7.3. Nazio mailako esparru estrategikoa
7.3.1. Espainiako A
genda Digitala
Espainiako Gobernuak Espainiako A
genda Digitala (EAD) garatzea erabaki du, IKTen eta a
dministrazio elektronikoaren esparruan ibilbide-orria ezartzeko erreferentzia esparru gisa. Era berean, 2013ko otsailaren 15eko Ministroen Kontseiluak onartutako a
giri horrek zera lortu nahi du:
Agenda Digitalaren helburuak erdiesteko;
areagotzea ekoizpena eta lehiakortasuna hobetzeko;
administrazioek IKTen erabilera eraginkorra eta intentsiboa eginez.
Horretarako, Espainiako A
genda Digitala 6 helburu edo lan-ildo handiren inguruan egituratzen da:
alfabetatze digitala eta IKT profesional berrien prestakuntza sustatzea.
Espainiako A
genda Digitala partaidetza-sistema baten bidez eratu da, beste batzuetan erabilitakoekin a
lderatuz (hala nola, Espainiako Gobernuko Gardentasun Legearen zirriborroa), herritarrei a
ukera eskaintzen die zirriborroaren neurriak komentatzeko, eta komentario horien erantzunak eta beste erabiltzaile batzuen komentarioak ikusteko.
EAD a
giri horretan proposatutako neurrien a
rtean, txosten berezi honetan jorratutako gaietarako interes berezikoak direnak, hauexek a
zpimarratu beharko genituzke:
Sei hilabetetan (Espainiako A
genda Digitala indarrean sartzeaz geroztik) inklusio digitaleko estrategia 2013-2015 eratzea, informazioaren gizartean talde zaurkorrenak eta Internet erabilera maila gutxiena dutenak gaineratzeko helburuarekin.
Espainian Interneterako irisgarritasuna handitzeko plana, bertan zera jasotzen da:
• Administrazioen zerbitzu publiko digital guztiak irisgarriak direla eta nazioarteko irisgarritasun a
rauak betetzen dituztela bermatzea.
• Irisgarritasunarekin loturiko a
rloak gaineratzea unibertsitateko prestakuntza-curriculumean eta IKT profesionaletan.
• Aniztasun funtzional motaren bat duten pertsonei Interneterako sarbidea errazten dieten konponbideak gaineratu daitezen sustatzea.
Alfabetatze digitalaren plana prestakuntza eta a
lfabetatze programak bultzatzen jarraitzeko, talde zaurkorrenei a
rreta berezia jarrita.
Gizarte zibilaren partaidetza sustatzea inklusio digitala lortzeko lankidetza publiko-pribatuko formulen bidez inklusio digitaleko programak eta proiektuak garatzeko, enpresek a
lor horretan erantzukizun sozial korporatiboko ekintzak garatu ditzaten.
7.3.2. Avanza2 Plana (2011-2015 Estrategia)
Avanza2 Planaren 2011-2015 Estrategia bere a
urrekariak, A
vanza Planak (2006-2010)43 proposatutako helburuetako as
ko erdietsi ondoren onartu zen, ezagutzaren gizarte baterantz a
urrera egiten jarraitzeko beharra estaltzeko as
moarekin. Bigarren etapa horrek, jarraipenezkoak, burutzen a
ri diren jarduerak mantentzen ditu eta a
urreko planaren helburuak eguneratzen ditu gizartearen uneko erronketara egokitzeko.
Lehen fasean Espainiak Europar Batasunarekiko zuen a
tzerapena berreskuratzea bilatzen bazen, bereziki estaldura eta konektibitateari dagokienez, 2. faseak Espainia lehen postuetan kokatu nahi du IKT produktu eta zerbitzu a
urreratuen garapen eta erabileran eta, horrez gain, gizarte ikuspuntua gaineratuko da, izan ere, Informazioaren Gizartea sustatzean pertsona guztiek a
urrerapen teknologikoen onurak lortzea bilatzen da, edozein a
din, genero, bizileku edo gaitasun fisiko, psikiko edo ekonomiko izanda ere. Horregatik, planaren egitura a
ldatu da (1. fasean) 4 jarduera-arlo orokorretik –herritar digitalak, ekonomia digitala, zerbitzu publiko digitalak eta testuinguru berri digitala– 5 jarduera-ardatz zehatzagoetara igarota –azpiegiturak, konfiantza eta segurtasuna, gaitasun teknologikoa, edukiak eta zerbitzu digitalak eta IKT sektorearen garapena–, Europako ekimenen barnean (Europako A
genda Digitala) kokatutako gobernu-ekintzaren norabide berria islatzen dutenak.
Horretarako, 180 neurri baino gehiago proposatzen dira, a
rdatz ezberdinetan identifikatutako 34 erronken a
rabera a
ntolatuta eta a
rauzko a
ldaketen proposamenera gehituta honako helburuak lortu nahi dituzte:
1.H. Herri A
dministrazioetan IKT prozesu berritzaileak sustatzea.
2.H. IKTak osasunean eta gizarte ongizatean zabaltzea.
3.H. IKTak hezkuntza eta prestakuntza sisteman a
plika dadin sustatzea.
4.H. Telekomunikazio-sareen gaitasuna eta hedapena hobetzea.
5.H. Segurtasunaren kultura herritarren eta enpresen a
rtean zabaltzea.
6.H. Herritarren zerbitzu digitalen erabilera a
urreratua a
reagotzea.
7.H. Enpresan negoziorako IKT konponbideen erabilera hedatzea.
8.H. IKT sektorearen teknologia gaitasunak garatzea.
9.H. Eduki digitalen sektorea indartzea.
10.H. IKT berdeak garatzea.
Proposatutako neurriak berrikusteko e-inklusioaren eta e-partaidetzaren inguruko garrantziaren ikuspuntutik, a
ipatu beharra dago eredu a
ldaketa horrek herritar guztiek (ezgaitasunen bat duten pertsonak eta helduagoak direnak –ETEez gain– gaineratzeko a
halegin berezia eginez) informazioaren gizartearen onurak jaso ditzaten lortzeko as
moa islatzen duela.
Izan ere, herritar guztiei telekomunikazio egokien a
zpiegiturak eskaini eta zabaltzeak (1. a
rdatza, “Azpiegiturak”) eten digitala eta genero-etenaren a
urka (eta infobazterkeria a
rriskuan dagoen talde batean egotetik sortutako beste edozeinen a
urka) borrokatzeko a
ukera eskaintzen du, herritarrei zerbitzu elektroniko a
urreratuak eskaintzeko a
ukera (…).
Era beran, herritarren a
rtean IKTekiko konfiantza handitzeak eta erabilgarritasunari eta segurtasunari buruz kontzientziatzeak (2. a
rdatza, “konfiantza eta segurtasuna”, informazioa, produktuak eta mota guztietako zerbitzuak eskaintzeko bide horrekiko erabiltzaileen konfiantza handiagoa sustatuz, herritarren eskura jarritako teknologia eta zerbitzuen eskuratze handiagoa lortzen lagunduko du.
Bestalde, nabarmena da 3. a
rdatzean “gaitasun teknologikoa” gaineratutako neurriek herritarren e-inklusio eta e-partaidetzarako a
ukeretan duten rola. Gaitasuna informazioaren gizartearen zutabeetako bat da, ezagutzarik, gaitasunik, a
halmen digitalik gabe herritarrek ezingo dituzte erabili euren esku jarritako tresnak. Horregatik, A
vanza2 Planak bere a
urrekontuaren zati handi bat herritarrei IKTen erabilerari eta onespenari dagokionez prestakuntza eskaintzen dieten ekintzen garapenera bideratu du (eta oraindik ere bideratzen du), baita zerbitzu digitalak erabilerari dagokionez ere, bereziki bazterkeria digitalaren a
rriskuan dauden herritarrei zuzenduta. Horrez gain, sarean genero berdintasuna sustatu da, generoaren eten digitala murrizten lagunduz.
4. a
rdatzari dagokionez, “eduki eta zerbitzu digitalak”, a
ipatu beharra dago oso garrantzitsua dela plan honen bidez eduki digitalen industria bultzatzea, garatutako edukien irisgarritasuna bermatzeko a
haleginak eginez; toki erakundeak babestea Irisgarritasunaren Legearen egokitzapen une honetan, bazterkeria a
rriskuan dauden taldeetako herritarrak baztertzen ez direla bermatuz; eta zerbitzu hobeak, segurtasun gehiago eta herritarren partaidetzarako eskaerak kontuan hartzea; zerbitzu berriek (hezkuntza, osasunean…) irisgarritasun eta elkarreragingarritasun irizpideak bete behar izatea proposatzea; herri a
dministrazioaren eraldaketa bultzatzea, gobernu ireki baten eredurantz bilakatuz. Horrek guztiak, zalantzarik gabe, a
ldaketa kultural handia dakar eta horretarako, herri a
dministrazioaren eta herritarren a
rteko elkarreraginerako estrategia berria a
bian jarri behar da; estrategia horren ezaugarria izango da komunikazio kanalak ezarriko direla eta haien a
rteko harreman zuzena egongo dela.
Azkenik, 5. a
rdatzaren bidez, “IKT sektorearen garapen industriala”, IKT produktu, prozesu, a
plikazio, eduki eta zerbitzu berriak garatzea bilatzen da, herritarren, enpresen, gizarte zibilaren, a
dministrazio publikoen… eskura jarriko direnak.
43 A
vanza Plana (2006-2010) Informazioaren Gizartea garatzeko eta Europarekin eta Komunitate eta Hiri A
utonomoen a
rtean bateratzeko.