Bizitzeko eta garatzeko eskubidea
1 (Haurren eskubideei buruzko Hitzarmenekoa)
2. Estatu kideek bermatuko dute, ahalik eta gehien, haurraren biziraupena eta garapena.
Diru-sarrerak bermatzeko euskal sistemako prestazio ekonomikoei buruzko espedienteen titularren bizikidetza-unitateetan 18 urtetik beherako zenbat pertsona dauden jakiteko balioespenak eginez urteak eman eta gero, 2015ean ahalegin handia egin da eragindako haur eta nerabeak bizikidetza-unitate horietako zeintzuetan egon diren jakite aldera. Datu hori ezin izan da kasu guzti-guztietan eskuratu, eta erakunde honetan diru-sarrerak bermatzeko errentari eta etxebizitzarako prestazio osagarriari buruz aurkeztu diren espedienteen herenean baino zertxobait gehixeagoan (%37,38) informazio hori ez edukita ere, 260 dira urritasun ekonomikoko egoeran dauden adin txikikoak dituzten bizikidetza-unitateak (izan ere, prestazio horien onuradun izateak agerian jartzen du urritasun ekonomikoko egoera daudela), hau da, diru-sarrerak bermatzeko errentari eta etxebizitzarako prestazio ekonomikoari buruzko espedienteen %34,74. Bada, bulego honek eta txosten honetan kontuan hartutako espedienteen %50 dira, funtsean, adin txikikoak dituzten bizikidetza-unitateak, aurreko atalean ikus zitekeen bezala.
2.1.1. Ar
auzko testuinguru soziala
Egiazki, Euskadin egindako beste ikerketa batzuetan eta testuinguru zabalagoei buruzko txostenetan jasotako datuek egiaztatu egin dute azken urteotan pobrezia eta desberdintasuna hazi egin direla, haurren ar
tean bereziki:
• 2015ean ar
gitaratutako Gipuzkoako Pobreziari eta Gizarte Bazterketari buruzko 2. Inkestan, pobrezia, oro har, 2012 eta 2014 urteen ar
tean jaitsi egin dela egiaztatu da (biztanleriaren %16,8tik -120.000 pertsona- %15era igaroz -111.000 pertsona-). Hala ere, egoera okertu egin da adin txikikoentzat, emakumeentzat eta etorkinentzat.
• Bizkaiko Pobreziaren eta Gizarte Bazterketaren Behatokiaren lehenengo txosteneko datuen ar
abera, Bizkaiko biztanleriaren %22,1 (249.716 pertsona) pobreziarako eta gizarte bazterketarako ar
risku egoeran dago, lau urte lehenago baino puntu eta erdi gehiago.
• Pobreziari eta Desberdintasun Sozialei buruzko Inkestako Moduluak Gizarte Premiei buruzko 2014ko Inkestan (pobreziaren adierazleak eguneratzen ditu urte horren ar
abera) emandako datuetatik nabarmendu beharra dago, hain justu ere, haurren taldea dagoela pobreziak eta eskasiak aurrera gehien egiten duen taldeen ar
tean. Hots, haurren pobreziak gure lurraldeko biztanleria orokorraren pobreziak beste aurrera egiteaz gain (horixe izaki ikerketaren lehenengo eta oinarrizko ondorioa), 14 urtetik beherakoen ar
teko benetako pobrezia egoerek gainerako biztanleen ar
tean baino azkarrago egiten dute aurrera. 14 urtetik gorako biztanleriaren pobrezia tasa, 2008. eta 2014. urteen ar
tean, 1,4 puntutan ar
eagotu den bitartean, igoera 3,9 puntutakoa izan da 14 urtetik beherako biztanleen ar
tean (%7,3 2008an; %9,5 2012an; %11,2 2014an). Gainera, desberdintasun soziala handitu da.
• Pobreziaren eta Gizarte Bazterketaren aurkako Borrokarako Europar Sarearen (EAPNaren) 4. txostenak, pobreziaren egoerari buruzkoak, nabarmendu du krisi garaian erregistratu den desberdintasunaren igoerak isla ar
gia duela klase ertainaren murrizketan.
• Intermon OXFAMen 2015eko txostenak, hau da, “Europa gehiengoarentzat, ez eliteentzat, berehala alda dadila desberdintasunaren eta pobreziaren norabidea Europan” txostenak, Europar Batasunean pobreziarako ar
riskuan dauden pertsonen kopurua ar
eagotu egin dela nabarmendu du, 123 milioi pertsona direlarik gaur, hots, Europar Batasuneko biztanleriaren laurdena, 2008an ziren 116 milioien aurrean. Errumaniako, Italiako, Espainiako, Lituaniako eta Letoniako haurren %30 baino gehiago bizi da pobrezia erlatiboaren atalasearen azpitik, Greziako haurren %40tik gora haur bezala.
Europar Batasuneko pobrezia, ordea, ez da eskasia ar
azoa, baliabideen (errenta eta aberastasunaren) banaketa kontua baizik. Credit Suisse-k kalkulatu du europar aberatsenen %1ak (Europar Batasuneko kide ez diren herrialdeak ere kontuan hartuta) daukala kontinenteko aberastasunaren herena ia, eta, aldi berean, biztanleria pobreenaren %40k Europan dagoen aberastasun garbi guztiaren %1 baino gutxiago partekatzen duela. Bestela esanda: Europako zazpi milioi pertsona aberatsenek 662 milioi pobreenek adinako aberastasuna dutela (Europar Batasuneko kide ez diren herrialdeak ere kontuan hartuta).
• Haurren laguntzarako Nazio Batuen Funtsaren (UNICEFen) “Aukera bat haur bakoitzarentzat: ekitaterako agintza” txosteneko datuen ar
abera, 2015ekoak horiek ere, munduko pobreen erdia dira haurrak.
Arauzko testuinguruari dagokionez, erreferentzia adierazgarriena da Haurrengan inbertitzea: desabantailen zikloa haustea Gomendioa. Europar Batzordeak 2013an onartu zuen hori, herrialde europar askotan haurren pobreziaren eta bazterketaren zifrak hazten ar
i ziren une batean. Oro har, gainerako biztanleen pobreziaren zifren gainetik ar
i ziren hazten aipatutakoak, gure kasuan bezala.
Gomendioa honako gogoetetatik abiatu da:
• Ikusi dugun bezala, haurrek eta nerabeek pobreziarako edo gizarte bazterketarako ar
risku handiagoa dute biztanleria orokorrak baino. Gainera, pobrezian eta gizarte bazterketan hazten direnek eskolan ondo ibiltzeko, osasun ona edukitzeko eta, bizitzako geroko faseetan, euren ahalmen guztia baliatzeko aukera gutxiago dute, egoera horretan ez dauden adinkideekin alderatuz gero.
• Esku hartzen ez badugu, ezer egiten ez badugu, pobrezia gurasoengandik seme-alabengana transmititzen da. Hortaz, belaunaldien ar
tean desabantailak transmititu daitezela saihestea ezinbesteko inbertsioa da Europaren etorkizunerako, eta epe luzerako onurak ekarriko dizkie bai haurrei, bai ekonomiari, bai gizarteari, oro har hartuta.
• Esku-hartze goiztiarra eta prebentzioa funtsezkoak dira politika eraginkorragoak egiteko; izan ere, sufrimendu dosi handiak ekiditeaz gain, merkeagoa izango da (gastu publikoari dagokionez) egoerak hain larriak ez direnean esku hartzea, pobreziaren eta gizarte bazterketa larriagoaren ondorioei ar
reta ematea baino.
• Jarduerak honako bi printzipioen ar
abera gidatuko dira:
- lehenik eta behin, kontuan hartu beharko da haurren interes gorena (gero hitz egingo dugu horri buruz), aldi berean, familiei laguntzeak duen garrantziari balioa emanez, haurrak zaintzeko ar
duradun nagusiak baitira horiek;
- haur guztien ongizatea sustatzeko politika unibertsalen eta gutxien dutenei laguntzeko ikuspegi espezifikoen ar
teko oreka egokiari eutsi beharko zaio.
• Prebentzio eraginkorrena hiru mugarri hauetan oinarritutako estrategia integratuen bidez lortuko da: baliabide egokietarako sarbidea; kalitatezko zerbitzuetarako sarbidea, ar
razoizko prezioekin; haurrek parte hartzeko duten eskubidea.
• Hauen ar
teko konbinazioa behar du baliabide egokietarako sarbideak:
- gurasoek lan merkatuan parte har dezaten laguntzea. Horretarako, hainbat neurri aktibatu beharko dira; zailtasun handiagoak dituzten pertsonak (prestakuntza baxua edukitzeagatik edo beste ar
razoi batzuengatik) lan merkatuan sar daitezen eta bertan gera daitezen laguntzeari zuzendutakoak batzuk, eta familiako bizitza eta lanekoa bateragarri egiten laguntzeari bideratutakoak besteak;
- bizi-maila egokia ematea (bizitza duina ahalbidetuko duena), prestazioen konbinazio ezin hobearen bidez.
2.1.2. Ar
artekoaren jardunbidea herritarren eskarien aurrean
2.1.2.a) Erakunde honetan diru-sarrerak bermatzeko prestazio ekonomikoei buruzko erreklamazioak aurkezten dituzten bizikidetza-unitateetan haur kopuru izugarria dagoela egiaztatu da. Bada, hausnarketaren oinarrian dago egitate hori, izan ere, aipatu gutxieneko sarrerak ukatzen edo kentzen direnean, haurren eskubideei eta interes gorenari eragiten baitzaie. Kontuan hartu behar da 2015ean, funtsean, prestazioen ukapena, etetea edo iraungitzea edo bidegabe jasotako prestazioen erreklamazioa izan direla kexen xedeak (xehetasun gehiagorako, ikus txosten orokorreko II.4. atala).
Hausnarketaren emaitza izan da Arartekoaren apirilaren 8ko 2/2015 Gomendio Orokorra, hau da, Politika publikoetan adingabearen interes nagusia kontuan hartzeko betebeharra; bereziki, diru-sarrerak bermatzeko sisteman.
Esan bezala, honakoa da gomendioa ekarri duen egoera eta bertan zehazki jorratu dena: haurrak dauden bizikidetza- unitateetan diru-sarrerak bermatzeko errenta (eta etxebizitzarako prestazio osagarria, lotuta dagoenean) eteten edota iraungitzen denekoa. Lanbidek ez du zirkunstantzia hori aintzat hartzen prestazioa eteteko edo iraungitzeko erabakia hartzean, eta, ondorioz, haurrak kargura dituzten familiak beharrizan oinarrizkoenei aurre egiteko diru-sarrerarik gabe geratzen dira zenbait hilabetez edo ar
e urtebetez ere, horrek haurren eskubideetan eta euren garapen pertsonalean eduki ditzakeen ondorioekin. Gurasoak edo tutoreak prestazioaren onuraduna den bizikidetza-unitatea osatzeko betekizunak betetzeari uzten dion kasuetan, hala nola, behar besteko baliabideak dauzkanean (147/2010 Dekretuaren 8.3. ar
tikulua), tartean dauden haurren interes gorenari, berez, ez zaio larriki eragiten, baina betekizunak betetzen dituzten bizikidetza- unitateek (baliabide urriak izaten jarraitzen dute) betebeharrak betetzen ez dituzten kasuetan (18/2008 Legearen 19. ar
tikulua eta 147/2010 Dekretuaren 12. ar
tikulua eta 2/2010 Dekretuaren 7. ar
tikulua), haurren interes gorenari eragiten zaiola uste dugu.
Esan dugun bezala, haurren pobreziaren igoeraren harira garatu da eskari honen testuingurua (horren gaineko datuak eman ditugu, bai bulegoaren aurreko urteetako txostenetan, bai aurreko puntuan), bai eta familiei laguntzeko politikak ahulak direlako ere, politika unibertsalik eta irismen luzekorik ez dago-eta, edota diru-sarrerak bermatzeko sistemaren hein baterainoko eraginkortasunagatik, izan ere, hainbat ikerketaren ar
abera, benetako pobrezia egoeran dauden eta seme-alabak dituzten familien %73ra baino ez da iristen aipatu sistema (eskatzailea izan daitekeen biztanleria da hori), eta kasuen %30ean bakarrik ar
i da erabat eraginkorra izaten.
Hortik aurrera, erakunde honek egokitzat jo dituen gogoetak zabaldu ditu gomendio orokorrak, eta, batez ere, bi elementuren gainean oinarritu dira:
1. Esku-hartzea familiei laguntzeko politika publikoetan sartzeko beharra, egungoak baino asmo handiagokoak eta eraginkorragoak horiek, eta epe ertainerako eta luzerako xedeekin. 2014an hausnarketa sakon baten xede izan zirenez, eta horren aipamen ugari daude erakunde honen txostenetan, gogorarazi beharra dago familiei laguntzeko euskal politikentzako erronkek hurrengo kontuak hartu behar dituztela gogoan:
• Neurri unibertsalak, seme-alabak dituzten familia guztiei zuzendutakoak, eta honakoekin dutenak zerikusia:
- Inbertsio publiko handiagoa seme-alabak hazteak dakartzan kostuak konpentsatzeko. Kenkarien bidez, diru-laguntza zuzenen bidez edo “gauzen bidezko” laguntzen bidez (doako eskolako materiala, murriztutako garraioa eta abar).
- Familiako bizitza eta lanekoa bateragarri egiteko neurrietan sakontzea, hala nola, denborak - baimenak (amatasun-aitatasuna, eszedentziak eta lanaldi murrizketak), diru-laguntzak eta kontziliaziorako zerbitzuak.
• Babesgabetasun egoeran dauden edo zailtasun objektibo erantsiak dituzten eta familietan eragin handia duten politika sektorialetatik bideratu daitezkeen zailtasunak dituzten familiei laguntza ematearekin uztartu behar dira neurri horiek, adibidez, diru-sarrerak bermatzeko politikekin, gizarte zerbitzuekin, etxebizitzarekin, hezkuntzarekin edo beste batzuekin.
Europar Batasunaren Haurrengan inbertitzea: desabantailen zikloa haustea gomendioak ezarritako ildoa da hori ere, zera gomendatu baitu bizi-maila egokia ahalbidetzen duten prestazio ekonomikoei dagokienez: “familien diru-sarrerei laguntzea prestazio egoki, koherente eta eraginkorren bidez, esaterako, zerga-pizgarriekin, seme-alabak kargura edukitzeagatiko familia-prestazioekin, etxebizitzarako sorospenekin eta gutxieneko sarreren sistemekin” eta “zuhurtzia erakustea familia-prestazioak gurasoen jarreraren edo haurrek eskolan duten asistentziaren mende daudenean, eta aipatu neurrien balizko eragin negatiboa ebaluatzea”. Hau da, familia-prestazioak gurasoen jarreraren edo haurrek eskolan duten asistentziaren mende daudenean, zuhurrak izatearen alde egin du Europar Batzordeak, neurrien balizko eragin negatiboa kasu bakoitzean ebaluatuz.
Zuhurtziaz hitz egiteak, jurisprudentziako doktrinak dioen bezalaxe, ar
razoiketaz hitz egitea baitakar, kontzeptu banaezin gisa, ar
razoiketak bermatzen du-eta ar
razionalki eta ez ar
bitrarioki jokatu izana, zuhurtziazko egintzen gaineko kontrol egokia ahalbidetzearekin batera. Horrela, “behar besteko” ar
razoiketa eskatuko litzateke, erabakiaren funtsezko eta oinarrizko irizpideak zeintzuk izan diren jakin ahal izateko. Funtsezko irizpide horien ar
tean, erabateko garrantzia dauka neurriak eragindako haurrengan eduki dezakeen eraginak.
2. Adin txikikoaren interes gorena balioestea. Haurren Eskubideei buruzko Batzordeak dioen bezala, bi ar
tikulu daude hitzarmenean, elkarrekin irakurrita, 1989ko hitzarmenak ekarri zuen paradigma aldaketa markatu dutenak. Bi ar
tikulu horiek estatutu berria eman diete haurrei: eskubideen subjektuak izatea, babesteko objektu bakarrik izan beharrean. Ondorioz, harreman berriak sortu dira helduen eta haurren ar
tean: dinamika demokratikoa eratu da. Ar
tikulu horiek 3.a (adin txikikoen interes gorena) eta 12.a dira. Lehenak erabaki guztietan haurren interesa kontuan hartzera behartu ditu erabakitzaileak, eta bigarrenak haurrei entzuteko betebeharra ezarri die estatuei, haurrentzat garrantzia duten erabaki guztiei dagokienez, eta iritzi hori kontuan har dezatela ezarri die, bai eta iritzi horrek hartuko den erabakian eragin ahal izatea ere.
Ikuspuntu horretatik, “adin txikikoaren interes gorena” kontzeptu juridiko zehaztugabea zehaztu da, eduki hirukoitza emanez: eskubide subjektibotzat, printzipio orokor interpretagarritzat, prozedurazko ar
autzat hartu da. Horrela, erabakiak interesdun haurrarengan edo haurrengan eduki ditzakeen ondorioen (positiboen zein negatiboen) balioespena egitea dakar interes gorena zehazteak. Kasu guztietan egin behar da, eta zirkunstantzia zehatzetan oinarrituta. Alabaina, laguntza emateko eta norberaren erabakimenean ez uzteko, kontuan hartu beharreko eta zenbait elementuren ar
abera balioztatu beharreko irizpideak txertatu dira bai Haurren Eskubideei buruzko Batzordearen 14. Ohar Orokorrean, bai duela gutxi onartu den eta haurrak babesteko sistema moldatu duen uztailaren 22ko 8/2015 Lege Organikoan.
Gainera, batzordeak eta lege berriek berretsi dutenez, erabakiek ar
gi eta garbi jaso behar dute eskubide hori berariaz hartu dela kontuan, adin txikikoaren interes gorentzat zer jo den azalduz, erabakia zein irizpidetan oinarritu den azalduz eta haurraren interesak beste gogoeta batzuen aurrean nola balioetsi diren azalduz. Hori guztia ezin hobeto uztartu daiteke aurreko puntuan eskatutako behar besteko ar
razoiketarekin.
Diru-sarrerak bermatzeko errenta erregulatzen duen ar
audiak aintzat hartzen du prestazioaren titularren kargura adin txikikoak egotea prestazioaren zenbatekoa zehazteko unean, bai eta bizikidetza-unitatea balioestean ere, baina ez beste inon. Irizpide neurgailuen ar
tean ez du adin txikikoen interes gorena sartu. Ar
artekoaren ustez, ordea, adin txikikoen interes gorena kontuan hartzeak diru-sarrerak bermatzeko errenta eta etxebizitzarako prestazio osagarria ez etetea edo ez iraungitzea ekar dezake. Horrek ez du esan nahi, baina, bizikidetza-unitateak ez-betetzeak eginez gero, ordenamendu juridikoak ez dionik erantzun egokiturik eman behar adin txikikoak dauden kasuetan, izan ere, kontua ez da salbuespen sistema sortzea, aurrez aurre dauden interesak behar bezala neurtzea baizik.
Arartekoaren iritziz, betebeharrak ez betetzeak zigortzeko prozedura ekarri beharko luke (araudiaren ar
aberakoa). Horrela, kasu horietan, prestazioa eteteak edo iraungitzeak adin txikikoaren interes gorenari eragingo diola uste denean, prestazioaren abonurako eskubideari eutsiko litzaioke; dagozkion izapideak egin ondoren, ordea, izapidea ekarri duen ez-betetzearekiko proportzionala litzatekeen zigorra hitzartuko litzateke. Modu horretara, haurrak kargura dituzten familiek bermatuta edukiko lituzkete oinarrizko beharrei aurre egiteko diru-sarrerak, eta erantzun proportzionala emango litzaioke betebeharraren ez-betetzeari.
Azkenik, gomendioak ezarri duenez, gurasoengan bestelako zailtasun erantsiak atzemango balira seme-alabei behar besteko ongizatea emateko orduan, zailtasun horien berri eman beharko litzaieke udaleko gizarte zerbitzuei, esku-hartze sozio-hezitzailea egitea komeni den ala ez baliozta dezaten. “Bestelako” hitza nabarmendu dugu, inoiz ez delako gaur bezain ar
gi adierazi “gurasoen, tutoreen edo zaintzaileen pobrezia egoera ezin izango dela kontuan hartu babesgabetasun egoeraren balorazioa egiteko orduan” eta “zirkunstantzien pilaketa edo material gabezia egotea ar
risku adierazletzat joko dela, baina ez duela inoiz ekarriko familia ingurunetik banantzea” (Adin txikikoen Babes Juridikoari buruzko urtarrilaren 15eko 1/1996 Legea, uztailaren 28ko 26/2015 Legeak moldatu duena).
Gomendio Orokorra bidali ondoren, horren betetze mailari buruzko informazioa eskatu zaio Lanbideri. Duela gutxiko kasu batzuetan, gomendioa balioesten ar
i direla jakinaraziz erantzun du organismo horrek, eta, beraz, prestaziorako eskubideari eutsi zaio. Ar
artekoak oso ondo baloratu du erabaki hori.
2.1.2.b) Badago haurrei eragin dien beste kexa bat, erakunde honen ebazpena ekarri duena. Kasu horretan, diru-sarrerak bermatzeko errenta eta etxebizitzarako prestazio osagarria iraungitzea erabaki zuen Lanbidek, kexagileak eskubide ekonomikoak baliarazi ez zituela ulertu baitzuen, izan ere, Lanbideren ustean, kexagileak ez zuen seme-alaben mantenu-pentsioa aitortu zuen epaia betearaztea eskatu. Espedientean jaso zen dokumentazioak egiaztatu zuen kexagilearenak ez ziren ar
razoiek galarazi zutela demanda jartzea. Zehazki, ofiziozko txandak esleitutako abokatuak gaixotasunagatiko baja hartu zuen, eta disfuntzioa egon zen abokatuaren baja ordezteko orduan.
Kexaren ezaugarriak zirela-eta, Ar
artekoaren esku-hartzea justizia administrazioaren eremuari (ikus txosten orokorreko II.5. atalaren 2.2. idatz-zatia) zein Lanbideri zuzendu zitzaien. Lanbideri adierazi zitzaion kexagileak eska zitzaiokeen diligentzia guztia erabili zuela bere eskubidea eta seme-alabena eraginkor egite aldera.
2.1.2.c) Hirugarren kexak erakusten du DBEak zer lotura duen seme-alabak zaintzeko bateragarritasun-neurriekin. Lanbidek prestazioa bertan behera utzi zion emakume bati, lanaldi murrizketa bat hartu zuelako. Interesdunak diru-sarrerak bermatzeko errenta jasotzen zuen, lanaren osagarri gisa. 10 urteko alaba zeukan eta ez zeukan norekin utzi lanean zegoenean.
2014ko urtarrilean Lanbideren zegokion bulegoan informazioa eskatu zuen, lanaldi murrizketa bat hartzeak zer ondorio izan zitzakeen jakiteko, eta hauxe erantzun zioten: murrizketa-eskaerarekin batera bera ar
tatzen zuten gizarte-zerbitzuen txosten bat aurkezten bazuen, murrizketa horrek ez ziola prestazioa etetea eragingo.
Erakunde honen ustez, txosten horrekin behar bezala egiaztatuta geratu zen interesdunak eskatutako lanaldi murrizketarako premia zeukala. Izan ere, bestela, pertsona bat kontratatu behar izango zukeen, eta murrizketarekin jasoko ez zuen soldata bera edo handiagoa ordaindu. Horregatik, zegokion ebazpena eman zen.
2.1.2.d) Bulego honen aurreko urteetako txostenetan ere aipatu dira jada ekonomia urritasun egoeran dauden familien etxebizitza beharrak betetzeko zailtasunak. Txosten horietan, desjabetzeen aurrean abiarazi diren neurriak eta ekimenak aipatu ditugu. Aurten, ordea, Etxebizitza Eskatzaileen Erregistroan baja ematea, kasu batzuetan, etxebizitzarako prestazio osagarriaren kobrantzaren etetean edukitzen ar
i den eragina nabarmendu nahi dugu, eta, ar
e, diru-sarrerak bermatzeko errentaren hartzaileei bidegabe jasotako kobrantzak itzultzeko prozedurak hastea ere ekarri du.
Txosten orokorreko II.17. atalean (etxebizitzari buruzkoan) azaldu den bezala, Enplegu eta Gizarte Politika Sailari iaz iradoki zitzaion hobekuntzak sar zitzala Etxebizitza Eskatzaileen Erregistroan, eta, zehatzago, erregistroko alten ukapenak eta bajarako ebazpenak jakinarazteko moduan sar zitzala hobekuntzak, iragarki-tauletan ar
gitaratzen baitira horiek, jakinarazpen pertsonalik egin gabe. Praktika horrek izugarri zailtzen du pertsonek beren interesen aurkako egintzen aurka erantzutea, eta, ondorioz, antzinatasuna galtzen dute, babestutako etxebizitza eskatzaile gisa.
2015eko irailean etxebizitzari buruzko ekainaren 18ko 3/2015 Legea sartu zen indarrean, eta garrantzi berezia eman dio antzinatasuna egiaztatzeko kontuari. Legearen laugarren xedapen iragankorrak aurreikuspen bat ezarri du, herri-administrazioak etxebizitzarako eskubidea pixkaka-pixkaka bermatzen joan daitezen, 2016ko urtarrilaren 1etik aurrera, urtean 15.000 eurotik beherako diru-sarrerak dituzten bizikidetza-unitateetatik hasita, hiru kide edo gehiago badituzte horiek eta Etxebizitza Eskatzaileen Erregistroan inskribatuta badaude, errentamendu erregimenean gutxienez lau urteko antzinatasunarekin. Agerikoa denez, bizikidetza-unitate horiek izaten dute haurrak urritasun ekonomikoko egoeran edukitzeko aukera handiagoa.
Hala, erregistroko antzinatasuna funtsezko betekizun bihurtzen da logelarako eskubidea bermatzeko, eta, horrek, gainera, administrazioaren jarduera berme formalekin guztiz adeitsua izatea eskatzen du, babestuko etxebizitza eskatzaile guztien eskaeraren bajarekin amai daitezkeen prozedura horietako guztiei dagokienez. Zentzu horretan, 2015ean hainbat ebazpen bidali dizkiogu eskudun sailari. Horien bidez, hartu dituen aurkako ebazpenak berrikusteko eskatu zaio, bai eta erregistroan pertsonen antzinatasuna mantentzeko eskatu ere. Era berean, Etxebizitza Eskatzaileen Erregistroko ebazpenen izapidetzea eta jakinarazpena Herri Administrazioen Ar
aubide Juridikoaren eta Administrazio Prozedura Erkidearen azaroaren 26ko 30/1992 Legeari egokitzeko eskatu zaio.
2.1.2.e) Eusko Jaurlaritzak, 2014an, “Haurren pobreziak Euskal Autonomia Erkidegoan duen eskualdeko eraginari” buruzko txostena ekarri zigun. Txostenean ondorioztatu zenez, benetako pobreziaren eta gabezia larrien ar
teko loturak elikadura ar
azo larrietan dauka eragin handiena (EAEko haurren %5,9). Datu kezkagarria zen hori, eta, bestalde, une horretara ar
te genituen usteen guztiz aurkakoa zen; bada, datu horren eraginez, 2015ean errealitate horri adi egongo gintzaizkiola iragarriz amaitu genuen 2014ko txostena.
Xede horretarako, Euskal Herriko Lehen Mailako Ar
retako Pediatria Elkarteko hainbat medikuren iritzia bildu dugu. Iritzi horiekin, euren osasun-zentroetan hautematen ar
i diren errealitatea ar
akatu dugu, pobreziari dagokionean oro har, eta elikadurari dagokionean bereziki. Horretaz gain, beharrizan horiek hautemateko adierazle objektiborik ba ote dagoen galdetu dugu Osakidetzan (haragi-arraina jaten den jakiteko adierazle eztabaidatuaren ildoan), eta, egotekotan, nolabait erabiltzen ote diren.
Langile horien osasun-zentroaren kokalekuaren ar
abera ezberdintasunak egon ar
ren, bat egiten dute adieraztean pobrezia ez dela agerian jartzen ar
i malnutrizio ar
azoak ar
eagotzeko joera duen biztanlerian. Baieztatu dutenaren ar
abera, posible da diru gutxirekin elikadura orekatua egitea, eta, agian, aldagai sozial eta kulturaletan aurkitu behar dira nutrizio ezegokirako ar
razoiak (janaria prestatzeko ohituraren galera eta aurrez prestatutako jakien eta zabor janariaren gehiegizko kontsumoa, ezagutzaren transmisio falta familietan, zenbait jaki nola prestatu ez jakitea, edo erosketa nola egin ez jakitea eta abar). Horrek agerian jarri du heziketa programak azpimarratzeko beharra, izan ere, nahiz eta pediatria zerbitzuek familiak orientatzen dituzten elikadura ohitura egokiak har ditzaten, ez da nahikoa.
Euren ikuspuntutik begiratuta, nutrizioan zentratu baino, begirada zabaldu beharko litzatekeela uste dute; hau da, beste adierazle batzuetan jarri beharko litzateke ar
reta beharrizan egoerak hauteman ahal izateko. Honakoak dira artatzen dituzten haurren familietan hautematen dituzten ar
azo nagusiak:
• Pobrezia energetikoa: etxeetan berogailurik eta ur berorik ez egotea, eta, ondorioz, higiene okerragoa edukitzea. Hezetasun edo ke usaina duen ar
ropa (etxeetan suak piztea...).
• Betaurrekoak behar izatea, batzuetan ezin baita itxaron gizarte behar larrietarako laguntzak ebatzi ar
te.
• Haurren Hortzak Zaintzeko Programa (HHZP) 7 urtetik gorako haurrentzat eta behin betiko hortz-haginentzat da. Gero eta kasu gehiagotan, haurrek hortzetako ar
azo larriak (txantxarrak eta abar) dituztenean familiek ezin izaten dietela horiei aurre egin hautematen ar
i dira. Kasu batzuetan, akordioak egin dituzte UPV/EHUko Odontologia Fakultatearekin, ar
reta eman diezaioten biztanleriaren zati horri (eskoletara joaten dira azterketak egitera eta abar).
• Agintzen dizkieten sendagaiak erosteko ezintasuna. Batzuetan, ANESVADen laguntza jasotzen dute.
• Ezin ditzakete Osakidetzaren estalduratik kanpo geratzen diren tratamendu horiek eskuratu, baliabide gabezia dela-eta: eztularen kontrakoak, dermatitis atopikorako tratamenduak, asmaren aurkako medikazioa emateko kameratarako sarbidea.
• Ar
reta haur guztiei ematen bazaie ere, OTIa eduki, erroldatuta egon edo beraiek zein beren familiak bestelako irregulartasun egoeran egon gorabehera (lehen mailako ar
reta da eta ez dago murrizketarik), zailtasunak edukitzen dituzte espezialistarengana bideratu behar denean edo sendagaiak agintzeko orduan.
Arreta horretan, udaleko gizarte zerbitzuekin (lehen mailako ar
retarekin) harreman ona dagoela adierazi dute, eta, adierazi dutenez, “ahalegin guztiak egiten dituzte” familien eskasia egoerak ar
intze aldera.
Adierazleei dagokienez, adierazi dute ez dagoela adierazle espezifikoen sistemarik malnutrizio (edo desnutrizio) egoerak ar
razoi ekonomikoengatik gertatu direla ar
gi adieraziko duenik. Gero estatistikoki erabili ahal izango diren osasun egoerei buruzko informazioa erregistratzeko aukerei dagokienez, zera adierazi digute:
• Osakidetzaren estaldura publikotik kanpo geratzen dena ez da kontrolatzen. Adibidez, haur batek ikusmen urritasuna duela eta betaurrekoak behar dituela jasotzen da historialean, baina ez betaurrekoetarako sarbiderik duen ala ez; 20 aldiz erregistratu daiteke txantxarrak dituela, baina ez tratamendurik jasotzen duen ala ez...
• Badira historia klinikoan erregistratu ditzaketen “kategoria” jakin batzuk (desnutrizioa, esaterako), baina langile bakoitzaren erabakimenean geratzen da jaso ala ez jaso, eta ez daukate diagnostikoaren mailaketa zehazteko adierazle objektiborik -argiak eta langile guztiek partekatzekoak-, edo, ar
e, ezta diagnostikoa bera zehazteko adierazlerik ere (adierazle honek, horko hori eta hango hura gehituta, balioztatutako egoeraren maila ar
ina/neurrizkoa/larria den adierazten du).
Elikadura beharren ar
tapenean berariaz jarduten duten elkarteekin (jantoki sozialekin, elikagaien bankuekin eta abarrekin) informazio hori alderatu eta osatu ahal izatea gustatuko zitzaigukeen, baina ezinezkoa izan da, eta 2016ra lekualdatu dira ekimen horiek.
2.1.3. Haurren pobreziari aurre egiteko neurrien segimendua
Bulegoaren 2014ko txostenean, Eusko Jaurlaritzako Enplegu eta Gizarte Politika Sailak zabaldutako asmoetan aurrerapauso batzuk egin zirela adierazi zen. Euskadin haurren pobrezia jorratzeko asmoz eta Eusko Jaurlaritzak haurren pobreziari aurre egiteko neurriei buruz egindako legez besteko 146/2013 Proposameneko agindua betetzeko helburuz zabaldu ziren aipatu asmoak. Orduan jakinarazi genuen moduan, Euskadin haurren pobreziak duen errealitate soziala hobeto ezagutzeko jarduerak egin zituen 2014an (Pobreziari eta Desberdintasun Sozialei buruzko 2012ko Inkestaren erabilera estatistiko zehaztua -pobrezia 14 urtetik beherakoen ar
tean eta eskualdeka-, eta horren eguneraketa 2014an); hau da, diagnostiko osoagoa geneukan, eta bigarren talde batean sartu zirenak zeuden egiteko, honakoei buruzkoak: plan ezberdinek haurren pobrezia dela-eta hartu dituzten neurri guztiak taldekatzea eta koordinatzea, bereziki azpimarratuz gizarteratze aktiboa; espezialisten iritzi aditua biltzea beste neurri mota batzuk ezartzeko; eta “ekintzarako plan integrala” proposatzea, “egungo ar
riskuen multzoa murrizteaz gain, belaunaldien ar
tean errepikatzea saihesteko”.
Horri buruz galdetu genion sailari, eta, berriro ere, egoeraren gaineko diagnostikoko datuak emanez erantzun zigun, ekintzen bigarren taldea aipatu ere egin gabe. Hala ere, familiei laguntzeko politiketan egindako aurrerapausoen inguruan galdetu genuenez, sailak berak emandako erantzunari esker jakin ahal izan genuen Familia Politika eta Komunitate Garapenerako Zuzendaritzak proposamen bat egin duela familietan eta haurrengan inbertitzeko estrategia ar
tikulatu dadin, Europako Batzordeak “Haurrengan inbertitzea, desabantailen zikloa haustea” gomendioan iradokitakoaren ildoan. Helburua erakundeen ar
teko estrategia hitzartzea da, egonkorra eta irismen handikoa, familia babeslerako eskubideari buruzko atalean nabarmenduko ditugun beste kontu batzuen ar
tean (txosten honen 2.4. atala), haurren pobreziaren eta desberdintasunaren errepikapenaren prebentzioari erantzungo dion Haurren eta Familien aldeko Herri Hitzarmenaren bidez.
Hasierako proposamena dela adierazi du sailak, sailen eta erakundeen ar
teko eztabaidari irekita dagoena, eta eragile sozial nagusiekin ere eztabaidatu eta adostu beharko dena. Erakunde honek ondo baloratu du proposamenaren norabidea, baita berau egiteko metodologia parte-hartzailea ere, baina ezin diezaiokegu ekintza bultzatzeari utzi, izan ere, diagnostiko guztiek adierazi diguten bezala, desberdintasun sozialak eta eragindako pertsona kopuruak -haurrak gehienbat- ez diote hazteari uzten. Bada, ar
reta handiz jarraituko ditugu herri hitzarmen itxaropentsu eta asmo handiko horren aurrerapenak.