2.1. Neska-mutilen eta nerabeen edo haiei buruzko kexa-espedienteak: gerturatze kuantitatiboa
2011an, haurren eta nerabeen presentzia edo inplikazioa a
rgi eta garbi a
ipatzen zuten 292 kexa-espediente izan ziren guztira, A
rartekoaren guztizko jardunaren ia %12,4. Komeni da a
zpimarratzea zenbaketa horretan hiru suposizio hartu direla kontuan:
aurkeztutako kexak.
aurkeztutako kexak. Oso ehuneko handi batean, pertsona hori haurraren
aita edo
ama izan ohi da, baina batzuetan senideak, hezitzaileak edo gertuko pertsonak ere izan daitezke.
Ez dira zenbatu baina a
intzat hartu beharko lirateke diru-sarrerak bermatzeko errentaren inguruan zenbait familiek a
urkeztu dituzten 290 kexak; izan ere, portzentaje a
ltu batean familia horietan a
dingabeak daude. A
nalisi handirik egin gabe, hainbat ikerketek baliabide ekonomikorik eza eta ondasun materialak eskuratzeko a
ukerarik eza, hezkuntza eta osasuna, besteak beste, bezalako eskubideak a
ukera berdintasunez gozatzeko zailtasunekin lotzen dituzte. Horrez gain, pobrezia eta gizarte bazterkeria testuinguruek familian eta haurren ongizatean eragina daukate, hala nola, familia eta gizarte harremanetan, tratu txarren, indarkeriaren eta eskola uztearen a
urrean zaurkorrago bihurtuz. Krisi ekonomikoak eta enpleguaren egoerak hainbat familiatan eragina eduki dute eta, a
ldi berean, bizitzeko gutxieneko errentak bermatzen dituzten (azken babeserako sarea) politika publikoetan egon den a
tzerakadak, zalantzarik gabe, a
rriskuan jartzen ditu familia horietan hazten diren haurren garapenerako a
ukerak.
Kexa a
urkezten duen pertsonari dagokionez, baieztatu dezakegu soilik kexen % 11 a
dingabeak berak a
urkeztu dituela eta ia kasu guztietan legezko a
din nagusitasunetik oso gertu dagoen gaztea izan da. Izan ere, a
ipatu beharra dago a
dingabe horien ia % 60 orain dela gutxi a
rte babesgabetasun egoeran dauden haurrentzako egoitza-baliabideen erabiltzailea izan dela eta euren emantzipazio prozesuari lotutako a
razoak mahaigaineratu dituzte. Kexen gainontzeko % 89 helduek a
urkeztu dituzten kexak dira, eragindako a
dingabeak hizpide dituzten egoeren berri eman digutenak. Horietatik 32k, edo % 12,3k, titulartzat elkarte edo erakunde kolektibo bat daukate eta kasu guztietan zenbait haur eta neraberi eragiten dieten egoerak a
urkeztu dizkigute.
1. grafikoa. Kexen banaketa, a
dingabearekiko harremanaren a
rabera
Iturria: guk geuk egina
Gaikako esparruen a
raberako espedienteen sailkapena (horren a
zterketa xehatua txosten honetako 2.2. a
taleko muin nagusia osatzen du), ondorengo grafikoan islatutakoa da:
2. grafikoa. Kexen banaketa, a
rlo tematikoaren a
rabera
Iturria: guk geuk egina
Jaso ditugun 292 kexen a
rtean eta txosten hau idatzi zen unean eskura genuen informazioari jarraiki, 42 gaitzetsi egin dira eta gainontzekoak itxita (bakoitza bere emaitzarekin) edo izapidetzearen fase jakin batean daude.
3. grafikoa. Baztertutako eta tramiterako onartutako kexen ehunekoa
alt="03_grafikoa" />
Iturria: guk geuk egina
Kexak ez onartzeko hiru arrazoi nagusiak (arrazoien % 71,4 biltzen baitute) hauek dira: A
rarteko erakundearen eskumenen eremutik kanpo dagoen gai bat izatea (% 33,3), epaiaren ebazpenaren zain dagoen kontu bat izatea (% 21,4) eta irregulartasunen bat dagoela bistakoa izatea (% 16,7). Gainontzeko % 28,6 Herriaren Defendatzaileari igorri zaio, a
zaldutako gaien inguruan duen eskumena a
intzat hartuta, egokitzat jotzen badu ikertu ditzan. Hiru kasutan ez da a
ldez a
urretik dagokion a
dministrazioaren a
urrean erreklamaziorik a
urkeztu edo erantzuteko legeak ezarritako epeen zain gaude; beste hiru kasutan, partikularren a
rteko a
razoak dituzte hizpide eta a
zken bi kasutan ezin izan dira izapidetu a
nonimoak izateagatik edo formari dagokionez a
katsen bat egoteagatik.
Edonola ere, kasu horietan kexan a
zaldutako egoeraren gaineko ikerketa edo esku-hartzea posible izan ez bada ere eta bistakoa den irregulartasun baten ondorioz gaitzetsi diren kexak a
lde batera utzita, izapidetzeko onartu ez diren kexen a
zterketak informazio baliagarria eman digu herritarrek euren eskubideak a
rriskuan ikusi dituzten egoerei buruzkoa. Izan ere, kapitulu honetako bigarren a
talean, egoera horietako batzuk hizpide dituzten oharrak ikusi a
halko dira, bai eta a
rreta bulegoetan a
ntzeman diren eta goian a
ipatutako a
rrazoien pareko a
rrazoimenen ondorioz kexa bihurtu ez diren batzuk ere.
Bestalde, Defentsa Bulego honen irizpidea honako hau da: a
lde batera utzita a
ipatutako eskumen-eragozpenen ondorioz erreklamazio bat formalki izapidetu dezakegun edo ez, erreklamazio hori jarri duenari gure esku dagoen laguntza guztia eman behar diogula, betiere haren funtsa egiaztatu badugu. Modu horretan, gure esku-hartzea, nahiz eta beti ezin zaion zuzenean lotu a
dierazitako as
egabetasunaren zioari, eraginkorra izan dadin saiatzen gara, behintzat horrek erreklamatzailearen bizitzan izan dezakeen eraginari dagokionez. Horixe da hurrengo orrialdeetan jaso ditugun jardueretako batzuen helburua.
4. grafikoa. Baztertutako kexak: baztertzeko a
rrazoiak
alt="04_grafikoa" />
Amaitzeko, esan beharra dago gure jardueraren zati gehienaren jatorria a
ditzera eman ditugun kexak direla. Dena den, kexa horiek a
zaltzen dizkiguten a
razoek banakako kasuak gainditzen dituztenean edo gizartean a
larma pizten dutenean, gure ustez haurren eskubideetako bat a
rriskuan jartzen a
ri den egoera bati dagokionez, A
rarteko erakundearen jarduketa-planak ofiziozko espedienteak a
bian jartzea a
urreikusten du. Horren inguruan a
rituko gara hurrengo a
taleko gaien a
zalpenaren harira.