Herritarrek beren eskubideak urratu direlakoan edo indarreko legea bete ez delakoan a
dministrazio publikoen a
urka a
urkezten dituzten kexen gainean ebaztea da A
rartekoaren oinarrizko eginkizunetako bat.
Bere funtzio a
dierazgarria hori izanik, A
rarteko erakundeak a
dministrazioaren kontrol eta orientazio jarduera proaktibo ugari burutzen ditu as
mo orokorreko beste tresna batzuen bidez. Horien helburuak a
dministrazioaren jardueran praktika onak edo a
ldaketak proposatzea, esparru jakin bateko herritarren eskubideen betetzeari buruzko ikerketa eta eztabaida sustatzea edo horien hedapena bultzatzea dira.
Kapitulu honetan 2012. urtean zehar bideratutako jardueren emaitzaren laburpena gaineratu dugu eta A
rartekoaren web orrira bidaltzen ditugu horien inguruko informazio zehatzagoa nahi dituztenak..
1. Gomendio orokorrak
Banakako kexen ebazpena, zalantzarik gabe, garrantzi handikoa da a
zaltzen diren kasu konkretuak a
rgitzeko. Nolanahi ere, batzuetan ikusten da a
uzia kasu partikularraz harago doala eta modu orokorrean hel dakiokeela, herritar ugariri edo, modu estrukturalean, a
dministrazioen jardunari eragin diezaiokeelako.
Zenbaitetan, a
rau a
ldetik hutsuneak daudela sumatzen da, edo a
ldatu egin behar direla lehendik dauden a
rauak, bidegabekeriazko egoerarik ez gertatzeko edo eskubideak hobeto bermatuko dituzten a
rauak lortzeko.
Halako kasuetan, A
rartekoak gomendio orokorrak egiten ditu, a
dministrazio bati edo hainbati begira.
2012. urtean, 3 gomendio orokor egin dira, beste hainbeste gairen inguruan. Gomendio horiek osorik gure web gunean a
urki daitezke (www.ararteko.net). Gainera, oso a
urreratuta daude beste zenbait gomendio eta 2013ko lehen hilabeteetan a
rgitaratuko dira.
Euskal Osasun Sistema/Osakidetzaren esparruan zerbitzu espezializatua eta ospitalea a
ukeratzea
Gomendio horretan A
rartekoak Euskal Osasun Zerbitzuari a
dierazi dio ospitalea eta zerbitzu espezializatua hautatzeko eskaerak malgutasunez a
zter ditzala, osasun-antolamenduari lotutako premiak erabiltzaileen eskaerek oinarri dituzten inguruabarrekin uztartuz.
1.2. Ordainagiri bidez a
ldizka kobratzen diren zergetan, zerga-onurak urtero eskatzeko baldintza a
ldatzea, onuraz hobeto baliatzeko a
ukera eskaintzen duten beste baldintza batzuen truke
Ordainagiri bidez a
ldizka kobratzen diren zergetan, zerga-onurak urtero eskatzeko baldintza a
ldatzea, onuraz hobeto baliatzeko a
ukera eskaintzen duten beste baldintza batzuen truke
Arartekoak hauxe gomendatzen die Euskal A
utonomia Erkidegoko udalei: ordainagiri bidez a
ldizka jasotzen diren zergei dagokienez eskatu behar diren onuren kasuetan, toki erakundeek euren zerga ordenantzak a
lda ditzaten onura urtero eskatu behar izatearen beharra kenduz, onura horrek, bere izaerarengatik, subjektu pasiboaren a
ldeko ondorioak izan ditzakeenean hainbat zerga ekitalditan zehar.
1.3. Eusko Jaurlaritzako Segurtasun Sailak, Osakidetzak eta udaltzaingoek koordinazio mekanismoak ezarri behar dituzte istripuetako biktimen familiei informazioa a
halik eta lasterren eman dakien bermatzeko
Eusko Jaurlaritzako Segurtasun Sailak, Osakidetzak eta Udaltzaingoek koordinazio mekanismoak ezarri behar dituzte istripuetako biktimen familiei informazioa a
halik eta lasterren eman dakien bermatzeko
Istripuetan esku hartzen duten zerbitzu publiko ezberdinetako a
dministrazio a
rduradunek beharrezkoak diren koordinazio mekanismoak ezarri behar dituzte istripu horietan zauritu diren pertsonen familia inguruak a
halik eta lasterren istripuaren eta biktima ospitale zentro batera eraman dutenaren berri duela bermatzeko.
Bideratutako mekanismoek zehaztu beharko lukete esku hartzen duten zerbitzuetako zeini dagokion informazio hori eskaintzea eta bermatu beharko lukete zauritua hartzen duen osasun zentroak, hura heltzen denean, familiari informazio hori helarazi ote zaion badakiela.
2. Azterlanak
2.1. Giza eskubideak, krisi ekonomikoko garaietan egiten diren politika publikoen berme gisa
Azterlan horren bidez, A
rartekoak politika publikoen diseinua gidatu behar duten giza eskubideen printzipioen inguruko gogoeta egiten du.
Berdintasuna eta bazterkeriarik eza bezalako oinarrizko printzipioak, eskubideen unibertsaltasuna, zatiezintasuna eta elkarren a
rteko mendekotasuna eta konponketarako, modu a
ktiboan parte hartzeko eta informazioa eskuratzeko eskubideak a
biapuntutzat hartuta, A
rarteko erakundeak botere publikoentzako gomendio praktiko jakin batzuk a
urkeztu ditu:
autonomia pertsonalak eta gizarte demokratiko baten balio egituratzailea hartuta;
argitan eta erabilgarri dauden baliabide guztiak erabili direlako.
aukera izan behar dute.
Botere publikoek krisi ekonomikoa giza eskubideen krisi ez bihurtzeko erantzukizun handia dute. Finantza-sistema onbideratzea, a
rrisku-prima gutxitzea eta defizitaren helburuak betetzea ezin dira egin eskubide horien bizkar.
2.2. EAEko haurren, nerabeen, gazteen eta helduen buruko osasunaren a
rretaren inguruan egindako hurbilketa: erronkak eta a
ukerak
Azterlan honetan, A
rartekoak euskal herri a
dministrazioek bereziki zaurkorrak diren talde horien buruko osasuna bideratzeko etab a
besteko a
zken urteetan egin duten a
halegin handia onartzen du. Horrez gain, ekimen berriak, garapen handiagoa edo hobekuntza behar duten kontuak a
zpimarratzen ditu.
Azken urteetan pertsona heldu, haur eta gazteentzako buruko osasuneko zentroak, ospitaleratze motzeko unitateak, pertsona heldu, haur eta gazteentzako eguneko zentroak, egonaldi erdiko unitateak, errehabilitazio unitateak eta psikogeriatrikoak sortu, ezarri eta hobetzeko bultzada nabarmena a
ntzeman dugu, baita ospitaleak ez diren egoitza egiturak (tutoretza pisuak, pisu gainbegiratuak, egoitza txikiak, etxeak, erkidego terapeutikoak, pentsio eta ostatu babestuak, etab.) pixkanaka sortu eta handitzeko bultzada ere, hori guztia desinstituzionalizazio prozesu a
maitu gabe baten esparruan.
Herritarren kexak izapidetzean, buruko osasuneko esparruko elkarteekin harremanetan egotean eta a
dministrazioek eskainitako informazioa a
ztertzean lortutako ezagutzarekin, A
rarteko erakundeak laguntza eskaini nahi du guztiok egin nahi dugun bide honetan, haren helburua pertsona horiek errehabilitazio psikosoziala lortzea, indartzea eta eraginkortasunez gizarteratzea baita.
2.3. Krisiaren eragina haurrengan: EAEko errealitatea
Krisia herritarren bizi-baldintzetan eta pobrezia-tasetan eragina izaten a
ri da, baina eragin hori ez da berdina herritar guztientzat. Haurrak a
rrisku gehien duten taldeetako bat dira, mendekotasun ekonomikoa, soziala, parte-hartzailea, legala eta politikoa baitute. Horrez gain, eragin hori beste kolektibo batzuetan baino oharkabeagoan pasatzen a
ri da. Eta bistakoagoa egiten laguntzeko hain zuzen, A
rartekoak krisi ekonomikoak haurrengan duen eraginari buruzko a
zterlan bat burutu du.
Azterlanak guztira 58 a
dierazle jorratzen ditu, 7 eremutan taldekatuak, a
zken urtekoetan krisi ekonomikoak EAEko haurren ekonomia- eta gizarte-arloko eskubideen baliatzeari zuzenean nola eragiten dion a
gerian jartzen dutenak.
3.1. EAEn, as
katasuna kendu dieten pertsonen buruko osasunak jasotzen duen a
rreta sozio-sanitarioaren egoerari buruzko txostena
Urteak dira, Euskadin preso bizi diren pertsonen buruko osasuna haien eskubideen a
lde lanean diharduten kolektiboen eta A
rarteko erakundearen kezka nagusietakoa dela. Espetxeetako biztanleriari buruzko a
zterlan as
kok a
gerian utzi dute preso bizi diren pertsonen buruko osasuna nabarmenki narriatzen dela. Buruko gaitzak dituzten, droga mendetasunarekin zailtasunak edota buruko ezintasunak dituzten pertsonak ugaritzen dira. Era berean, osasun a
rreta ematen dien sistemak gabeziak dituela hauteman da.
Txostenaren helburua zera da: preso dauden pertsonen egoera ezagutzea, euren buruko osasunaren egoerari dagokionez; espetxe bakoitzean a
rreta sozio-sanitarioa emateko baliabideak ezagutzea; osasun a
rretarekin eta, espetxetik a
teratzerakoan, gizarte a
rretarekin lankidetza hitzarmenak edo koordinazio mekanismoak eta presoen eskaera eta beharrak ezagutzea, euren buruko osasunean eragina duen edozein zailtasun barne.
Modu berean, txostenak Eusko Jaurlaritzaren menpe dagoen Ibaiondo internamendu-zentroan dauden a
dingabeen eskaeren eta beharren a
zterketa bat barne hartuko du.
3.2. Euskadin, e-gizarteratzeari eta, informazioaren eta komunikazioaren teknologien bidez, gizartean eta eremu publikoan parte hartzeari buruzko txosten berezia
Gaur egun elkarri lotutako sare batean murgildurik bizi gara eta etengabe eta berehala edonork hainbat urtetan bereganatu dezakeena baino as
koz informazio kopuru handiagoa jasotzen dugu. Informazioaren eta komunikazioaren teknologiak (IKT), ezagutzaren gizartea edo gizarte sareak bezalako terminoak gure hiztegian sartu dira eta, era kontzientean edo ez kontzientean, egunero gure bizitzako a
lor guztietan a
gertzen dira (lana, gizartea, familia, etab.).
Txosten berezi honen bidez (2012ko a
benduan bukatu zen eta laster a
rgitaratuko da), A
rarteko erakundeak euskal gizartearen eskutik gaur egungo IKTen erabilera eta eskuratze mailaren egoera ezagutarazi nahi du, bai eta gizartean eta eremu publikoan IKTen bidezko parte hartze maila ere.
Hainbat ondorio a
ipatuko ditugu:
araberako eten digitala ezin da oraingoz gainditutzat hartu: euskal familien % 34,2k ez du interneterako konexiorik.
aukeraren
araberako etena baloratzen badugu, harrigarria da Euskadin internet erabiltzen duten herritarren % 13,5ak uste duela interneten edo IETen erabilera ez diola hobekuntza zehatzik eskaini haren bizitzan.
arabera IETen eragin positiborik handienak honakoak izan dira: erakundeak herritarrengana hurbiltzea, bizi-kalitatea hobetzea eta herritarrek erakundeetan izandako parte-hartzea handitzea.
aipatzen erabakietan parte hartzea horretarako motibazio gisa; herritarren % 33,6k uste du haren parte-hartzea ez dela oso erabilgarria.
Txostenaren a
zken xedea da herri-administrazioei egindako gomendioen a
giri bat garatzea. Egindako ikerketan oinarritua dagoen a
giri horrek, IKTen bidez, euskal gizartearen e-gizarteratzea eta gizartean zein eremu publikoan parte hartzea jorratzeko erronka eta ildo estrategiko berriak mahaigaineratuko ditu.
3.3. EAEn familiak babesteko politika publikoen egoerari buruzko txostena
Familiei laguntzeko politika publiko horiek bultzatu eta indar daitezen sustatzeko as
moz, A
rartekoak a
zterlan bat burutu du a
rlo horretan zer politika publiko dauden a
rgitzeko, bai eta euskal familiek zer premia eta eskari dituzten a
rgitzeko ere.
Kontu honekiko hurbilpena, zentzu zabal batean, egun a
rte familiak babesteko bideratutako neurri publikoen a
zterlanaren bidez a
biatu behar da.
Horretarako, familia eredu ugari daudela kontuan hartu beharra dago, a
mak a
itak eta seme-alabek osatutako ohiko familia ereduan barneratu ezin daitezkeenak.
Azterlanaren bidez, halaber, euskal familiek duten babes-maila gure Europako inguruko beste erreferenteekin a
lderatzen da.
Haren helburuetako bat euskal familien eskaerak eta beharrak a
rgitzea eta une honetan dauden babeserako politikekiko as
etasun-maila a
ztertzea da.
4. Ikerketa bekak
“Juan San Martín” giza eskubideen bildumaren barnean, honako ikerketa lana argitaratu da: Aplicación de los derechos de las personas usuarias y consumidoras en la Comunidad A
utónoma del País Vasco. Farapi: A
na Beatriz Rodríguez Ruano, Oihane García Santiago, A
maia Benito Pumarejo, A
raitz Rodríguez Gutiérrez, Nerea Elías Muxika, Begoña Pecharromán Ferrer.
Lan hori A
rartekoak 2010eko a
zaroan deituriko beka baten bidez bultzatutako izen bereko ikerketa-proiektuaren barnean jasotzen da. Deialdiaren bidez Euskal A
utonomia Erkidegoko eremu zehatzean a
razo jakin baten a
zterketa sustatu nahi zen, erabiltzaile eta kontsumitzaileen hainbat eskubideen a
plikazioa sakonki a
ztertze a
ldera, herritar gehienengan eragina duten a
razoak direla uste izanik, eta eskubide horien urratzea babesik ez duten talde zehatzetan indar gehiagorekin eragiten duela jakinda. (ikusi txosten honetako II.8. kapituluko III. a
tala)
Hainbat ondorio a
zpimarratu nahiko genituzke, interesgarriak direlakoan:
ardatza izan da eta pisu handia izan du herritarren identitatean. Baina kontsumitzaile gisa ditugun eskubideen kontzientziak eta ezagutzak zertxobait estuak izaten jarraitzen dute. Hala ere,
azken urteetan nolabaiteko indartzea egon da, neurri batean munduko krisiaren testuingurua dela-eta, lortutako eskubideak
aldarrikatzeko mekanismoak
abian jarri baititu.
alorreko eskubideen defentsari buruzko legeria ugaritu da, baina hala ere, oraindik ere kontsumitzaileen eskubideak urratzen dira. Kasu batzuetan,
aireko garraioan esaterako, sistematikoki gertatzen da. Zenbaitetan, zigorrak ordaintzea enpresentzat errentagarriagoa da jarduteko moduan
aldaketa eraginkorrak egitea baino.
aipatzen kontsumitzaileen eskubideen berri ematen denean, prozesua desadostasun eta gatazkarik gabeko prozesu mekanikoa balitz bezala, erantzun emozionalak eragingo ez balitu bezala. Hala eta guztiz ere, positiboki erabil daitezkeen hainbat sentsazio ere badaude, prozesuekin jarraitzeko motibatzen dutenak.
aldatzen dira haiek jarduten dutenean, eta enpresek ere badakite hori, erakunde horientzat berariazko bideak sortzen baitituzte. Hala eta guztiz ere, erakundeek administrazioen babes falta eta herritarren kontzientziazio eskasa salatzen dute, bereziki erakunde pribatuen kasuan,
asoziazionismo maila txikia baitute eta, beraz, eragina izateko
ahalmena mugatzen da.
azterketaren ondoren, ondorio eta
amaierako proposamen gisa, proiektuan
antzemandako faktoreetan esku hartzeko beharra
aipatzen da, kontsumoaren kultura
aldatzeko eta herritar bakoitzak, kontsumitzaile eta banakako erabiltzaile den heinean, baina baita talde handiago baten parte den heinean ere, jakin dezan eskubideak erreklamatzean hartutako erabakiek herritar guztiengan eragina dutela. Gainera, garrantzitsua da parte hartzen duten
agente guztiak, enpresak barne, prozesu horren konplize sentitu daitezen, erronka zaila baina lortu daitekeena.
5. Arartekoaren udako ikastaroak
EHUko XXXI. Udako Ikastaroen barruan, Donostiako Miramar Jauregian A
rarteko erakundeak a
ntolatutako ikastaro bat egin zen, Kontsumitzaileen eta erabiltzaileen eskubideak eta enpresa pribatuen bitartez interes orokorreko zerbitzuak ematea izenburukoa.
Gaur egun, a
dministrazioaren a
rloan eta gizartean onartu ohi den jokabide bat da pertsonen eguneroko bizitzarako garrantzi handiena duten zerbitzu orokor eta publikoak
–elektrizitatea, ura, telefonia, garraioa eta a
bar– enpresa pribatuek ematea kudeaketa sistema ezberdinen bidez.
Interes orokorreko zerbitzuak pribatizatu a
rren ez litzateke inolako babesik galdu behar, izan ere, oinarrizko eta ezinbesteko eskubideen a
urrean gaude, urratuz gero, herritarren bizi-kalitatean eragina dutenak.
Zentzu horretan, A
rartekoak a
razo horren inguruko eztabaida piztu nahi izan zuen, interes orokorreko zerbitzuen ikusmoldeari eta erabiltzaileek zerbitzuen eta euren eskubideen inguruan egiten dituzten salaketei buruzko ikuspegi teorikotik a
biatuta. Era berean, a
lde batetik, euren titulartasuneko zerbitzuen eskaintzaren kontrol eraginkorra eta errealaren gainean eskumena duten a
dministrazioen betebeharrak a
ztertzen saiatzen zen; eta, bestetik, esku hartzen zuten enpresek barneko prozesuak erregulatzeko eta kontrolatzeko beharraren inguruan zuten ikuspegia miatzen zen, kontsumitzaileen eskubideen tutoretza bermatzeko.
Horretarako, hizlari-multzo garrantzitsua izan zen. Hasteko, interes orokorreko zerbitzuen kontzeptua eta haren a
raupetzea landu ziren, Clara As
úa doktoreak esparru juridikoari buruz egindako a
urkezpenaren bitartez. Izan ere, pertsona kontsumitzaileen eskubideen zaintza-tresnei buruzko hurbilpena egin zigun, hiru lurralde-esparruri dagokienez: Europa, Espainia eta Euskadi. Ondoren, Teresa Costa doktoreak hitz egin zuen. Izan ere, kontzeptu-esparru hori ikuspegi ekonomikotik eta enpresaren ikuspegitik osatu zuen, eta Energiaren Batzorde Nazionaleko lehendakari gisa izan zuen eskarmentuari buruz ere hitz egin zuen. A
maitzeko, mahai-inguruak, bertako kideen bidez, izaera praktikoko ikuspegi osagarriak eskaini ditu.
6. Giza eskubideei buruzko jardunaldiak
Arartekoak maiatzaren 14an eta 15ean Gizarte eskubideak krisi garaian: badago konponbidea, bila ditzagun a
ukerak” izenburuko jardunaldiak a
ntolatu zituen. Bertan giza eta gizarte eskubideetan, ekonomian, politika publikoetan, demografian edo Europako politiketan a
dituak zirenek parte hartu zuten, baita Euskal A
utonomia Erkidegoko gizarte errealitatea ezagutzen zuten a
dituek ere. Bertan egon ziren parte-hartzeek eta eztabaidek a
gerian utzi zuten bizitzen a
ri garen egoeraren zailtasun izugarria eta horrekiko irteera bat bilatzeko zailtasun handiak.
Arartekotik erabilgarritzat eta egokitzat jotzen dugu, gure esleipenak erabiliz, gizarteari, gizarte erakundeei eta botere publiko eta a
dministrazioei gertatzen a
ri denari buruzko a
zterketak eta ikuspuntuak eskaintzea gure erakunde-erantzukizunaren ikuspegitik, a
ldi berean, gizarte eskubideen gutxieneko eta ezinbesteko edukien mugak erakusteko a
halegina eginez. Zentzu horretan, giza eskubideen esanahiari buruzko a
zterlan juridikoa burutu dugu, bereziki krisi ekonomiko garaian politika publikoak diseinatzerakoan eskubide sozioekonomikoek duten esanahiari buruzkoa. Espainiako konstituzio a
ntolamenduaren eta giza eskubideen nazioarteko zuzenbidearen a
zterketa zein horren inguruko jurisprudentzia oinarri izanik, a
zterlanak (kapitulu honen 2. a
talean a
ipatutakoa) defendatzen du gisa-eskubideek botere publikoak derrigortzen dituztela euren burutzapen eta betetze eraginkorra bermatzen duten politikak, prestazioak eta zerbitzuak sortu eta mantentzera.
Jardunaldietako hitzaldien bilduma 2012ko irailean a
rgitaratu zen.
7. Beste jarduera batzuk
7.1. Arartekoaren informazio-guneak egoitza publikoetan
Arartekoak euskal herritarrei egiten duen lanaren berri emateko zereginarekin jarraitzen du, Euskal A
utonomia Erkidegoan bizi diren pertsona guztiek jakin dezaten erakunde honek zein zerbitzu publiko eskaintzen duen, eta nola izan dakiekeen erabilgarri. 2009an, A
rartekoak informazio-kanpaina bat hasi zuen, hau da, EAEko udaletxeetan informazio-gune batzuk jarri zituen, eskultura baten a
ntzeko euskarri bat, kartoi-harrizkoa, erakundearen inguruko informazio interesgarriarekin (zer den, zer egiten duen, noiz jo A
rartekoarengana, nola a
urkeztu kexa bat...).
Lehenengo fasean, informazio-gune horiek EAEko udal bakoitzean jarri ziren, ikus daitezkeen eta normalean jendea as
kotan ibiltzen den tokietan. Bigarren fasean, informazio baliabideak hiru foru a
ldundietako eta Eusko Jaurlaritzako bulegoetara bidali ziren.
Ararteko erakundea euskal gizarteari hurbiltzeko eta gauzatzen dituen zereginak gehiago eta hobeto ezagutzera emateko, ekimen berri bat jarri da martxan: lau hilez behingo dibulgazioko a
ldizkari bat bidaltzea informazio-guneetara, hain zuzen. Modu labur eta entretenigarrian a
zaltzen du A
rartekoak a
zken hilabeteetan gauzatu dituen jarduera batzuk (ezohiko txostenak, gomendioak, kexak eta kontsultak...). Gainera, liburuxka zabalgarri batzuk egin dira, eta, bertan, bost hizkuntzatan (euskaraz, gaztelaniaz, ingelesez, frantsesez eta a
rabieraz) jaso dira Giza Eskubideen A
dierazpen Unibertsalaren 30 a
rtikuluak.
7.2. Aldizkari digitala
Arartekoak etengabe egiten du a
pustu modernizazioaren a
lde, baita herritarrei egiten dugun lanaren berri emateko bideak hobetzearen a
lde ere, eta, horri esker, 2012an
“e-albisteak” a
ldizkari digitala sendotu da. Oso tresna erabilgarria da herritarrei erakunde honek gauzatzen dituen jarduera guztien berri emateko. Bi hizkuntzatan a
rgitaratzen da eta erraz irakurtzen da. A
ldizkari honen formatua malgua da, eta, bertan, A
rartekoaren jarduerarik garrantzitsuenetako batzuk jasotzen dira: gomendioak, a
rtikuluak, a
rgitalpenak, ebazpenak...
Informazio eguneratua eskaintzeaz gain, a
ldizkari digitalak, era berean, zuzeneko esteken bitartez web orriko beste eremu batzuetara sartzeko a
ukera ematen du; a
dibidez, Haur eta Nerabeentzako Bulegora, a
rreta publikoko kolektiboetara, ebazpenetara, gomendioetara, ohiko txostenetara eta ezohiko txostenetara.
Gobernuz kanpoko erakundeak eta gizarte zibil a
ntolatua buletin honen xede garrantzitsua dira, baita herri-administrazioak, komunikabideak eta A
rartekoak egiten duen lanaren informazio eguneratua izan nahi duten herritar guztiak ere.
2012 - Begiratu zure inguruan
Data: 2012/11
Kontsumitzaileen eta erabiltzaileen eskubideak eta enpresa pribatuek interes orokorreko zerbitzuak egitea
Data: 2012/10
Eskubide sozialak krisi garaian
Data: 2012/09
Aplicación de los derechos de las personas usuarias y consumidoras en la Comunidad A
utónoma del País Vasco
Egilea: Farapi: Farapi: A
na Beatriz Rodríguez Ruano, Oihane García Santiago, A
maia Benito Pumarejo, A
raitz Rodríguez Gutiérrez, Nerea Elías Muxika, Begoña Pecharromán Ferrer
Data: 2012/06
2011. urteko txostenaren laburpena
Data: 2012/03