% 32) daude “ez a
dos, ez kontra” eta “ez daki/ez du erantzun” a
rtean. Informazio horrek nahasia eman dezakeen a
rren, inkesta egiten duten biztanleek esaldi horri buruzko ezagutza-falta dutela iradoki lezake.
“Gizarteko desberdintasunak murrizten lagundu dute”.
Inkesta egin duen biztanleria ez da esaldi horrekin a
dos a
gertu. 0tik 10erako eskalan 4,4 puntu dituela, datuei jarraiki biztanleriaren % 30 soilik dago a
dos IKTek gizarte-desberdintasunak murrizten lagundu dutela dioen baieztapenarekin. A
itzitik, % 43,2k dio ez dagoela a
dos edo bat ere a
dos baieztapen honekin, % 22k dio ez dagoela ez a
dos, ez kontra, eta % 4,4k ez daki edo ez du erantzun. A
rgi dago, beraz, bazterkeria digitaleko a
rriskuen pertzepzioari buruzko hurrengo a
talean zehatzago a
ztertuko dugun bezala, biztanleria, gaur egun, ez dagoela a
dos IKTek gizarte-desberdintasunak murriztea lortu dutela dioen baieztapenarekin.
“Osakidetzak emandako osasun-zerbitzuen kalitatea hobetu dute”.
5,5eko puntuazioarekin, balorazioen taularen erdian kokatzen da, hau da, “ez a
dos, ez kontra”. Maiztasunen banaketari buruzko a
zterketari erreparatuz gero, hobeto jakin dezakegu inkesta egin duten biztanleek zein neurritan uste duten IKTen erabilerak Osakidetzak emandako osasun-zerbitzuen kalitatea hobetu duela. Hori horrela, internauten % 49,4k a
itortu du baieztapen horrekin a
dos dagoela eta % 23,2k dio kontrakoa (ez dagoela a
dos edo bat ere a
dos).
Kasu honetan, berriz ere, erabaki sendorik gabe (ez daki/ez du erantzun, ez a
dos, ez kontra) dauden pertsonak as
ko dira (% 27,3). Baieztapen horren balorazioa ikusita, esan liteke jendeak ez dakiela IKTek zerbitzu hori zein neurritan hobetu duten. Ondoren, partaidetza-etenari buruzko a
zterketaren kapituluan, zehatzago jorratuko dugu ea biztanleriak zein neurritan ezagutzen dituen a
dministrazioaren webguneak, zein neurritan erabiltzen dituen edo nola baloratzen dituen.
51 Batez besteko balorazioa, 0tik 10era: 0=ez nago bat ere a
dos eta 10=guztiz a
dos nago. Balioen interpretazioa: 0, 1 eta 2=ez nago bat ere a
dos, 3 eta 4=ez nago a
dos, 5=ez a
dos, ez kontra, 6 eta 7=ados, 8, 9 eta 10=oso a
dos.